سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اذعان گاردين:

تحریم غرب ؛ عامل تشدید بحران "كمبود غذا" در سوريه

مارك ترن ، مقاله نویس روزنامه انگلیسی گاردين در گزارشي به بررسي كمبود شديد مواد غذايي در میان مردم سوريه پرداخته و به لزوم كمك كشورهاي روسيه و چين به منظور جلوگيري از فقر غذايي و شيوع بيماري هاي واگير اذعان داشته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه گاردين ؛ ترن در اين گزارش به گذشت سه سال از بحران سوريه و درگیری مردم اين كشور با بحران مواد غذايي كه در پي تحريم هاي يكجانبه آمريكا و متحدانش به وجود آمده اشاره داشته و وضعيت جاري را اسف بار گزارش كرده است.

مشروح اين مقاله به شرح زير است : فرارسيدن تابستان و افزايش شديد دماي هوا در خاك سوريه مي تواند نگراني ها و چالش هاي بسياري را در جهت شيوع بيماري هاي واگير در جهان به وجود آورد.

اكنون سه سال از بحران به وجود آمده در سوريه مي گذرد و در حالي كه تحريم هاي غرب بر دولت و مردم سوريه تداوم پيدا كرده ،‌ ثمره اين ناآرامي ها بيش از 93 هزار كشته ،‌1.6 ميليون نفرآواره  و 4.25 ميليون نفر ناپديد گزارش شده است كه براي تمامي مردم جهان نگران كننده است.

شايد به باور بسياري بهتر از آنچه كه اكنون در سوريه مي بينيم را مي توانستيم با انجام مذاكرات شاهد باشيم تا اكنون با تاسف نگوييم كه اين درگيري ادامه دار كماكان موجب مرگ و آواره شدن بسياري از انسان هاي بي گناه ديگر مي شود.

بعلاوه ، موضوع كمبود مواد غذايي و شيوع بيماري هاي واگير در سوريه بحثي بسيار تامل برانگيز خواهد بود كه لزوم همكاري اكثر نهادهاي خيريه جهاني را براي نجات سوريه از اين وضعيت را مي طلبد.

قطعا بر كسي پوشيده نيست كه دولت و ملت سوريه توسط غربي ها و متحدان آنها در حاشيه خليج فارس تحت تحريم مواد غذايي و كمك هاي دارويي قرار دارد و اين موضوع را مي توان علت اصلي وقوع چنين بحراني در سوريه تلقي كرد.
 
حال اينكه اين كشورها مدعي آن هستند كه همواره در كنار مردم سوريه بوده و به آنها از هر سو کمک می رسانند اما بستن فضاي ورود هرگونه كمك از جانب ديگر كشورها مي تواند به صلاح مردم بي گناه و بي سرپرست اين كشور باشد (!)

نكته ديگر آنست كه وضعيت اسف بار گرسنگي و شيوع بيماري به وجود آمده درسوريه نتيجه جنگ افروزیهای غربي ها و دوستان آنها هست كه شاهد اين وضعيت هستيم پس نياز است تا كشورهايي همچون روسيه و چين با ارسال كمك هاي بشر دوستانه خود به مردم سوريه به آنها كمك فراواني كنند.

طبق آمار برنامه جهاني غذاي سازمان ملل (WFP) ميزان كمك هاي غذايي اين سازمان به مردم سوريه در حدود 27 ميليون دلار در هفته است كه انتظار مي رود تا پايان سال اين مبلغ به 42 ميليون دلار در هفته برسد كه قطعا اين سازمان در پرداخت اين هزينه ها با مشكلات عديده اي روبرو خواهد شد.

به نظر مي رسد كه اكنون سوريه بيش از هر زمان ديگري نيازمند كمك هاي مردم جهان باشد اما در كنار اين مشكلات به نظر انجام مذاكرات صلح به منظور پايان دادن به اين وضعيت بهترين ايده باشد.

دولت سوريه مدت ها قبل حضور در اين مذاكرات را بدون بودن هرگونه پيش شرط قبول كرده بود ،‌ اما شورشيان سوري كه به دنبال استقلال بي قيد و شرط خود هستند ، انجام اين مذاكرات را با اعمال بسياري تغييرات از جمله بركناري بشار اسد ممكن مي دانند و به نظر با اين شرايط هيچ گاه پاي ميز مذاكره نخواهند نشست.

بهرحال شرايط نگران كننده كنوني كه ما را به ياد وضعيت گرسنگان در سومالي مي اندازد ، ‌دستپخت غرب ، ‌شورشيان تحت حمايت آنها و كشورهاي متحد آنها در خليج فارس است كه با ادعاي تمام درصدد هستند تا سلطه خود را بر سوريه  تداوم بخشند اما همگان اميدوار به اين موضوع هستند تا آنها حمايت هاي كوروكورانه خود را تداوم نبخشند و اجازه دهند تا مردم سوريه خودشان آينده كشورشان را تعيين كنند.


برچسب ها: گاردین ، ناآرامی ، گرسنگی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.