سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

آنتي بيوتيک ها بيشترين دارو تجويز شده در نسخ پزشکان

بر اساس بررسي هاي انجام شده کميته تجويز و مصرف منطقي دارو دانشگاه علوم پزشکي مشهد ، داروهاي انتي بيوتيکي بيشترين سهم را در نسخ پزشکان مشهدي داشته است .


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ،محمد رضا صابري با اشاره به اينکه در سال گذشته بيش از شش ميليون و 700 هزار نسخه در کميته تجويز و مصرف منطقي دارو مورد بررسي قرار گرفت اظهار داشت:‌بر اين اساس 40 درصد داروهاي تجويزي مربوط به آنتي ميکروبيال ، 35 درصد داروهاي تزريقي و 18 درصد داروهاي کورتيکواستروئيدها بوده است .

صابري خاطر نشان کرد: ميانگين اقلام تجويزي در نسخ 2/92مي باشد که اين ميزان از ميانگين کشوري که 3/07 است کمتر مي باشد.

وي تصريح کرد :‌با اقدامات انجام شده از جمله تذکرات کميته تجويز و مصرف منطقي دارو به پزشکان ، ارائه بازخورد نتايج عملکرد پزشکان ، تعيين نقاط قوت و ضعف موجود در فرآيند تجويز و مصرف دارو در منطقه تحت پوشش ، کمک به طراحي و اجراي برنامه هاي آموزش مداوم گروههاي پزشکي ميانگين تجويز داروهاي تزريقي ، آنتي بيوتيکي و کورتونها در نسخ پزشکان به طور محسوسي کاهش يافته است .

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکي مشهد گسترش برنامه هاي آموزشي به گروههاي مختلف از جمله دانش آموزان (در قالب مصرف درست داروها ، برگزاري مسابقات و جشنواره ها در هفته سلامت ، ارسال مطالب آموزشي براي برنامه هاي راديويي دانش آموزان و توزيع کتابچه هاي آموزشي) ، مردم( انجام مصاحبه هاي علمي از طريق رسانه هاي گروهي و ارائه مطالب آموزشي )  و گروههاي پزشکي اجراي طرحهاي تحقيقاتي ،  آموزش دانشجويان گروه پرستاري و برگزاري نشستهاي مستمر و ارائه گزارش به کميته کشوري را از جمله اقدامات صورت گرفته برشمرد .

دکتر محمد رضا صابري در خصوص برنامه هاي در دست اقدام اين کميته اظهار داشت :‌ورود اطلاعات نسخ بستري بيمارستانها (اطلاعات HIS) به نرم افزار نسخه پرداز و پردازش اطلاعات و بررسي نرم افزار نسخه پرداز به طور دقيق و مشخص نمودن نقاط ضعف و برنامه ريزي جهت رفع آن از جمله برنامه هاي در دست اجرا به شمار مي رود .

گفتني است :‌کميته تجويز و مصرف منطقي دارو از سال 1367با نام کميته علمي بررسي نسخ در دانشگاه علوم پزشکي مشهد  آغاز به کار نموده است/س

 

 

برچسب ها: آنتی ، بیوتیک ، دارو ، نسخ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.