سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تظاهرات هواداران و مخالفان مرسي مقابل کاخ سفيد

شماري از هواداران و مخالفان رئيس جمهور مصر مقابل کاخ سفيد در واشنگتن تظاهرات کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، عده اي از هواداران و مخالفان محمد مرسي رئيس جمهور مصر که ارتش اين کشور او را پس از يک سال رياست جمهوري از قدرت برکنار کرده است، شامگاه چهارشنبه مقابل کاخ سفيد در آمريکا تظاهرات کردند.

ارتش مصر اعلام کرد به طور موقت دولتي غيرنظامي را به عنوان جايگزين دولت مرسي منصوب خواهد کرد. مرسي از اين اقدام با عنوان کودتاي تمام عيار ژنرال ها ياد کرده است. ارتش مصر همچنين اجراي قانون اساسي مورد حمايت اسلام خواهان در اين کشور را به حالت تعليق در آورد و برگزاري انتخابات زودهنگام را خواستار شد. 

تظاهرکنندگان مقابل کاخ سفيد در شامگاه چهارشنبه نيز دو گروه بودند که يکي از آنها از برکناري مرسي حمايت مي کرد. اما شماري از تظاهرکنندگان نيز از رئيس جمهور عزل شده در مصر حمايت کردند و برکناري او را کودتايي دانستند که به تضعيف دموکراسي در مصر مي انجامد. 

منال امين، يکي از مخالفان مرسي در اين تظاهرات مي گويد: امروز به اينجا آمده ام تا اين واقعه را در کنار سي و سه ميليون نفر از مردم مصر که به خيابان هاي قاهره، اسکندريه و سوئز آمده اند، جشن بگيريم. بالاخره، مصر را پس گرفتيم.

امين گفت به اين علت بيرون کاخ سفيد تظاهرات کرده ايم که «کاخ سفيد از مرسي هواداري مي کند، آنها، ما و ارتش کشور ما را تهديد کردند که اگر از مرسي حمايت نکنيد، کمک ها را قطع خواهند کرد.

باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا روز چهارشنبه از ارتش مصر خواست تا فوراً کنترل اوضاع را به دولت منتخب و مردمي بازگرداند، اما از برکناري مرسي با عنوان «کودتا» ياد نکرد. اوباما در بيانيه اي که انتخاب واژگان آن با دقت صورت گرفته بود، درباره اقدام ارتش مصر براي سرنگون کردن دولت مرسي و به تعليق در آوردن قانون اساسي، عميقاً ابراز نگراني کرد.

رئيس جمهور آمريکا گفت به دولت اين کشور دستور داده است تا اقدام ارتش مصر را به لحاظ پيامدهاي آن براي ارسال کمک هاي خارجي آمريکا بررسي کند. دولت آمريکا طبق قوانين اين کشور ملزم است پرداخت کمک به کشورهايي که سران آنها در کودتا برکنار مي شوند، به حالت تعليق در آورد. واشنگتن، سالانه يک و نيم ميليارد دلار، کمک نظامي و اقتصادي به مصر مي کند و اين جزء اولويت هاي مهم امنيت ملي آمريکا به شمار مي رود. 

اکران الزن، يکي از هواداران مرسي که مقابل کاخ سفيد تظاهرات کرده است، مي گويد: در هر جاي دنيا و هر کشوري که در آن به دموکراسي احترام گذاشته مي شود، به محض برگزاري انتخاباتي که فرآيند آن باشکوه، شفاف و آزاد بوده است، ديگر نيازي به برگزاري دوباره انتخابات نيست. پس چرا ما بايد چنين کاري کنيم؟ شما مردم را به ستوه آورده ايد. اگر اين بار از دموکراسي حمايت نکنيم، مردم ديگر ما را جدي نخواهند گرفت.

عزل مرسي، آينده اي مبهم را پيش روي مصر قرار داده است. 

برچسب ها: تظاهرات ، کاخ سفید ، مرسی ، مصر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.