سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اختلالی با شروع زودهنگام در مردان

در زندگی روزمره با افرادی مواجه می شویم که افکار و رفتارشان مطابق با آن چه باید باشد نیست...

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  در زندگی روزمره با افرادی مواجه می شویم که افکار و رفتارشان مطابق با آن چه باید باشد نیست در واقع به گونه ای افراطی ذهنشان را درگیر مسائل کرده و این امر سبب فعالیت هایی در آنان در جهت کاهش و تسکین افکارشان که خود می تواند زمینه ساز شکل گیری ارتباطی نامطلوب و بروز مشکلات فراوان آنان شود که امروزه در روانشناسی از این ویژگی به عنوان وسواس فکری- عملی یاد می شود.

ابراهیمی مقدم وسواس فکری- عملی را یک اختلال اضطرابی دانست که در آن ذهن مملو از افکار مهار نشدنی شده که فرد را مجبور به تکرار مجدد اعمال مشخصی که سبب درماندگی و اختلال در کارکرد روزانه اش می شود خواهد کرد.

وی تصریح کرد: عدم توانایی در اجتناب از رویدادهایی که فرد را آزار می دهد سبب تلاش او در جهت جلوگیری از وقوع رویدادها شده و همین امر وجود وسواس را تایید می کند.

ابراهیمی مقدم اذعان داشت: شروع زود هنگام آن در مردان رایج تر و با وسواس عملی مربوط به وارسی همراه است و شروع دیر هنگام آن در زنان شایع تر و به صورت وسواس در شستشو نمایان و با ویژگی هایی نظیر ناتوانی در تحمل عدم قطعیت، کمال گرایی و احتکار در جمع آوری وسایل همراه است.

وی وسواس فکری را افکار و تصورات مزاحم و تکراری دانست که ناخواسته به ذهن شخص خطور کرده و از نظر فرد غیر عقلانی و مهار نشدنی است و منجر به اضطراب می شود.

ابراهیمی مقدم شایع ترین وسواس فکری را ترس از آلودگی، بدکار کردی بدن، افکار خشونت آمیز و ... دانست و افزود: تفکر وسواسی مانند نگرانی موجود در اضطراب فراگیر، نگرانی از حوادثی است که هنوز به وقوع نپیوسته .

وی وسواس عملی را رفتار و اعمال ذهنی تکراری نظیر انجام کارها با نظم و ترتیب خاص، انجام عملی تکراری، علاقه به شمارش، اجتناب از اشیای خاص، وارسی مکرر و .. دانست که انجام این رفتارها سبب کاهش اضطراب در آنان خواهد شد.

ابراهیمی مقدم با اشاره به اینکه این اختلال موجب اختلال در روابط فرد با دیگران می شود افزود: این عمل گاه ریشه در اختلافات خانوادگی داشته و می تواند منجر به افسردگی و اضطراب فراگیر در آنان شود.

وی در پایان با اشاره به تاثیر نامطلوب دارو درمان نظیر خواب آلودگی، خشکی دهان، تحریک پذیری، خستگی،تهوع و حتی اختلال در عملکرد جنسی و قلب و عروق و ... افزود: در رفتار درمانی شخص با موقعیت اضطراب زا روبرو شده و توانایی فرد در تحمل اضطراب سبب محو علائم بیماری پس از مدتی خواهد شد./

گزارش از بابارشانی

برچسب ها: اختلال ، مردان ، شروع
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.