سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جلال‌الدين كزازي:

واژه "خميراك "برازنده و دلپسند نيست

واژه "خميراك" به دليل ساختار واژگاني و ريخت شناسي آن و پيوستن واژه تازي با پساوند فارسي برازنده و دلپسند نيست.

"جلال‌الدين كزازي" محقق در گفتگو با خبرنگار حوه ادبيات باشگاه خبرنگاران گفت: براي چيپس واژه برگك به دليل ساخته شدن برگ با پسوند –َ ك به معني برگ خرد پسنديده است.
وي افزود: به دليل شباهت چيپس به برگ كمابيش اين واژه از ديد ساختار واژگاني مي‌تواند پسنديده باشد هر چند معني شناختي آن هم سنگ ساختار واژگاني و ريخت‌شناسي واژه نيست به هر روي بر پايه هنجاري در ادب به نام مجاز عام و خاص مي‌توان در اين معنا به كار برد.
وي تاكيد كرد: واژه خميراك به دليل ساختار واژگاني و ريخت‌شناسي آن دمساز نبوده زيرا پيوستن واژ‌هاي تازي با پساوند فارسي اك ريختي نه چندان برازنده و دلپسند پديد آورده است ريخت هايي از اين دست در صورت نبودن هيچ گزينه شايسته و برزنده براي واژه ساخته شده پذيرفتني است.
وي بيان كرد: هر كس در برابر واژه‌هايي بيگانه در پارسي واژه‌‌اي زيبا، رسا، خوش آهنگ بسازد به كار مي‌برم زيرا خواست همه پارسي زبانان پاس داشتن زبان خويش از گزند  آسيب است و ساخته شدن واژه نوپديد توسط چه شخص يا نهادي چندان ارزشي ندارد در صورت سازگاري واژه با ساختارها هنجارهاي هنري و زيبايي‌هاي زبان پارسي بي‌هيچ شك و دودلي آن را به كار خواهم برد.
وي افزود: بنيادهاي واژه‌سازي بايد ساختار دروني ريخت و پيكر واژه را كوتاه هموار، گوشنواز سازند زيرا زبان فارسي خنيايي ترين و آهنگين‌ترين زبان جهان است مسئله مهم ديگر سازگاري واژ‌‌ه‌ها با آيين و هنجارهاي زبان فارسي است و در وهله سوم بايد رسانايي معنايي به گونه‌‌اي باشد كه معناي واژه حتي بيرون از متن دريافته شود.
وي ادامه داد: ويژگي و بنياد ديگر آن به كار نرفتن واژه در معناي ديگر به دليل كاسته شدن از روشني و رسايي آن است./ص
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.