سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرودگاه خرم آباد "پرپر" می شود/ سرمایه گذاری ای که زمین گیر شد

سرمایه گذاری میلیاردی در فرودگاه خرم آباد و تجهیز این فرودگاه به مدرن ترین امکانات روز دنیا در حالی صورت می گیرد که این ظرفیت به راحتی بلا استفاده "پرپر" می شود.


به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران فرودگاه خرم آباد با سابقه 70 ساله فعالیت در صنعت حمل و نقل هوایی کشور همچنان درجا می زند به طوریکه با یک پرواز کج دار و مریز شاهد فرصت سوزی تاسف باری در این صنعت هستیم.

مسئولان فرودگاه خرم آباد در حرکتی قابل تقدیر با دعوت از همه خبرنگاران و مسئولان مرتبط با صنعت حمل و نقل هوایی توانمندی خود برای برگزاری پروازهای مختلف را معرفی کرد و از سرمایه گذاری هنگفتی که در این محل صورت گرفته سخن گفتند؛ سرمایه گذاری که به دلیل عدم بهره برداری در فرودگاه خرم آباد خاک می خورد.

در این بازدید هرچند که مسئولان و مدیران استقبال چندانی نداشتند و شاهد غیبت متولیان اصلی از جمله معاونان استاندار و مدیر کل میراث فرهنگی لرستان بودیم ولی فرصتی بود تا با آشنایی با جای جای وسعت 164 هکتاری فرودگاه خرم آباد با قابلیت های این فرودگاه با سابقه آشنا شویم.

پس از این بازدید مجالی فراهم شد تا پای سخنان مدیر فرودگاه خرم آباد بنشینیم، سخنانی که حکایت از روایتی تلخ در حوزه صنعت حمل و نقل هوایی استان و فرصت سوزی دیگری در این بخش دارد.

رونق صنعت حمل و نقل هوایی در گرو همکاری بین بخشی است

مدیر فرودگاه خرم آباد در این رابطه به خبرنگارگفت: ما در مجموعه فرودگاه خرم آباد تمام تلاش خود را کرده ایم تا فرودگاهی در شان مردم استان تجهیز و فراهم کنیم و حال نوبت سایر دستگاههاست که از ظرفیت ایجاد شده نهایت استفاده را ببرند.

اسفندیار کیانی از طرح چالشهای این حوزه توسط رسانه ها استقبال کرد و بیان داشت: رسانه ها همواره بازوی ما بوده اند و امیدواریم با پیگیری مسائل مرتبط با حوزه حمل و نقل هوایی ما را در این مسیر یاری کنند.

وی با تاکید بر اینکه گردشگری پایدار و رونق صنعت حمل و نقل هوایی در استان نیازمند به توجه به ابعاد مختلف و همکاری بین بخشی است، افزود: استان لرستان به لحاظ جاذبه های گردشگری اعم از تاریخی و طبیعی استعدادهای زیادی دارد و به نوعی پایه و اساس توسعه صنعت گردشگری در این استان فراهم است.

مدیر فرودگاه خرم آباد با یادآوری اینکه از این ظرفیت و موهبت الهی در حد مطلوب استفاده نشده است، بیان داشت: وجود یک فرودگاه با ویژگیها و تجهیزات فرودگاه خرم آباد قابلیتی مهم برای توسعه استان در بخش گردشگری محسوب می شود.

فرودگاه خرم آباد مجهزتر از بسیاری از فرودگاههای کشور

کیانی با اشاره به اهمیت این فرودگاه در حوزه حمل و نقل هوایی، بیان داشت: فرودگاه خرم آباد به لحاظ تجهیزات و امکاناتی مانند دستگاههای کمک ناوبری از بسیاری از فرودگاههای کشور از جمله فرودگاه کیش بالاتر است.

وی با بیان اینکه 90 درصد متخصصان این فرودگاه بومی هستند، ادامه داد: در بسیاری از موارد سایر فرودگاههای کشور از ظرفیت و توان فنی و تخصصی پرسنل فرودگاه خرم آباد استفاده می کنند.

