سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

احمدی نژاد در مسکو مطرح کرد

چهار پیشنهاد ایران به مجمع کشورهای صادر کننده گاز

رييس جمهور چهار پيشنهاد ايران به مجمع کشورهاي صادرکننده گاز را در راستاي تحقق اهداف اين مجمع ارائه کرد و گفت: تشکيل مجمع کشورهاي صادرکننده گاز ابتکار بسيار ارزنده اي در جهت مشارکت عادلانه در مديريت منابع و بازار انرژي است.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران، محمود احمدي‌نژاد عصر امروز دوشنبه به وقت محلي در دومين اجلاس سران مجمع کشورهاي صادرکننده گاز که در کاخ کرملين در مسکو برگزار مي شود، با بيان اينکه انحصار همواره موجب تبعيض، فقر و بي ثباتي اجتماعي و سياسي بوده است، اظهار داشت: متاسفانه امروز گروهي که در سابقه خود دوران سياه برده داري و استعمار را يدک مي کشند، با تسلط انحصاري بر مراکز تصميم گيري سياسي و اقتصادي جهان تبعيض، فقر و ناامني گسترده اي را بر اکثريت کشورها و ملت ها تحميل کرده و مانع رسيدن جامعه جهاني به صلح و رفاه پايدار شده اند.
 
احمدي‌نژاد با اشاره به اينکه انرژي و به ويژه انرژي ارزان فسيلي مهمترين عامل اقتصادي در جهان است که در تنظيم شرايط و نوع توليد و کنترل بازار کالا و حتي در تنظيم سياست هاي راهبردي و بين المللي نقش تعيين کننده دارد، تصريح کرد: متاسفانه انحصارطلبان اصرار دارند که با تسلط بر معادن و منابع انرژي جهان، قيمت آن را به نفع خود تعيين و همزمان کالا و خدمات خود را به قيمت دلخواه و يکطرفه در بازارهاي جهان عرضه نمايند.
 
احمدي‌نژاد با بيان اينکه در 100 سال اخير تسلط انحصاري گروهي خاص بر منابع و بازار انرژي علاوه بر تامين ثروت هنگفت و بادآورده، بستر تسلط سياسي آنان بر جهان را نيز فراهم کرده است، گفت: اين عده از مراکز تنظيم اقتصاد جهاني و از فشار سياسي براي تحميل خواسته هاي خود بر بازار جهاني و ملت ها استفاده مي کنند.
 
رييس‌جمهور با تاکيد بر اينکه امروز بايد با کمک يکديگر جهان و مديريت در بخش هاي گوناگون آن از جمله اقتصاد را از انحصار خارج و زمينه مشارکت عمومي و عادلانه در آن را فراهم نماييم، تصريح کرد: بخش اصلي منابع انرژي فسيلي و به ويژه گاز متعلق به ملت هاي ماست و مي توانيم در يک مشارکت جمعي و هدفمند حقوق ملت هاي خود را استيفا نماييم. شايسته و عادلانه نيست که خريداران انرژي بيش از صاحبان اصلي آن سود ببرند؛ ما چيزي اضافه بر حق و عدالت نمي خواهيم.
 
احمدي نژاد در ادامه سخنان خود 1. تهيه، تصويب و اجراي مشترک مکانيزم هاي روشن براي قيمت گذاري انواع و اشکال مختلف گاز، 2. گسترش تبادل تجربيات فني و اجرايي اعضا در زمينه استحصال، پالايش و تبديل به عنوان يک بستر همکاري سازنده و مشترک، 3. گسترش سرمايه گذاري و همکاري مشترک در اکتشاف و بهره برداري بين اعضا و 4. پيش بيني ايجاد ساز و کار معين فرصتي براي کمک به کشورهاي ضعيف و فاقد انرژي فسيلي را به عنوان چهار پيشنهاد جمهوري اسلامي ايران به مجمع کشورهاي صادرکننده گاز در راستاي تحقق اهداف اين مجمع ارائه کرد.
 
رييس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينکه زندگي سعادتمند، سرشار از رفاه، امنيت و کرامت برازنده انسانهاست که البته همواره به دنبال آن نيز بوده اند، گفت: تحقق اين آرزوي فطري و تاريخي مستلزم استقرار عدالت و مشارکت عمومي و فعال در مديريت جهاني است.
 
احمدي‌نژاد با بيان اينکه زندگي پرشکوه و زيبا در حاکميت عدالت، کرامت و آزادي حق همه انسانها و وعده الهي است، گفت: به لطف خداوند انسانها در مسير شکوفايي استعدادهاي الهي و زيبايي هاي معنوي در حرکت هستند و ايمان و عشق به عدالت روزافزون است.
 
رييس‌جمهور تصريح کرد: استقرار کامل عدالت در جهان که با خواست و مشارکت جمعي ملت ها و در سايه توحيد حاصل مي شود، سرآغاز زندگي حقيقي و شايسته بشري است که با حضور صالحان و مصلح کل، انسان کامل و امام عشق و زيبايي محقق خواهد شد؛ بياييم با پافشاري بر عدالت و مديريت مشترک جهاني و با همکاري و دوستي سهمي در اين رويداد بزرگ داشته باشيم.
 
رييس‌جمهور ضمن تقدير از ولاديمير پوتين رييس جمهور روسيه به خاطر برنامه ريزي و پذيرايي خوب از شرکت کنندگان در اجلاس توفيق، سلامتي و عزت همه ملت ها را از خداوند بزرگ مسالت کرد.
 
احمدي‌نژاد بعد از ظهر امروز به وقت محلي، در کاخ کرملين، محل برگزاري دومين نشست سران مجمع کشورهاي صادرکننده گاز حضور يافت و در بدو ورود از سوي ولاديمير پوتين رييس جمهور روسيه مورد استقبال قرار گرفت.
 
سران شرکت کننده در دومين نشست کشورهاي صادرکننده گاز پس از گرفتن عکس يادگاري، نشست عمومي اين اجلاس را آغاز کردند.
 
دومين نشست سران GECF فرصت تقويت همکاري ميان کشورهاي عضو و تبادل ديدگاهها درباره بازار و صنعت گاز در عالي ترين سطح را فراهم و اين مجمع را به عنوان پايگاهي براي مذاکره با مصرف کنندگان مطرح مي کند.
 
دستور جلسه و بيانيه دومين نشست سران مجمع کشورهاي صادرکننده گاز، برخي موضوعات مانند پيشرفت هاي کنوني بازار جهاني گاز، موقعيت صنعت گاز به طور کلي، ديدگاههاي کشورهاي عضو درباره سياست هاي انرژي و گاز اين کشورها و مصرف کنندگان و وضعيت کنوني و آينده اين مجمع را شامل مي شود.
 
نخستين اجلاس سران مجمع کشورهاي صادرکننده گاز آبان سال 90 با حضور 12 کشور به عنوان عضو دائم و سه کشور به عنوان عضو ناظر در دوحه قطر برگزار شده بود.

انتهای پیام/
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.