سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش کامل نشست نقد و بررسی سریال مهرآباد در فرهنگسرای اندیشه

پنجمین نشست نقد و بررسی شبکه تهران ویژه سریال" مهرآباد " به عنوان منتقد عصر روز سه شنبه 11 تیرماه ساعت 17 در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

يه گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی شبکه تهران، در ابتدای  این نشست که جمعی زیادی از اعضای باشگاه مخاطبان نیز حضور داشتند ، قرار شد تا به سوالات اعضای باشگاه مخاطبان پاسخ داده شود که خانم" ترانه دفک "به نمایندگی از دیگر اعضای باشگاه مخاطبان از عوامل تولید سریال مهرآباد پرسید، چرا شخصیت "کیا "در این سریال گاهی بسیار ساده لوح و گاهی بسیار باهوش و رزنگ ظاهر است ،این موضوع مخاطبان سریال را دچار دوگانگی می کرد؟
امید سهرابی نویسنده سریال در این باره گفت:  فیلمنامه سریال مهرآباد ریتم و شخصیت پردازی متفاوتی نسبت به سایر سریالهای دیده شده در قاب تلویزیون دارد. این سریال بسیار پر شخصیت و پر بازیگر است و هر یک از کارآکترها ویژگی های خاصی دارند. شخصیت کیا به دلیل شرایط فیلمنامه باید بعضی اوقات ساده لوح و گاهی بسیار باهوش دیده شود.

 
زمان پخش سریال مناسب نبود
 
در ادامه مراسم  نقد و بررسی ، "احسان ناظم بکایی" منتقد برنامه با انتقاد از زمان پخش سریال و گم شدن آن در زمان انتخابات و مناظره های تلویزیونی گفت ، سریال مهرآباد در ژانر کمدی درام اجتماعی بسیار متفاوت از دیگر سریال های تلویزیونی ظاهر شد اما زمان پخش این سریال بسیار نامناسب بود و این موضوع سبب کمرنگ شدن سریال در پیگیری مخاطبان شد، چرا ؟
 تقی پور تهیه کننده مهرآباد در جواب به این سوال گفت: زمان پخش سریال بر عهده شبکه است و جواب این سوال را مدیران شبکه باید بدهند.
 بکایی: سریال مهرآباد را می توان یک مجموعه تلویزیونی شهری همراه با پیچیدگی های زیاد تلقی کرد که از بازیگران تئاتری و حرفه ای زیادی استفاده کرده است ،  این دو ویژگی چگونه در این سریال ایجاد شده است؟
 سجادی ( کارگردان): حضور بازیگران تئاتری و حرفه ای در این مجموعه را باید از اقبال بلند ما به حساب آورد. اما واقعیت این است که ما صرف نظر از اینکه فلان بازیگر گران باشد یا نباشد، تئاتری باشد یا نه و فاکتورهای دیگر،در ساخت این سریال برای ما مهم نبود. بلکه می‌خواستیم آنها شخصیت‌ها را آن طور که فکر می‌کنیم، ایفا و نقش  شان را خوب بازی کنند. این در حالی است که در انتخاب بازیگران این مجموعه ما از نظرات بازیگران، نویسندگان محترم سریال به دلیل حساسیت کار و ساختار فلیمنامه استفاده کردیم و این شیوه سبب تفاهم بیشتر بین اعضای مجموعه می شد. همچنین در این مجموعه ما حدود یک ماه و نیم تا 2 ماه  وقت صرف دورخوانی کردیم.
 بکایی: آقای احمدی شما از جمله بازیگران موفق عرصه سینما و تلویزیون هستید که سال گذشته موفق به دریافت سیمرغ جشنواره شدید ، در کنار پرکار بودن شما تفاوت در ایفای نقش همواره یکی از ویژگی های کار شماست ، این تفاوت در کارهای شما چگونه خلق می شود؟
 مهران احمدی ( بازیگر نقش نعیم ) : برای پاسخ به سوال شما نیز باید بگویم . حرفه اصلی من بازیگری است و موظفم هستم نقش های متفاوت بازی کنم  و اعتقاد دارم که بازیگر باید چند نوع نقش متفاوت را بازی کند و قبول ندارم بازیگری  40 سال بازی کند و نقش های زیادی را بپذیرد  اما تفاوت نیز در کارش وجود نداشته باشد اما با همه این تفاسیر، برخی از آنها نیز سوپراستار هم می شوند. اما من به دلیل فاکتور هایی مانند نداشتن زیبایی و خوش تیپی سوپر استار نیستم.
درباره شخصیت نعیم هم باید بگویم، بچه‌ها می‌دانند من چقدر عاشقانه شخصیت نعیم را دوست دارم و زمان پخش نیز پا به پایش گریه می کردم. یکی از دیالوگ های دوست داشتنی نعیم در مهرآباد این بود که می‌گفت عیال گذشته دارم عیال آینده هم دارم اما عیال حال ندارم که این دیالوگ برای من بسیار ماندگار است.
 