مدیر فرودگاه خرم آباد با اشاره به اینکه در زمینه دفاتر خدمات مسافرتی نیز در استان کمبودی نداریم افزود: در حال حاضر همه شهرهای لرستان دارای دفاتر خدمات مسافربری و جهانگردی هستند.

اهمیت بازاریابی و تشخیص ذائقه مردم در رونق پروازها

کیانی با اشاره به ضرورت اقدامات نرم افزاری و نیازسنجی از مردم در این زمینه بیان داشت: باید رفتار مردم را تشخیص دهیم و ظرفیت های موجود را در مسیر رفع نیازهای مردم به کار بگیریم.

وی با تاکید بر ضرورت تشخیص ذائقه و نیاز مردم برای استفاده از صنعت حمل و نقل هوایی بیان داشت: باید در این زمینه ضمن تدوین یک برنامه جامع، برای جذب هر چه بیشتر گردشگران برنامه ریزی کنیم.

مدیر فرودگاه خرم آباد به اهمیت بازاریابی در این زمینه تاکید کرد و بیان داشت: فرودگاه خرم آباد همه ظرفیت های لازم برای پذیرش پروازهای گردشگری را دارد و باید در این راستا همه دستگاههای مرتبط پای کار بیایند.

کیانی با تاکید بر اینکه گرفتن پرواز برای فرودگاه خرم آباد تابع بازار عرضه و تقاضا است، عنوان کرد: ما از بخش خصوصی استان می خواهیم برای رونق صنعت گردشگری و همچنین استفاده از ظرفیت فرودگاه خرم آباد در کنار شرکت های هواپیمایی قرار بگیرند.

بخش خصوصی فعال در صنعت گردشگری برای پرواز چارتر اقدام کند

وی با تاکید بر اینکه توسعه پروازهای فرودگاه خرم آباد و رونق این صنعت در گرو حضور قوی بخش خصوصی است، بیان داشت: برای افزایش پروازهای فرودگاه خرم آباد باید ضمن نیازسنجی توسط بخش خصوصی و پیگیری دفاتر فعال خدمات مسافرتی با رایزنی از ظرفیت شرکتهای هواپیمایی استفاده کرد.

کیانی با یادآوری اینکه تصمیم گیری برای راه اندازی پروازهای روزانه توسط شرکت های هواپیمایی بر عهده خود این شرکت هاست، تصریح کرد: این در حالیست که اگر بخش خصوصی از جمله دفاتر خدمات مسافرتی دارای مشتری باشند می توانند دست به دست هم بدهند و با رایزنی با شرکت های هواپیمایی درخواست پرواز چارتر بدهند.

وی ادامه داد: با توجه به خصوصی بودن شرکت های هواپیمایی آنها به طور قطع در جایی که بازار و سوددهی داشته باشند ورود پیدا می کنند و در این میان خود شرکت های هواپیمایی استان نیز می توانند با رایزنی ساعات پروازی مد نظر خود را انتخاب کنند.

مدیر فرودگاه خرم آباد معتقد است که دفاتر خدمات مسافرتی، بخش خصوصی فعال در صنعت گردشگری، هتل داران و حوزه میراث فرهنگی استان باید ساز و کاری را فراهم کنند تا ضمن افزایش پروازهای فرودگاه خرم آباد، از پتانسیل موجود در این بخش حداکثر استفاده را کنند.

تجهیزاتی که بدون استفاده روزی به موزه ها فرستاده می شوند!

کیانی یادآور شد: ما امکانات خود را به متولیان این بخش معرفی کردیم و معتقد هستیم حلقه "فرودگاه مجهز و استاندارد" در زنجیره صنعت حمل و نقل هوایی و رونق گردشگری استان آماده و فراهم است، حال نوبت بخشی خصوصی و متولیان حوزه گردشگری استان است که بیایند و از این ظرفیت استفاده کنند.

وی معتقد است که عدم استفاده از تجهیزات و امکانات فرودگاه خرم آباد منجر به فرصت سوزی در این بخش می شود و یادآور شد: 15 سال دیگر این تجهیزات کهنه و از رده خارج خواد شد در حالیکه از آنها هیچ استفاده ای صورت نگرفته است.

