سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان/

شوری آب ، شهرستان رفسنجان را تهدید می کند.

سالانه بیش از 600 میلیون متر مکعب آب از چاهها ، سفره های زیرزمینی و چشمه های رفسنجان برداشت می شود که 200 میلیون متر مکعب مازاد برداشت و باعث شوری آب منطقه شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان ، دبیر اندیشکده آب ایران در جلسه هم اندیشی راه های برون رفت از بحران آب که به همت موسسه تحقیقات پسته کشور و به منظور بررسی وضع منابع و مصارف آب این منطقه تشکیل شد گفت : مطالعات در زمینه وضع منابع و مصارف آب در رفسنجان نشان می دهد سالانه 408 میلیون متر مکعب آب ازسفره های زیرزمینی شهرستانهای بردسیر و کرمان وارد سفره های زیر زمینی رفسنجان می شود که 96 درصد از این آب در بخش کشاورزی مصرف و بقیه آن در بخش آب آشامیدنی و صنعت استفاده می شود .

اسفندیاری تبخیر آبهای سطحی رودخانه ها و چشمه ها را از دیگر علل شوری دانست و افزود : جابجا شدن خاک های شور به وسیله بادهای منطقه نیز بر شوری آب می افزاید.

وی تنوع و رونق اقتصاد در منطقه را راه رسیدن به تعادل بیان وخاطرنشان کرد : این امر در راستای توجه به بخش صنعت و خدمات ، رفسنجان را از لحاظ تک محصولی پسته خارج می کند و علاوه بر مصرف کم آب ، رونق اشتغال رانیز به دنبال خواهد داشت .

اسفندیاری ایجاد منطقه ویژه اقتصادی شهرستان و طرح توسعه صنعتی در رفسنجان را نویدی برای نجات منطقه از بحران آب اعلام و تصریح کرد : استفاده از دستگاههای آب شیرین کن در منطقه مشکلات جدیدی در شوری آب بوجود می آورد.

در ادامه مسئول بخش آبیاری و تغذیه موسسه تحقیقات پسته کشور گفت : سطح آب زیرزمینی رفسنجان هرساله 62 سانتی متر افت دارد که این علاوه بر کاهش دبی آبهای چاهها ی منطقه ، باعث شور شدن آب نیز می شود.

مهندس صداقتی ، توسعه غیر اصولی سطح زیر کشت در رفسنجان و استفاده آب زیاد از چاهها را بزرگترین خطر برای منطقه دانست و تصریح کرد : در حال حاضر تعداد چاه ها به بیش از 1500 حلقه رسیده است .

وی خاطرنشان کرد : سرمایه گذاری در بخشهای غیر از کشاورزی مثل صنایع و معادن ، منطقه را از بحران آب نجات خواهد داد./س


برچسب ها: آب ، پسته ، رفسنجان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.