سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه/

گلیم میل ماژ با سابقه یک هزار ساله

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه با اشاره به رونق یافتن جایگاه فروش گلیم میل ماژ سنقر در کشور گفت: در گذشته این نوع گلیم فقط در بازار سنتی و توسط واسطه ها خرید و فروش می شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه


نصراله سپهر گفت: سابقه گلیم میل ماژ به یک هزار سال قبل بر می گردد و از قدیمی ترین طرح های کشوری است.


وی گفت: چله کشی این نوع گلیم بر روی زمین و به صورت چله کشی موج بافی است که بعد از چله کشی بر روی دار گلیم عمودی قرار می گیرد و مناطق تولیدی گلیم میل ماژ بیشتر در منطقه کیونانات و مرکز شهرستان سنقر و روستای باوله از توابع این شهر است.

سپهر ادامه داد: چله گلیم میل ماژ پشم اصیل دست ریس و تار پود این نوع گلیم از پشم دست ریس است و رنگ این نوع گلیم که شامل رنگ های روناس، آبی نیل و حنایی است با پوست گردو و کرم استخوانی با ساقه گندم تهیه می شود.

وی با بیان اینکه ترکیب رنگ های ساده این گلیم از رنگ های گیاهی ساخته شده، گفت: خاصیت این نوع رنگها با دوام بودن در مقابل نور آفتاب است و کیفیت و رنگبندی آن به این نوع گلیم مرغوبیت خاصی داده است.

معاون صنایع دستی کرمانشاه گفت: طرح و نقشه گلیم میل ماژ الهام گرفته از طبیعت است و به نوعی، ذهنی بافتی هم گفته می شود که برگرفته از روح و روان بافنده می باشد.

وی سازگاری با پوست بدن انسان و در واقع احیاپذیری این نوع گلیم را از مهم ترین ویژگی های آن عنوان کرد و گفت: گلیم میل ماژ در فصل زمستان زیرانداز مناسب و گرمی می باشد و در فصل تابستان نیز خنک و سبک است و طرح های این نوع گلیم بسیار زیبا نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

سپهر با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان این نوع گلیم باید دقت بیشتری در نحوه تولید آن داشته باشند، گفت: دقت در نوع انتخاب مصالح و مواد این نوع گلیم می تواند وضعیت فروش بهتری را در داخل و خارج کشور برای آن رقم بزند/س

برچسب ها: کرمانشاه ، گلیم ، هزار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.