هومن سیدی : در مهرآباد بازیگر محض نبودم
 
بکایی : شما تجربه کارگردانی چند اثر را در کارنامه هنری خود دارید، در این سریال نگاه شما بیشتر به بازیگر ی معطوف بود یا اینکه از تجربه کارگردانی خود نیز استفاده کردید؟
 هومن سیدی ( بازیگر نقش عادل ) : من همواره دوست دارم که در هر کاری وظیفه ام را به درستی و به بهترین شکل انجام دهد. اما در پاسخ به سوال شما باید بگویم اگر کارگردانی علاقه‌مند به مشارکت اعضای سریال باشد حتما نظرات و ایده های خود را بیان می کنم . خوشبختانه با شناختی که من از آقای سجادی و ارتباط او در هنگام کار با عوامل داشتم ، شرایطی برای من در مهرآباد بوجود آمد که من بازیگر محض نبودم که صرفا 12 ساعت کارم را انجام بدهم و بروم. اما از طرفی هم در این مجموعه من نگاه کاملا کارگردانی نداشتم و اگر قبول همکاری با این گروه داشتم شاید دلیل آن اطمینان خاطر من به برخی از عوامل و شرایط سریال بود. من  آقای سجادی  را از قبل می شناختم  و با سوابق ایشان آشنایی داشتم  و از طرفی دیگر برایم مهم بود بدانم چه بازیگرانی در این سریال حاضر هستند.
 
بکایی : آیا بازی در این سریال برای شما یک نوع ریسک نبود؟
 
هومن سیدی: خیر من شناخت خوبی از فیلمنامه و عوامل داشتم در این میان شخصیت و کارآکتر نقشم برایم بسیار مهم بود تا سایر موارد.  من پیش از این نیز ثابت کرده بودم برایم نقش اول و دوم مهم نیست همانطور که در  قبل از این "تا ثریا" با مهران احمدی همبازی بودم  و پس از "یک تکه نان" و "پابرهنه در بهشت"، برای اصغر فرهادی در "چهارشنبه سوری" دو سکانس کوتاه بازی کردم که از این کار پشیمان نیستم. به نظرم وقتی بازیگر مبنا کار را بر اعتماد می گذارد و نتیجه خوبی هم حاصل می شود ،برایم پذیرش کار بسیار خوشایند است. در مجموعه مهرآباد  بررسی خاصی در مورد شخصیت نقش داشتم که آیا ویژگی های نقش کار را جلو می برد یا خیر.
 بکایی: خیلی ها علی سرابی را تئاتری می دانند که  بسیار هم در این کار فعال  است اما یکی دوسالی است که او به سمت تلویزیون گرایش داشته و شاهد حضور او هستیم چرا؟ تفاوت ظاهر شدن در روی صحنه و در پشت قاب دوربین چیست؟
 علی سرابی ( بازیگر نقش کیا مقدم): در ابتدای صحبتم در موردپیچیدگی های شخصیت کیا مقدم که در  بعضی از سکانس های متفاوت ظاهر می شد باید بگویم  ، امید سهرابی باید به این سوال  جواب دهد. او شخصیت ها را طراحی کرد و من هم به متن وفادار بودم. اعتقاد دارم بازی در مدیوم های مختلف تئاتر ، سینما، تلویزیون ذاتا هیچ تفاوتی ندارد. بازیگر کارش بازی کردن است ولی کار  در تئاتر ، سینما و تلویزیون از نظر ارائه تکنیک متفاوت است . هر چند که من تجربه زیادی در تلویزیون نداشتم و به صورت موردی در چند کار کوتاه تصویری دیده شده ام .  اما دلیل حضور م در سریال مهرآباد فلیمنامه آن بود که برایم بسیار خوشایند و باور پذیر بود. اما آنچه باعث دلگرمی من در این سریال بود ، حضور هنرمندان  ارزشمند سریال همچون مهران احمدی ، هومن سیدی و.. بود که در این کار به من کمک زیادی کردند .
 
