وی اظهار داشت: اين حديث از آنجا كه يك حديث قدسي بوده و از طريق جبرئيل امين به پيامبر بزرگوار اسلام(ص) رسيده و از طريق سلسله ائمه(ع) سينه به سينه به امام هشتم منتقل شده و فقط توسط ايشان در بين مردم بيان شده است که ميتوان به عنوان فضيلتي براي عالم آل محمد(ص) بيان کرد.
عضو شورای فرهنگی هیئت علیاکبری نیشابور، ادامه داد: اين حديث از این لحاظ که در روي كره خاكي و در طي دوران، براي نخستین بار توسط امام معصوم در بين مردم نيشابور بيان شده، یک افتخاري براي نيشابور است.
نظری اظهار داشت: بايد توجه داشت كه در ذكر آن دقت كنيم و آن بخش از حديث كه قدسي است و از قول خداوند متعال بيان شده با آن بخش كه توسط امام هشتم بيان شده تداخل پيدا نكند و گوينده هر بخش بهطور مشخص ذكر شود.
وی عنوان کرد: شيخ عباس قمي(رض) در كتاب منتهيالآمال بيان کردهاند كه اين حديث با تغييرات كمي به شكلهاي مختلف كه در محتوا تغييرات چنداني ندارد بيان شده است.
این فعال فرهنگی تصریح کرد: معروفترين قول به این شکل است که وقتی امام رضا(ع) وارد نيشابور شدند ديدار چند ساعته و پر احساسي با مردم اين شهر داشتند كه اشك از چشمان مردم جاري بود.
نظری اضافه کرد: سپس مردم از ايشان درخواست سخني کردند و ايشان اين حديث قدسي را از قول پدران بزرگوار خود، از قول پيامبر اسلام و از قول جبرئيل بيان فرمودند: قال الله تبارك و تعالي: «كلمه لا اله الا الله حصني، فمن دخل حصني امن من عذابي» به معنی كلمه و سخن لا اله الا الله دژ و حصار محكم من است، پس هر كس در حصار من وارد شود از عذاب من در امان است.
وی یادآور شد: سپس قافله امام چند قدم حركت کرد و مجددا امام توقف کرده و از قول خود فرمودند: «به شرطها و شروطها و انا من شروطها يعني: به شرطي كه آن دارد و شروطي كه دارد و من از شروط آن هستم»
نظری بیان داشت: گاهی بيدقتي كه ما در ذكر اين حديث شريف ميكنيم اين است كه يا تمام دو بخش حديث را به خداوند متعال نسبت ميدهيم و يا به امام رضا(ع) و مينويسيم « قال الله تعالي» يا «عن الرضا(ع)» سپس مينويسيم «كلمة لا اله الا الله حصني، فمن دخل حصني امن من عذابي به شرطها و شروطها و انا من شروطها»
وی با اشاره به اینکه در اينجا مخاطب به اشتباه گمان ميكند ضمير كلمات حصني ، عذابي و انا به يك نفر برميگردد تاکید کرد: اين حديث گرانبها لازم است به اين شكل نوشته شود:
عن الرضا(ع): «قال الله تبارك و تعالي: «كلمة لا اله الا الله حصني، فمن دخل حصني امن من عذابي» به شرطها و شروطها و انا من شروطها» /س