سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تظاهرات گسترده ضد آمریکایی در آرژانتین

واكنش ها به اقدام چند كشور اروپايي در ممانعت از پرواز هواپيماي رييس جمهور بوليوي در حريم هوايي کشورشان به خاطر احتمال حضور "ادوارد جوزف اسنودن"، افشاگر فعاليت هاي جاسوسي آمريكا درهواپيما همچنان ادامه دارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ،  مردم آرژانتين با برگزاري تظاهرات و سر دادن شعارهاي ضد امريکايي و مسدود کردن خيابان اصلي پايتخت در برابر سفارت بوليوي، حمايت خود را از مورالس اعلام کردند.
"لوسيانو الوارز"  از رهبران سازمان هاي اجتماعي آرژانتين دراين باره گفت: اروپايي ها فکر مي کنند هنوز قرن شانزدهم است و ما مستعمره آنها هستيم اما در واقع اروپا با اجراي دستورات واشنگتن، به مستعمره آمريکا تبديل شده است.
وي با اشاره به فشار آمريکا به دولتهاي اروپايي درخصوص اجازه ندادن به فرود هواپيماي رييس جمهوري بوليوي، افزود: آمريکا که از افشاي جناياتش وحشت زده شده است، اين طور قوانين بين المللي را زيرپا مي گذارد.
کشورهاي اروپايي چند روز پيش به درخواست آمريکا حريم هوايي خود را به روي هواپيماي رسمي حامل رئيس جمهور بوليوي بستند تاجايي که با اتمام سوخت هواپيما جان مورالس و هيئت همراه با خطر روبرو شد. 
"ويکتور راموس " از تشکل پاتريا گرانده آرژانتين نيز در اين تظاهرات گفت:آمريکا و نوکران اروپايي اش بايد بدانند که آمريکاي لاتين متحد و در برابر زورگويي هاي آنها ايستادگي مي کند و مردم با برگزاري تظاهرات اين پيام را رساندند.
وي افزود: سران آمريکاي لاتين هم در نشست مرکوسور به اين اهانت ها پاسخ خواهند داد. 
اتحاد ملت هاي آمريكاي جنوبي (اوناسور) شامل 12 كشور نيز در بيانيه اي با اعلام همبستگي با بوليوي، خشم خود را از چنين اقدامي که امنيت مورالس و همراهان وي را به خطر انداخت، ابراز داشت.  
همزمان با تظاهرات ضد آمريکايي در بوينوس آيرس ديگر پايتخت هاي منطقه آمريکا لاتين از جمله مکزيکوسيتي ، ماناگوا، کيتو و کاراکاس هم صحنه تظاهرات مشابه بود.
پس از آن كه روز سه شنبه فرانسه، ايتاليا، اسپانيا و پرتغال به هواپيماي حامل مورالس به ظن حضور اسنودن مامورسابق سازمان سيا  و افشاگر فعاليت هاي جاسوسي اين كشور، براي گذر از حريم هوايي شان اجازه ندادند، اين هواپيما به اجبار در اتريش به زمين نشست. لاپاز شايعه حضور اسنودن را در هواپيماي مورالس رد كرده بود.
در پي انتشار گزارش هفته  نامه آلماني اشپيگل مبني بر اينكه سازمان امنيت ملي آمريكا در مقر نمايندگي اتحاديه اروپا در واشنگتن تجهيزات شنود كار گذاشته و به رايانه هاي دفتر اين نمايندگي نفوذ كرده است،اتحاديه اروپا ضمن ابراز نگراني شديد از جاسوسي آمريكا از هم پيمانان اروپايي اش، خواستار توضيح واشنگتن شد. 
گزارش اشپيگل كه بر اساس اسناد جنجال برانگيز اسنودن منتشرشد، نشان مي دهد كه سيستم امنيت ملي آمريكا تلاش كرده است با استقراردر مقر اصلي سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) در بروكسل از طريق مسيرهاي الكترونيكي - به تجهيزات ساختماني که وزيران و سران اتحاديه اروپا در آن جلسات داخلي برگزار مي کنند- نفوذ كند.








تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.