سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

غرب پیش از بحران سوریه درصدد "براندازی دولت سوریه" بود

وزیرخارجه سابق فرانسه در اظهاراتی فاش کرد کشورهای غربی قصد داشتند حتی قبل از وقوع بحران و درگیری ها در سوریه، به این کشور حمله کنند.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از پایگاه خبری _تحلیلی گلوبال ریسرچ ؛ رولاند دوماس وزیر خارجه پیشین فرانسه فاش کرد که نقشه و طرحی از سوی چند کشور اروپایی - بخصوص انگلیس و فرانسه - برای سرنگونی دولت سوریه حتی قبل از آغاز ناآرامی‌ها در این کشور وجود داشت. 

دوماس در یک مصاحبه اختصاصی با خبرنگاری خبرگزاری سوریه در پاریس گفت: وقتی که او قبل از بحران سوریه در انگلیس به سر می‌برد به یک مهمانی دعوت شد که در آن دو نفر _ یک انگلیسی و یک فرانسوی_ از وی پرسیده‌اند آیا مایل است در تدارک برای حمله به سوریه جهت سرنگونی دولت آن، شرکت کند. 
وزیر‌خارجه سابق فرانسه می‌گوید او این پیشنهاد را نپذیرفته اما حوادث ثابت کرد که آن دو نفر آن مطالب را کاملا جدی مطرح کرده‌اند. دوماس از مواضع دولت فرانسه ابراز تعجب کرد و گفت: راهی که دولت نیکولاس سارکوزی و فرانسولا اولاند انتخاب کرده‌اند مسیر درستی که منجر به صلح سوریه شود نیست. 

دوماس در خصوص اهداف غرب از سرنگونی دولت سوریه نیز گفت : جو بین‌المللی کنونی که حول سوریه شکل گرفته، نشان می‌دهد که سیاست‌های غرب در چنین مسائلی، سیاست صلح نیست، بلکه سیاست جنگ افروزانه است. دوماس در مورد مخالفان سوریه هم گفت، این مخالفان چند چهره هستند و کشورهایی مانند قطر و عربستان در جنگی که در سوریه علیه دولت مشروع قانونی دمشق در گرفته، دخالت دارند. 

وی با تأکید بر اینکه ارسال سلاح مشکلات سوریه را حل نخواهد کرد گفت: با جنگیدن، راه حل مسالمت آمیز محقق نمی‌شود.  دوماس افزود: دولت قانونی مناطقی را که گروه‌های مسلح تصرف کرده بودند باز‌پس می‌گیرد که نشانه خوبی است.  

دوماس تأکید کرد: ارسال سلاح به سوریه درگیری را تشدید کرده و حل این مشکل را سخت‌تر می‌سازد. وی خاطرنشان کرد که فرانسه ابتدا مخالف برگزاری کنفرانسی در مورد بحران سوریه بود ولی نهایتا پذیرفت که این کنفرانس باید هرچه زودتر برگزار شود و موضعش در قبال شرکت ایران در این کنفرانس نیز تغییر کرد. او مهمترین مسئله در برگزاری کنفرانس را توافق میان آمریکا و روسیه دانست و یادآور شد که نباید هیچ‌گونه پیش ذهنیتی در مورد کنفرانس وجود داشته باشد. 

دوماس گفت: بدون مشارکت همه کشورها در کنفرانس بین‌المللی سوریه، هیچ امیدی به پایان یافتن این بحران وجود ندارد.  وزیر خارجه سابق فرانسه افزود: اتهام استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه بسیار خطرناک است زیرا دوباره بحث‌های مطرح شده در مورد عراق در گذشته را به ذهن می‌آورد آن زمان آمریکا عراق را متهم به داشتن از سلاح شیمیایی کرد، اما هیچ سلاحی پیدا نشد، از نظر حقوقی اسناد و مدارک از کانال قضایی قابل اثبات است نه از طریق خبرنگاران، زیرا آن افراد قابل اعتماد نیستند. 

دوماس به قوانین بین‌المللی در مورد نابودی تسلیحات شیمیایی اشاره کرد و گفت: بهترین کار این است که سازمان ملل متحد کارشناسانی بی طرف و کار‌کشته را برای بررسی موضوع به سوریه اعزام کند.  دوماس در مورد رفتار دوگانه فرانسه در مورد تروریست‌ها که از تروریست‌های سوریه حمایت می‌کند، اما مدعی است با تروریست های مالی می‌جنگد، گفت: فرانسه می‌گوید مخالفان سوریه (و نه تروریست‌ها) را مسلح خواهد کرد، اما مشخص نیست بر سر این سلاح‌ها چه می‌آید. 

دوماس گفت: برخی کشورها مایلند کشورهای عربی قدرتمند را نابود کنند، مانند آنچه که قبلا در عراق و لیبی اتفاق افتاد و آنچه که در سوریه درحال رخ دادن است، بخصوص با توجه به روابط خاص سوریه با روسیه. او افزود: اسرائیل هم در آنچه که در سوریه اتفاق می‌افتد نقش دارد . 

دوماس در پایان این گفتگو گفت: شناخت‌ها باید اصلاح شود و آن وقت کسانی که از سیاست‌های خاصی حمایت می‌کنند توجه خواهد شد که اشتباه می‌کنند و آن زمان امکان پایان دادن به این سیاست‌ها وجود دارد سوریه و مردم سوریه بزرگ هستند و از این بحران خارج خواهند شد. 


برچسب ها: فرانسه ، سوریه ، بحران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.