سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تداوم تجمع مخالفان و طرفداران مرسی در شهرهای مختلف ادامه دارد

تجمع مخالفان و طرفداران محمد مرسي نخستين رئيس جمهور غيرنظامي و منتخب مصر که پس از يکسال حکومت با بيانه ارتش اين کشور برکنار شد، ادامه دارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، عامر الکبيسي گزارشگر شبکه تلويزيوني الجزيره، درباره برکناري محمد مرسي گفت: پس از گذشت يکسال و چهل و هشت ساعت، محمد مرسي رئيس جمهور غيرنظامي و منتخب مصر برکنار شد. با وجود آنکه محمد مرسي نخستين رئيس جمهور غيرنظامي و منتخب مصر پس از انقلاب اين کشور بود، اما کوتاه ترين مدت حکومت را در تاريخ مصر داشت. مرسي با بيانيه ارتش و با استقبال شيخ الازهر و کليساي قبطي هاي مصر برکنار شد. 
در ادامه اين گزارش آمده است: قانون اساسي مصر که در همه پرسي حمايت حدود دو سوم از آراي مردم اين کشور را به دست آورده بود به حال تعليق درآمد. ارتش مصر نقشه راهي را براي اين کشور اعلام کرد که با نقشه راهي که مردم پيش از اين با آن موافقت کرده بودند، متفاوت است. بيانيه عبدالفتاح السيسي وزير دفاع مصر که شايد مهمترين بيانيه تاريخي نيروهاي مسلح اين کشور باشد، ملت مصر را به دو دسته تقسيم کرد. بيانيه ارتش مصر آينده اي را براي اين کشور رقم زد که سرنوشت آن مبهم است. طرفداران سخنان السيسي که در ميدان التحرير تجمع کرده بودند مانند زماني که بيانيه کناره گيري حسني مبارک از قدرت صادر شد، خوشحالي کردند. فضاي شب گذشته در ميدان التحرير و ديگر شهرهاي مصر شبيه زمان کناره گيري مبارک از قدرت بود. 
گزارشگر اين شبکه خاطر نشان کرد: اما براي بخش ديگري از مردم مصر اين بيانيه مانند صاعقه بود و آنها را شوکه کرد. از نظر اين بخش از ملت مصر اين بيانيه به معناي اعلام کودتا عليه محمد مرسي، قانون اساسي ملت مصر و بيشتر اسلام خواهان در اين کشور بود. اين دودستگي در بين ملت مصر به شدت عميق و جدي است و محمد مرسي به مکان نامعلومي منتقل شده است. مرسي در ابتدا در پايگاه هاي اجتماعي تاکيد کرد همچنان رئيس جمهور قانوني و منتخب مصر است و به فرماندهان ارتش دستور داد از ملت دفاع کنند. سپس تصاويري که با گوشي تلفن همراه گرفته شده بود از مرسي پخش شد. او از لزوم جلوگيري از خونريزي در مصر سخن گفت و خواستار حمايت از دولت قانوني خود براي حفظ آينده مصر شد. ارتش مصر اکنون همه نهادهاي دولتي در اين کشور را در دست دارد و يگان هاي نظامي خود را در مراکز حساس و مهم مصر مستقر کرده است. ارتش مصر با وجود استقرار در مناطق نزديک محل برگزاري تظاهرات طرفداران محمد مرسي، اقدامي عليه آنها انجام نداد و به آنها اجازه داد به تظاهرات ادامه دهند. ارتش مصر مانع از پخش تصاوير تظاهرات طرفداران محمد مرسي مي شود و بيشتر شبکه هاي تلويزيوني طرفدار مرسي را هم تعطيل کرد. در اين شرايط ارزيابي واکنش طرفداران مرسي به اين بيانيه ارتش، دشوار و غيرممکن است. همزمان موج بازداشت رهبران جنبش اخوان المسلمين مصر هم آغاز شده است. 








برچسب ها: بین الملل ، مرسی ، تظاهرات ، مصر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.