احمدی: همه بازیگر ان ریشه در تئاتر دارند و باید خاک صحنه خورد   
 
بکایی: چند سالی است که  شاهد  بازگشت بازیگر ان سینما و تلویزیون در  صحنه تئاتر هستیم اما در یک سال اخیر برعکس این موضوع اتفاق افتاده  است و آن هم حضور بازیگران تئاتر در قاب تصویر تلویزیون و سینما است ، به نظر شما این تبادل چه محاسن و معایبی دارد؟ 
سرابی: بزرگترین بازیگران سینما و تلویزیون  از زمان انقلاب تا کنون پیشینه طولانی تئاتر داشتند،  هنرمندانی  همچون انتظامی، کشاورز، نصیریان، پرستویی، کیانیان تا مهدی هاشمی و مهران احمدی حتی محسن تنابنده و... اما اینکه چرا شاهد حضور اهالی تئاتر در مدیوم تصویر هستیم باید گفت ، علاقه خود هنرمندان تئاتری ، پیشنهادی ها کاری  از سوی کارگردان ها و تهیه کنندگان دلیل این موضوع باشد و خوشبختانه دیده می شود که اهالی تئاتری موفق هم ظاهر شده اند  و بازی های شگفت انگیزی نیز ارائه کرده اند.  از طرفی حضور بازیگران تصویری در تئاتر هم تبادل خوبی بوده و باعث رونق تئاتر شده است. 
مهران احمدی در این جلسه نقد و بررسی نیز در پاسخ به این سوال گفت: من یاد ندارم که بازیگری ، ریشه در  تئاتری نداشته باشد . به نظرم  ریشه همه ما در تئاتر است . من از سال 68 تئاتر بازی می کنم و همچنان هم کار می کنم . اگر شرایط اقتصادی به من اجازه می داد تئاتر را رها نمی کردم. تئاتر نان و پنیر و خیار و گوجه همراه با چای شیرین است. تئاتر عقب افتادن اجاره خانه است. در واقع همین فقرش است که باعث می شود به تئاتر اصالت داده شود. به نظرم هر کسی لیاقت مقابل دوربین و جلو دوربین آمدن را ندارد مگر اینکه پروسه طولانی روی صحنه تئاتر کار کرده باشد و به قول معروف خاک صحنه را خورده باشد .از همین رو که باید به احترام هنرمندانی همچون پرویز پرستویی و مهدی هاشمی بایستیم و در مقابل برخی بازیگران باید سریع از کنارشان بگذریم. 
بکایی : موضوع و نگارش فیلمنامه سریال مهرآباد بسیار متفاوت از سایر فیلمنامه هایی است ما تاکنون شاهد ساخت آن ها از قاب تصویر بوده ایم، شاید بتوان گفت قصه این فیلمنامه به قول معروف خطی نیست و پر از پیچیدگی در شخصیت های و کارآکترهاست، چطور توانستید تهیه کننده و کارگردان این کار را توجیه به ساخت این سریال کنید؟ 
امید سهرابی ( نویسنده ) : ابتدا قبل از پاسخ به سوال شما باید دو تشکر ویژه از آقای علی تقی پور تهیه کننده به خاطر فراهم کردن بستر این کار و نگارش آن با ویژگی های خاص فیلمنامه سریال مهرآباد به دور از قصه های خطی و از امیر رضا طلاچیان که همکار و همفکری بسیار خوبی در قسمت های مختلف این سریال با من داشت ، داشته باشم . پیچیدگی در موضوع شخصیت ها و داستان سریال که همواره گفته می شود ، شاید بخشی از این پیچیدگی مربوط به زمان پخش سریال باشد اگر این سریال بعد از زمان انتخابات و ساعت بهتری پخش می شود، پیگیری منسجم تری را از سوی تماشاگر شاهد بودیم..
 بکایی : این سریال دو نویسنده داشت که هماهنگ شدن دو نویسنده با یکدیگر کار سختی به شمار می رود ؟ این همکاری چطور در نگارش فیلمنامه پیش رفت؟ 
امیر رضا طلاچیان ( نویسنده ) همکاری دو نویسنده برای نگارش یک فیلمنامه کار عجیب و غیر متعارفی نیست و در آثار زیادی شاهد این موضوع هستیم . آقای سهرابی تجربه بیشتری در عرصه نویسندگی فیلمنامه دارند که من در این کار از او بسیار آموختم . از طرف دیگر من فکر می کنم که فرم ذهنی‌مان شبیه به هم است و مهندسی شده فکر می کنیم و آن را روی صفحه کاغذ می آوریم. 

امید سهرابی : تهران نو یعنی پوست انداختن
 
 بکایی: سریال مهرآباد در ابتدای ساخت با نام " تهران نو " معرفی شد ، این تغییر نام این سریال چرا انجام شد؟ 
 امید سهرابی: هر چند که ما نام مهرآباد را  برای " تهران نو " انتخاب کردیم اما برای نام این سریال منطق خاصی داشتیم.  نو برای نام تهران به معنی پوست انداختن،  نو شدن روابط آدم ، تغییر در ارتباطات شهری و ... .بود آن هم برای شبکه ای که قرار بود ، از آن پخش شود. یعنی تهران نو برای شبکه تهران اما اشکالی جزیی در کار پیش آمدکه قرار شد نام او را تغییر دهیم و بگذاریم مهرآباد. یعنی جایی از مهر که آن را می سازد و  آباد می کند. 
بنا بر این گزارش ، در پایان این مراسم از عوامل سریال مهرآباد با حضور مدیران شبکه تهران و فرهنگسرای اندیشه تقدیر و قدرانی شد. /ص

برچسب ها: نشست ، نقد ، بررسی ، فرهنگسرا ، اندیشه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.