سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارومیه/

سد آغچای چایپاره 211 میلیون مترمکعب ظرفیت دارد

فرماندار چایپاره گفت: سد آغچای چایپاره بیش از 211 میلیون مترمکعب ظرفیت دارد، به همین دلیل یکی از بزرگ‌ترین سدهای استان محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه ، جلیل غفاری در آئین بازدید از این سد در چایپاره که با حضور مسئولان استانی انجام گرفت، اظهار داشت: سد آغچای با ظرفیت 211 میلیون متر مکعب و صرف هزینه یک میلیارد و 700 میلیون ریال، یکی از بزرگترین سدهای استان محسوب می‌شود.

وی بر لزوم بهره‌برداری سریع از شبکه‌های انتقال آن که هم اکنون از 45 درصد پیشرفت برخوردار است، تاکید کرد.

غفاری با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، باید ساخت و ساز شبکه‌های انتقال آب این سد تا پایان سال 1394 به پایان برسد، گفت: با بهره برداری کامل از این سد بزرگ، چهره اقتصادی، کشاورزی و دامی این منطقه تغییر پیدا می‌کند.

وی افزایش تولید گندم را یکی از برکات این سد دانست و گفت: طبق پیش‌بینی‌ها میزان تولید گندم این شهرستان که هم اکنون 20 هزار تن در سال است، تا پنج سال آینده به بیش از 80 هزار تن می‌رسد و چایپاره را به یکی از قطب‌های مهم تولید گندم استان تبدیل می‌کند.

* 750 هکتار از اراضی دیم چایپاره و پلدشت زیر پوشش آبیاری تحت‌فشار سد آغچای قرار می‌گیرد

نقی کریمی مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی، افزود: هم اکنون بیش از 3 هزار هکتار از اراضی آبی چایپاره با استفاده از انهار سنتی به صورت مطمئن و دائمی از آب سد آغچای بهره‌مند می‌شوند که با بهره‌مندی از این 750 هکتار جدید این میزان به 3 هزار و 750 هکتار می‌رسد.

وی با بیان اینکه 350 هکتار از این اراضی دیم در چهار روستای بسطام، قره‌کندی، یاور کندی، شورجه و میرزا حسام در دشت چایپاره و 400 هکتار دیگر نیز در دشت نازک پلدشت قرار دارند، گفت: تا دو هفته دیگر کشاورزان این روستاها از آب سد بهره‌مند می‌شوند.

کریمی به افزایش زمین‌های زیرپوشش سد آغچای اشاره کرد، گفت: علاوه بر 16 هزار هکتار مصوب طرح بیش از 1 هزار و 200 هکتار از اراضی دیم روستاهای سالطه، گوزدگن، قاپچی‌قای و چورس هم از آب سد بهره‌مند می‌شوند، که مجموع اراضی زیرپوشش سد را به بیش از 17 هزار و 200 هکتار می‌رساند.

محمد شیرولیلو مدیر شیلات آذربایجان غربی نیز در این جلسه بر لزوم استفاده از ظرفیت این سد برای اجرای طرح‌های پرورش ماهی اشاره کرد که مقرر شد، اداره شیلات استان در طول 20 روز طرح‌های ماهی‌پروری خود را از محل خروجی سد تا رودخانه ارس به سازمان آب استان تحویل دهد، تا این سازمان موافقت خود را در مورد این طرح‌ها اعلام کند./س

برچسب ها: مکعب ، چایپاره ، ارومیه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.