سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هافینگتون پست : آمریکا در برقراری رابطه با ایران فرصت سوزی کرده است

"جهانداد معماريان" در مقاله جديد خود اظهار داشت : ایالات متحده در تمامی موارد کشوری بوده که بهترین فرصت ها برای برقراری ارتباط با ایران را از بین برده است .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از هافينگتون پست ؛ نويسنده با ابراز خوش بيني در مورد آينده کشورمان پس از برگزاري موفقيت آميز انتخابات رياست جمهوري مي نويسد " اينک فصلي تازه در تاريخ جمهوري اسلامي ايران آغاز شده است. کشورهاي غربي نيز دوران تازه اي را در مذاکرات هسته اي با ايران تجربه خواهند کرد. دولت آمريکا باید از اين فرصت استفاده کند و سعي کند تا روابطش با ايران را بهبود بخشد. در غير اين صورت اين خطر براي آمريکايي ها وجود خواهد داشت که ايران از غرب فاصله بگيرد." 

نويسنده مقاله با اشاره به سوابق ديپلماتيک "حسن روحاني" رييس جمهور کشورمان به آمريکايي ها توصيه مي کند که تلاش به منظور برقراري تعامل مستقيم با ايران را جدي بگيرند و در اين باره مي افزايد "روحاني در سال 1989 ميلادي بعنوان دبير شوراي امنيت ملي ايران برگزيده شد و 16 سال عهده دار اين مقام بود. روحاني همچنين مدتي را نيز بعنوان مذاکره کننده ارشد هسته اي ايران به ايفاي نقش پرداخت. وي همچنين در جريان جنگ تحميلي هشت ساله بعثي هاي عراق عليه ايران نيز بعنوان يکي از اعضاي شوراي عالي دفاع مشغول به فعاليت بوده است. در نتيجه اين تجارب موقعيتي منحصر بفرد را به وي بخشيده است. روحاني اين توانايي را دارد تا جريان ها و گروههاي مختلف را در کنار يکديگر قرار دهد. روحاني در سخنراني اخير خود و در اظهارات پيشين اش همواره بر تمايلش به برقراري روابط مسالمت آميز با کشورهاي جهان تاکيد کرده است. وي همچنين در مورد رابطه با آمريکا اظهار داشته که در صورتيکه آمريکايي ها امتياز قابل ملاحظه اي را به ايران عرضه نمايند امکان بهبود روابط ايران و آمريکا وجود خواهد داشت." 

نويسنده در بخش ديگري از مقاله خود به "فرصت سوزي" هاي دولت آمريکا براي بهبود روابط با کشورمان مي پردازد و در اين باره مي افزايد "اين دولت آمريکا بوده است که همواره موضعي منفي در قبال ايران اتخاذ کرده است. پس از وقوع حادثه 11 سپتامبر ايران اعلام آمادگي کرد که حاضر است براي سرنگوني دولت طالبان به نيروهاي بين المللي از جمله آمريکا کمک رساني نمايد. ايران در اين رابطه گام هاي مثبتي برداشت با اين حال کمي پس از گذشت آن زمان "جورج دبليو بوش" رييس جمهور پيشين آمريکا ايران را در فهرست کشورهايي قرار داد که آنها را "محور شرارت" خوانده بود." 

معماريان در ادامه مقاله خود به دولت اوباما توصيه مي کند تا تحريم هاي ضد ايراني را لغو نمايد و در اين باره مي افزايد "دولت آمريکا باید با ديدي باز به امکان لغو تحريم هاي وضع شده عليه ايران بنگرد و پيشنهادات جذاب تري را به ايرانيان ارايه دهد. دولت آمريکا باید بدون توجه به اينکه آيا دولت ايران قانع خواهد شد يا خير اين مسير را در پيش گيرد. دولت آمريکا بايد در مسير تعامل مستقيم ايران و آمريکا نقشي مثبت ايفا کند." 
 

برچسب ها: آمریکا ، ایران ، فرصت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.