سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

چگونه بر فرزند خود نظارت داشته باشيم؟

كارشناس مركز مشاوره دانشجويي دانشگاه شهيدچمران اهواز گفت: اعمال نظارت بر رفتار فرزندان نه تنها بد نيست بلكه موجب پيشگيري از بسياري از آسيب‌ها از جمله اعتياد مي‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، محمد بهرامي در كارگاه آموزشي پيشگيري از اعتياد اظهار كرد: والدين در عين حالي كه بايد ارتباط گرم و صميمانه با فرزندان خود داشته باشند، انتظارات و تكاليف مشخصي را براي آن ها تعيين كنند و بر ميزان پيروي فرزندان از انتظارات نظارت داشته باشند.

وي ادامه داد: يكي از مباحث بسيار مهمي كه مي‌تواند موجب پيشگيري از بسياري آسيب‌ها شود، نحوه نظارتي است كه والدين نسبت به فرزندان خود اعمال مي‌كنند. گاهي از فرزند خود مي‌خواهيم كاري را انجام دهد ولي معمولاً در ازاي انجام دادن يا ندادن هيچ پاداش يا تنبيهي در نظر گرفته نمي‌شود.

كارشناس مركز مشاوره دانشجويي دانشگاه شهيد چمران اهواز افزود: متأسفانه گاهي ديده مي‌شود اعمال نظارت بر فرزندان، از سوي برخي والدين مورد پسند واقع نمي‌شود و اين در حالي است كه اعمال نظارت در پيشگيري از بروز آسيب‌ها موثر است.

بهرامي درباره پيامد نبود نظارت بر رفتار فرزندان گفت: كاهش نمرات درسي، افزايش رفتارهاي بزهكارانه و ناسالم، مصرف سيگار، مصرف مواد، انجام رفتارهاي خطرناك، رانندگي زودهنگام و خطرناك و افزايش ارتباط با دوستان و همسالان ناباب از جمله پيامدهاي نبود نظارت بر رفتار فرزندان است.

وي ادامه داد: اعمال نظارت، ظلم، بي توجهي، سخت گيري يا كنترل كردن نيست بلكه مسئوليتي بزرگ است كه اگر والدين به درستي به آن نپردازند در حق فرزند خود ظلم روا داشته‌اند. فرزندان هميشه مواردي را از رفتار والدين به ارث مي‌برند و نظارت عبارت از مهارت‌هاي ارتباطي است كه والدين متناسب با رشد فرزندان خود به كار مي‌گيرند.

كارشناس مركز مشاوره دانشجويي دانشگاه شهيدچمران اهواز اظهار كرد: فعاليت‌هاي نظارتي والدين شامل دو دسته كلي از جمله ساخت دادن به محيط فرزندان و دنبال كردن و مطلع بودن از آن‌هاست. ساخت دادن بدين معناست كه به طور نمونه والدين هنگام درس خواندن فرزند، تلويزيون را خاموش كنند، فرزند خود را در بعدازظهر تابستان در كلاس‌هاي مفيد ثبت نام كنند، وقتي فرزندان تنها باشند بايد يك بزرگسال آشنا كنار فرزندان باشد.

بهرامي در ادامه به معرفي برخي محرك ها و آثار سوء مصرف آن پرداخت و گفت: ميزان مصرف محرك‌ها بيشتر از مواد اعتيادآور ديگر است. آمفتامين‌ها يك دسته از داروهاي درماني هستند كه محرك‌اند. آمفتامين محرك سيستم اعصاب مركزي است و موجب افزايش گوش به زنگي، توجه و انرژي فرد مي‌شود كه معمولاً براي مواردي از جمله افراد مبتلا به حمله خواب، افسردگي كه به داروهاي ديگر پاسخ نمي‌دهد ولي در اختلال كمبود توجه تجويز مي‌شود.

وي با بيان اين‌كه خبر خودكشي ها در افراد مصرف‌كننده آمفتامين‌ها بالا بسيار است، افزود: اثراتي كه مصرف آمفتامين‌ها بر فرد دارد، شامل احساس اعتماد به نفس بالا و قدرتمندي، احساس بي‌اشتهايي و كاهش وزن، افزايش فشار خون، ضربان و تنفس، بي‌قراري و پرخاشگري، كاهش نياز به خواب، احساس اجتماعي شدن، افزايش احساس جنسي، سوءتغذيه و كمبود ويتامين و اختلالات پوستي و زخم معده است.

كارشناس مركز مشاوره دانشجويي دانشگاه شهيدچمران اهواز اظهار كرد: گشاد شدن مردمك، بيش‌فعالي، سوءظن، سرخي صورت، لرزش و سردرد از جمله علائم مصرف آمفتامين‌ها است.

بهرامي ادامه داد: مت‌آمفتالين معروف به شيشه يكي از شايع‌ترين داروهاي تفريحي در جهان به شمار مي‌رود كه عوارض بسيار جبران‌ناپذيري بر فرد دارد. اكس (اكستازي) نيز نوعي محرك و روانگردان است كه در آزمايشگاه‌هاي غيرقانوني توليد مي‌شود، اين ماده وقتي وارد كشور ما مي‌شود داراي تركيباتي است كه نه اكس و نه آمفتامين به شمار مي‌رود.

وي كراك را نه به عنوان يك محرك بلكه به عنوان ماده مخدر، خطرناك‌ترين ماده اعتيادآور عنوان كرد و اظهار داشت: كراك 10 ثانيه پس از مصرف تأثيرات خود را بر  فرد مي‌گذارد و به شدت اعتيادآور است. بدترين تأثيري كه مي‌گذارد اين است كه فرد پس از مصرف ديگر احساس لذت از زندگي را تا سال‌هاي بعدي نخواهد برد.

 در پايان اين كارگاه آموزشي از فعالان حوزه پيشگيري از اعتياد نيز با اهداي لوح تقدير، تجليل شد./س

 
برچسب ها: چگونه ، نظارت ، فرزندان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.