سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تلاش "جمهوری اسلامی ایران" برای حل مسالمت آمیز بحران سوریه

بنياد "وودرو ويلسون" اخيرا با انتشار مقاله اي که پس از برگزاري نشست اخير آن انديشکده پيرامون بحران سوريه منتشر شده اذعان مي کند که ايران بعنوان قدرتي منطقه اي خواستار رفع صلح آميز بحران سوريه است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از انديشکده وودرو ويلسون ؛ اين انديشکده آمريکايي با اذعان به تمايل ایران براي رفع مسالمت آميز بحران سوريه مي افزايد " ايران در حاليکه از سال 2011 ميلادي تاکنون از دولت "بشار اسد" رييس جمهور سوريه بدليل مقاومت آن دولت در مقابل کشورهاي غربي و کشورهاي عضو محور ارتجاع عرب حمايت کرده است، خواستار رفع بحران سوريه از طريق مسالمت آميز و با انجام مذاکره ميان طرفين درگير است. انجام مذاکره در مورد بحران سوريه مي تواند از گسترش دامنه اين بحران به کشورهاي همسايه سوريه از جمله لبنان و عراق که داراي اکثريت جمعيت شيعه نشين هستند و در آن شيعيان داراي قدرت سياسي عمده اي هستند جلوگيري نمايد. تهران قادر است با نفوذي که در سوريه دارد کاري کند تا دولت "آشتي ملي" در آن کشور تشکيل شود. اين موضوع امري است که به نفع حفظ ثبات و امنيت منطقه خواهد بود." 

بنياد وودرو ويلسون در ادامه با اشاره به روند تاريخي موضع گيري کشورمان در قبال بحران سوريه از آغاز زمان آن بحران مي افزايد "جمهوري اسلامي در بهار و تابستان سال 2012 ميلادي از برگزاري هر چه زودتر مذاکرات چندجانبه براي رسيدگي به وضعيت سوريه با ميانجي گري سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب حمايت کرد." 

بنياد وودرو ويلسون در ادامه با ارايه راهکارهايي براي کشورهاي غربي معتقد است که در صورت ارايه مشوق هاي لازم به جمهوري اسلامي ايران مي تواند بخوبي در روند رفع بحران سوريه ياري رسان باشد و در اين باره مي افزايد "از جمله مشوق هايي که مي توان به ايران ارايه داد تا آن را به ايفاي نقش هر چه گسترده تر در روند رفع بحران سوريه تشويق کرد مي تواند به جلوگيري از قطبي شدن فضا در سوريه و منطقه اشاره کرد. همچنين رفع تحريم ها ضد ايراني عليه جمهوري اسلامي ايران نيز مشوق آن کشور در ايفاي نقشي مثبت در روند رفع بحران سوريه باشد." 

همچنين در تاريخ 28 ژوئن (7 خرداد) نيز کنفرانسي تحت عنوان "ايران و سوريه" توسط  بنياد وودرو ويلسون برگزار شده بود. از جمله شرکت کنندگان در اين کنفرانس مي توان به "ژوبين گودرزي" پژوهشگر رشته روابط بين الملل دانشگاه ژنو و همچنين "هاله اسفندياري" جاسوس آمريکايي و همکار تحقيقاتي بنياد "وودرو ويلسون" اشاره کرد. گودرزي در اين نشست با اشاره به روابط ايران و سوريه در طول سه دهه گذشته اين رابطه را بسيار مهم ارزيابي کرد و آن را نمونه موفقي از رابطه جمهوري اسلامي ايران و يک کشور عربي قلمداد کرد که از نظر استراتژيک اهميت بالايي دارد. 
  
گودرزي همچنين در ادامه اظهارات خود به حمايت دولت سوريه از کشورمان در زمان جنگ تحميلي هشت ساله بعثي هاي عراق عليه ايران اشاره کرد. گودرزي در اين نشست رابطه عميق ايران و سوريه را در راستاي منافع هر دو کشور و سبب افزايش قدرت منطقه اي کشورمان و دولت "بشار اسد" رييس جمهور سوريه دانست." 

گودرزي در ادامه با اذعان به نقش مهم کشورمان در روند مذاکرات صلح سوريه افزود " ايران نقش مهمي در همکاري با اتحاديه عرب و سازمان ملل متحد براي رفع بحران سوريه ايفا مي کند. ايران خواستار ادامه روند ديپلماتيک براي رفع اين بحران بوده است. گودرزي همچنين با اشاره به انگيزه هاي کشورمان در مشارکت موثر در رفع مسالمت آميز بحران سوريه مي افزايد "انگيزه هاي بسياري براي مشارکت ايران در روند رفع مسالمت آميز بحران سوريه وجود دارد که از جمله آنها به نقش جمهوري اسلامي بعنوان يک قدرت منطقه اي اشاره کرد. از جمله دلايل ديگر آنکه جمهوري اسلامي ايران خواستار جلوگيري از گسترش دامنه بحران سوريه به کشورهاي همسايه آن کشور از جمله عراق و لبنان و افزايش تنش منطقه اي است." 

برچسب ها: ایران ، سوریه ، بحران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.