سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طبیب‌زاده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد به کندی پیش می‌رود/ایجاد اختلال در تحقیق و تفحص از سوی مجلس

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به تحقيق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامي گفت: وزير علوم تلاش زیادی برای دسترسی به اطلاعات انجام می‌دهد ولی کارشناسان برای تحقیق و تفحص باید ده‌ها بار نامه‌نگاری کنند تا به سندی آن هم به صورت ناقص دست یابند.

زهره طبیب‌زاده در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، درباره تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اظهار داشت: تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد با مشکلات زیادی روبروست.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ساختار دانشگاه آزاد مشکلاتی وجود دارد و این دانشگاه فاقد انسجام در سیستم اداری بوده و امکان دسترسی به بسیاری از اطلاعات این دانشگاه وجود ندارد.

وی گفت: دو احتمال می‌توان برای این عدم دسترسی در نظر گرفت؛ اولین احتمال عمدی بودن عدم دسترسی‌ها و دومین آن وجود بی‌نظمی در اسناد و مدارک دانشگاه آزاد است.

**ساختار دانشگاه آزاد منسجم نیست

طبیب‌زاده با بیان اینکه با وجود دلایل مطرح شده اطلاعات منظم و منسجمی از دانشگاه آزاد وجود ندارد، تصریح کرد: اتوماسیون اداری دانشگاه‌های سراسر کشور از سالها پیش راه اندازی شده ولی در دانشگاه آزاد چنین سیستمی هنوز شروع به کار نکرده است.

این نماینده مجلس با اشاره به سیستم مالی دانشگاه آزاد، اضافه کرد: برای تحقیق و تفحص در زمینه مالی از دانشگاه آزاد نیاز به تدوین ترازنامه‌های مالی داریم ولی همه اسناد برای شکل‌گیری این ترازنامه‌ها موجود نیست و جمع‌آوری اطلاعات بسیار مشکل است.

وی با انتقاد از اینکه بی‌انضباطی عمدی در ضبط و ثبت اطلاعات وجود دارد اذعان داشت: کامران دانشجو وزير علوم تلاش زیادی برای دسترسی به اطلاعات انجام می‌دهد ولی کارشناسان برای تحقیق و تفحص باید ده‌ها بار نامه‌نگاری کنند تا به سندی آن هم به صورت ناقص دست یابند.

طبیب‌زاده روند تحقیق و تفحص را کند دانست و گفت: با این وجود ده‌ها سال طول می‌کشد تا هیئت تحقیق و تفحص به اطلاعات مورد نیاز دسترسی پیدا کند.

**روند تحقیق و تفحص  نادرست است

طبيب زاده با بيان اينکه تحقيق و تفحص موضوعي پيچيده و تخصصي است گفت: روند تحقیق و تفحص در مجلس نادرست است، در تحقيق و تفحص روند عادي سازمان‌ها و يا مراکز مورد توجه نيست بلکه خطاها بايد بررسي شود از اين رو نياز به کارشناسان خبره و تمام وقت است.

اين نماينده مجلس ادامه داد: براي مجموعه بزرگي مانند دانشگاه آزاد اسلامي که از قدمت 30 ساله برخوردار است براي تحقيق و تفحص به مجموعه کارشناسان متخصص و خبره نياز داريم که راه‌هاي فرار از قانون را در اين دانشگاه بررسي کند.

وي تاکيد کرد: نبايد مدام کارها را تبليغاتي کنيم براي انجام تحقيق و تفحص صحيح بايد آيين نامه‌اي مدون شکل گيرد تا از اين طريق شرح وظايف هيئت تحقيق و تفحص، نحوه تخصيص بودجه و همچنين افراد متخصص در آن مشخص شود.

طبيب زاده تاکيد کرد: نبايد فرماليته جنجال سياسي به وجود آيد بلکه پيگيري‌ها بايد اصولي صورت گيرد.

عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس اظهار داشت: با وجود سيستم معيوب تحقيق و تفحص براي نتيجه گرفتن در کوتاه مدت ناگزيريم با فشار آوردن به مجلس و دانشگاه آزاد روند تحقيق و تفحص را پيش ببريم و قرار شد اگر بيش از چندين بار درخواست اطلاعات صورت بگيرد موضوع را از طريق رسانه‌ها اعلام کنيم از اين رو من فعلا نمي‌خواهم مماشات کنم و لذا تا مطمئن نشوم که عمدي در کار است جزئيات تحقيق و تفحص را بيان نمي‌کنم.


**رسیدگی به تخلفات جزئی دانشگاه آزاد را کنار گذاشته‌ایم

وي با اشاره به ساختار دانشگاه آزاد ادامه داد: در حال حاضر تخلفات متعددي از ساختار کلان دانشگاه آزاد پيدا کرده‌ايم که نيازمند بررسي بيشتر است، رسيدگي به تخلفات جزئي را فعلا کنار گذاشته‌ايم و تصميم داريم که موضوعات کلان اين دانشگاه را بررسي کنيم از اين رو به زمان و امکانات قابل قبول نياز داريم.

اين نماينده مجلس با تاکيد بر نقش رسانه‌ها در تحقيق و تفحص گفت: مطبوعات و رسانه‌ها بايد در موضوع تحقيق و تفحص مسئوليت پذير باشند و به طور منظم از مسئولان اين موضوع را پيگيري کنند چراکه با تحقيق و تفحص باري به هر جهت نمي‌توان حقوق مردم را محقق کرد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: تحقیق ، تفحص ، دانشگاه ، آزاد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.