سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در کنفرانس خبری با اولاند/

واکنش رئیس جمهور تونس به سرنگونی دولت مرسی

منصف المرزوقی رئیس جمهور تونس به سرنگون شدن دولت محمد مرسی رئیس جمهور مخلوع مصر واکنش نشان داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران،"منصف المرزوقی" رئیس جمهور تونس در سخنانی خواستار تضمین سلامت "محمد مرسی" واعضای دولتش از سوی ارتش مصر شد.

منصف مرزوقی رئیس جمهور تونس در کنفرانسی خبری با حضور فرانسوا اولاند همتای فرانسوی خود که برای دیداری رسمی به تونس رفته است، دخالت نظامیان مصری در امور سیاسی این کشور را محکوم کرد و گفت با این کار اوضاع سیاسی در مصر نه تنها سامان نمی گیرد بلکه وخیم تر خواهد شد. مزورقی خاطر نشان کرد با این اقدام ارتش مصر زمینه برای افزایش افراط گرایی و خشونت فراهم خواهد شد. رئیس جمهوری تونس افزود با توجه به شرایط وخیم ناشی از تحولات اخیر مصر، ضروری است که فرآیند دموکراتیک بار دیگر در مصر از سرگرفته شود.مزروقی در ادامه سخنان خود خواستار حفظ امنیت جانی مرسی شد که اکنون بازداشت شده است.وی با ابراز تاسف از دخالت نظامیان در فرِآیند دموکراتیک آغاز شده در مصر، هشدار داد این اقدام زمینه سازخشونت، تروریسم و بحران سیاسی وخیمی در این کشور خواهد شد.

رئیس جمهوری تونس در بخش دیگر از سخنان خود در همین باره ابراز امیدواری کرد که سیاستمداران مصر هر چه سریع تر اختلافات خود را کنار گذارند و به اجماع سیاسی که برای آینده کشورشان ضروری است برسند. مزروقی از مسئولان مصری خواست برای جلوگیری از افزایش شکاف بین جناح ها و تشکل های مختلف ،اوضاع سیاسی حاکم بر کشورشان را بیشتر در کنترل بگیرند.

وی با انتقاد از بسته شدن برخی شبکه های تلویزیونی و پایگاههای خبررسانی متعلق به اسلامگرایان مصری،درباره سرنوشت مرسی که وی آن را همچنان رئیس جمهور مصر دانست ابراز نگرانی کرد.

مرزوقی در پاسخ به سئوالی درباره شباهت اوضاع مصر و تونس و احتمال سرایت بحران مصر به تونس نیز گفت ما مسیر خوبی را در پیش گرفته ایم اما تاکید می کنم این مسیر خوب باید باز هم بهتر شود و برای بهتر شدن آن ما بیشتر تلاش خواهیم کرد.رئیس جمهور تونس از مردم کشورش نیز خواست در این راه سیاستمداران کشورشان را همراهی کنند.

مزروقی به این سئوال که آیا ممکن است تونس نیز دچار سرنوشت مصر شود پاسخ منفی داد و گفت:«چنین کاری در تونس امکان پذیر نیست چون دو عامل اصلی برای تحقق چنین کاری در مصر وجود دارد اما در تونس وجود ندارد.نخستین عامل نقش ارتش در سیاست است که در مصر این حالت وجود دارد اما درتونس ارتش چنین نقشی ندارد. ارتش در تونس جمهوریخواه است و هرگز در امور سیاسی کشور دخالت نمی کند. یعنی در تاریخ تونس سابقه نداشته است که ارتش در امور سیاسی دخالت کند. دوم آنکه در تونس اوضاع به گونه ای نیست که مردم در مقابل هم بایستند. ما مانند هر کشور دموکراتیکی به همه گروهها اجازه می دهیم تا آزادانه در خیابان ها تظاهرات کنند و دیدگاههای خود را مطرح کنند».

در نتیجه در تونس هیچگاه مانند مصر که دو مصر درمقابل هم قرار گرفتند دو تونس در مقابل هم قرار نخواهند گرفت».

رئیس جمهور تونس تاکید کرد اختلاف نظری که بین گروههای لاییک ولیبرال از یک سو و محافظه کاران از سوی دیگر وجود دارد شکاف عقیدتی و ایدئولوژیک است . در همین خصوص نیز ما تلاش می کنیم این شکاف واختلاف ایدئولوژیکی را تا حد ممکن کاهش دهیم.

وی افزود مردم تونس نیز البته در چارچوب نقشه راهی که برای آینده سیاسی کشورشان تعیین شده است تکلیف خود را می دانند. آنها می دانند تا چند ماه دیگر قانون اساسی کشورشان تدوین وتصویب می شود و بعد از آن انتخابات برگزار می شود.تونسی ها می دانند کسانی که اکنون در قدرت هستند شب و روز تلاش می کنند تا این اهداف محقق شود.

اما از همه این حرفها گذشته، دموکراسی که ما در کشورمان در پیش گرفته ایم اجماعی است. یعنی اینگونه نیست که اگر گروهی یا حزبی به قدرت رسید دیگر گروهها را به کلی طرد کند. از همین رو،با این شیوه اجماعی که هیچگاه گروهها و مخالفان خود را طرد نمی کنیم خود را در برابر هر گونه انحرافی مصون کرده ایم.

انتهای پیام/
برچسب ها: منصف ، المرزوقی ، مصر ، تونس ، ارتش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.