سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بحران اقتصادي و تشديد بدهکاري دانشجويان آمريکايي

هزینه آموزش در آمریکا هرگز ارزان نبوده است اما اکنون میلیون ها نفر از دانشجویان این کشور مجبورند وام هایی را که دریافت کرده اند با نرخ بهره دو برابر بازپس دهند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازشبکه الجزيره ؛ علت افزایش بهره وام دانشجویی نیز این است که کنگره آمریکا نتوانست در مهلت مقرر جلو افزایش آن را بگیرد.کل بدهی دانشجویان آمریکا اینک بالای یک تریلیون دلار است.تام اکرمن خبرنگار این شبکه در گزارشی از واشنگتن گفت روزهای فارغ التحصیلی معمولا روز جشن و امیدواری برای آینده است. اما در همین روزهاست که دانشجویان باید بازپرداخت وام های دریافتی در زمان تحصیل را آغاز کنند. 

تاهیرا تامپسون دانشجوی سال دوم فعلا چند سال تا بازپرداخت وام فرصت دارد اما فکر او از همین حالا مشغول این است که بازپرداخت وام چقدر طول خواهد کشید.او می گوید :حساب کرده ام که بازپرداخت این وام حدود 20 سال طول خواهد کشید. شاید هم بیشتر. اگر بعد از چهار سال اول باز هم بخواهم به تحصیل ادامه دهم فکر می کنم تا آخر عمرم مجبور خواهم بود اقساط بپردازم.در 20 سال گذشته شهریه دانشگاهها هر سال به طور متوسط 7.5 درصد افزایش یافته است که بسیار بیشتر از افزایش حقوق و دستمزدها و میزان تورم بوده است. در همین حال 70 درصد فارغ التحصیلان امسال دانشگاهها به طور متوسط هر کدام بیش از 35 هزار دلار بدهی به بانک ها داشته اند. 

بنا بر اعلام بانک مرکزی آمریکا ، بدهی فزاینده دانشجویان تاثیر گسترده ای بر اقتصاد این کشور داشته است. این بدهی موجب تاخیر در خرید خانه و حتی ازدواج می شود زیرا بازپرداخت وام ، پس انداز کردن را دشوار می کند. برخی منتقدان می گویند وقت آن است در نظام کلی اعطای کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان دانشگاهها تجدید نظر شود. آنها می گویند دانشگاهها باید هزینه های خود را در بخش هایی غیر از آموزش کاهش دهند. 

آن جانسون ، از گروه «کمپس پراگرس» گفت :«دانشگاهها بودجه زیادی را خرج احداث خوابگاه و تاسیسات ورزشی و این جور چیزها می کنند. این بودجه به طور مستقیم خرج آموزش دانشجویان نمی شود. ما همچنین شاهدیم که حق استادی دائمی دانشگاهها در حال کاهش است.»
تاهیرا تامپسون می گوید شاید تا سال ها در فقر به سر ببرد اما تحصیل در دانشگاه در نهایت یک سرمایه گذاری خوب است.

وی گفت پس از پایان یافتن تحصیلاتش در دانشگاه امیدوار است که وضعش بهتر شود. اما برخی نیز به اندازه او امیدوار نیستند. زیرا بیش از 40 درصد دانشجویان تمام وقت در آمریکا پس از بدهکار شدن قادر نیستند در شش سال تحصیلات خود را به پایان برسانند و فارغ التحصیل شوند.


برچسب ها: دانشگاه ، بدهی ، آمریکا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.