مدیر فرودگاه خرم آباد تصریح کرد: اگر ما امروز یک دستگاه کمک ناوبری 650 هزار یورویی را از خارج کشور وارد کرده و به کار گرفته ایم به طور قطع این دستگاه مدتی دیگر عمر فعالیت خود را از دست خواهد داد و ما هیچ استفاده ای از این فرصت نکرده ایم.

کیانی افزود: اگر از این ظرفیت منحصر به فرد و این تجهیزات به روز که برای آنها هزینه های فراوانی انجام شده است استفاده نکنیم مدیون خواهیم بود چرا که فرصتی ایجاد شد و از آن نتوانستیم بهره ببریم.

جای برگزاری تورهای گردشگری در استان خالی است

وی یادآور شد: انتظار می رود از بخش خصوصی استان که با حمایت متولیان امر وارد عرصه شود و قدرت ریسک پذیری داشته باشند تا بتوان این ظرفیت خفته در صنعت حمل و نقل هوایی استان به کار گرفت.

کیانی افزود: اگر هر گروهی از متولیان در زنجیره توسعه صنعت حمل و نقل هوایی و گردشگری استان یک بخش از کار را بر عهده بگیرند و بخش دولتی نیز تسهیلات لازم را ارئه دهد و میراث فرهنگی استان نیز مدیریت کند می توان به فعال شدن این صنعت امیدوار بود.

وی معتقد است که جای برگزاری تورهای گردشگری در استان خالی است و ادامه داد: من از همه دست اندرکاران امر خواهش می کنم برای استفاده از ظرفیت موجود در فرودگاه خرم آباد پای کار بیایند.

ما از طلوع تا غروب آفتاب آماده ایم؛ خواهش می کنیم از این سرمایه گذاری استفاده کنید

مدیر فرودگاه خرم آباد خواستار حمایت مدیریت اجرایی استان در این راستا شد و گفت: صنعت حمل و نقل هوایی در استان اشتغال بالایی دارد به طوریکه به واسطه همین یک پرواز دایر در فرودگاه خرم آباد نزدیک به 220 نفر مشغول به کار شده اند که اگر این پروازها افزایش یابد به طور قطع در زمینه اشتغال نیز موثر خواهد بود.

کیانی تصریح کرد: اگر از امکانات موجود استفاده نکنیم این تجهیزات کهنه شده و دیگر پولی برای جایگزین کردن آنها نداریم چرا که علی رغم هزینه سالانه 2.2 میلیارد تومان در فرودگاه خرم آباد متاسفانه درآمد چندانی نداریم.

وی با بیان اینکه فرودگاه خرم آباد یک ریال اعتبار دولتی نمی گیرد و تاکنون این فرودگاه را با چنگ و دندان حفظ کرده ایم، بیان داشت: بخش خصوصی واقعا می تواند به رونق پروازهای این فرودگاه کمک کند.

مدیر فرودگاه خرم آباد ادامه داد: ما از طلوع تا غروب آفتاب و حتی با توجه به امکانات موجود شب ها آمادگی داریم که پروازهای مختلف را پذیرش کنیم و خواهش می کنیم که فعالان حوزه گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی از این ظرفیت برای راه اندازی پروازهای گردشگری استفاده کنند.

به نظر می رسید متولیان امر به ویژه مدیریت اجرایی استان به جای اینکه تمرکز خود را بر روی فعالیتهای مقطعی و کم اثر در حوزه صنعت گردشگری و حمل و نقل هوایی بگذارند ضمن تدوین یک برنامه جامع از ظرفیت فرودگاه خرم آباد برای توسعه این دو صنعت پردرآمد و اشتغالزا بهره برده و با ایجاد یک هماهنگی و همکاری بین بخشی هر چه زودتر از استمرار این فرصت سوزی تاریخی جلوگیری کنند، فرصت سوزی که به نظر می رسد با عمر 70 ساله یکی از کهن ترین زخم های استان باشد./ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.