سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به قدرت رسیدن تندورها در انتخابات داخلی حزب لیکود

در انتخابات داخلي شب گذشته حزب ليکود متعلق به بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي ، تندروها بيشتر مناصب کليدي حزبي را کسب کردند؛ اقدامي که ممکن است مسير مذاکرات صلح اسرائيل و فلسطينيان و روند واگذاري امتيازات به طرف فلسطيني را بيش از پيش دشوارتر سازد .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از خبرگزاري فرانسه ، داني دانون معاون وزير جنگ اسرائيل که از مخالفان سرسخت ايده تشکيل دو کشور محسوب مي شود ، در انتخابات درون حزبي ليکود به عنوان رئيس کميته مرکزي حزب برگزيده شد . 
همچنين زيو الکين معاون وزير خارجه و يکي ديگر از چهره هاي تندرو ، به عنوان دبير حزب ليکود که ايدئولوژي حزبي را تبيين مي کند ، انتخاب شد .
 حدود 78 درصد از 3600 عضو کميته مرکزي حزب ليکود در انتخابات شب گذشته شرکت کردند . اين در حاليست که نتانياهو شخصا در فرآيند راي گيري حضور نداشت و ترجيح داد در اقامتگاهش در  بيت المقدس راي دهد .
راي گيري درون حزبي ليکود در حالي برگزار شد که جان کري وزير امور خارجه آمريکا ديروز يکشنبه دست خالي به ديپلماسي فشرده رفت و برگشت چهار روزه خود در منطقه پايان داد و راهي برونئي شد. 
نتانياهو همچنان رهبر حزب ليکود باقي ماند ولي قدرتش در محافل داخلي اين حزب با توجه به انتخاب چهره هايي مانند دانون و الکين در مناصب جديد ، رو به کاهش است .
روزنامه يديوت آحارانوت در سرمقاله امروز خود به نقل از يک مقام بلندپايه نوشت :  نتانياهو در انتخابات ليکود بازنده شد  . 
همچنين ميري رگو يکي از چهره هاي تندرو که براي تصدي رياست دبيرخانه ليکود مبارزه مي کرد ، در برابر ازرائيل کاتز وزير حمل و نقل که ده سال است اين سمت را در اختيار دارد ، بازنده شد. 
دانون 42 ساله اخيرا در انتقاد از نتانياهو گفته بود دولت وي در برابر ايده تشکيل کشور مستقل فلسطيني به اندازه کافي جدي نيست و اگر اين موضوع به راي گذارده شود ، اغلب وزيران ليکود و نيز ديگر شرکاي ائتلافي با آن مخالفت خواهند کرد . 
الکين نيز هشدار داده بود اگر نتانياهو درصدد اتخاذ اقداماتي در جهت تشکيل کشور فلسطيني برآيد ، موجب بروز شکافي عميق در پيکره ليکود خواهد شد . وي بدين ترتيب آشکار از احتمال انشعاب در ليکود خبر داد .
نمايندگان و اعضاي حزب ليکود در پي کسب نتايج نااميد کننده در انتخابات عمومي ماه ژانويه، از عملکرد نتانياهو ناراضي هستند . پيش از انتخابات نتانياهو اعلام کرده بود ليکود فهرست انتخاباتي مشترک با حزب تندروي" اسرائيل خانه ما" به رهبري آويگدور ليبرمن وزير خارجه سابق ارائه خواهد کرد . ولي اين فهرست مشترک  موفق شد از ميان 120 کرسي پارلمان اسرائيل ، تنها 31  کرسي را از آن خود کند ؛ در حالي که قبل از آن 42 کرسي را در اختيار داشت . به نوشته رسانه هاي اسرائيل دانون با ايده ائتلاف ليکود  با حزب اسرائيل خانه ما مخالف است و از سمت جديد خود براي جلوگيري از نهايي شدن اين فرايند استفاده خواهد کرد.







تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.