سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"حزب صلح و دموکراسي" ترکيه تظاهرات برگزار مي کند

يک حزب طرفدار کردها در ترکيه اعلام کرد در چندين شهر اين کشور تظاهرات برگزار مي کند تا بر دولت براي «ادا کردن سهم خود» براي پايان دادن به کشمکش سي ساله جنوب شرق اين کشور فشار آورد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه ؛ حزب صلح و دموکراسي با صدور بيانيه اي اعلام کرد :حزب ما از همه مردم و نيز از همه بخش هاي جامعه که به آنها ظلم شده  و يا مورد بي توجهي قرار گرفته اند مي خواهد از دولت بخواهند براي تحرک هرچه بيشتر مبارزه براي دموکراسي گام بردارد.

اين حزب از آنکارا خواست براي حل و فصل دموکراتيک اين کشمکش خونين سهم خود را ادا کند و از اقداماتي که ممکن است به روند صلح لطمه بزند خودداري ورزد.حزب صلح و دموکراسي اعلام کرد يکي از خواسته هاي اصلي اين حزب تضمين آزادي عبدالله اوجالان رهبر حزب کارگران کردستان (پ ک ک) است که از زمان دستگيري در سال 1999 دوره حبس ابد خود را در جزيره اي دورافتاده مي گذراند.پ ک ک در سال 1984 مبارزه مسلحانه اي را براي خودمختاري منطقه جنوب شرق ترکيه آغاز کرد که تاکنون حدود 45 هزار کشته بر جا گذاشته است.ديگر خواسته هاي حزب صلح و دموکراسي شامل آزادي زندانيان کرد و فعالان سياسي ،‌ لغو محدوديت ها در زمينه آموزش به زبان کردي و برخي تغييرات در قوانين انتخابات پارلماني ترکيه است.

مبارزه تحت رهبري حزب صلح و دموکراسي پس از آن آغاز شد که اوجالان روز سه شنبه گذشته گفت پيشنهادهايي را براي دور بعدي تلاش هاي صلح ارسال کرده است که مي توان آنها را پس از عقب نشيني جنگجويان شورشي کرد از خاک سوريه به اجرا گذاشت.اوجالان ماه مارس پس از چند ماه مذاکرات مخفي با دستگاه اطلاعاتي مخفي ترکيه که در چارچوب تلاش هاي تازه براي حل و فصل کشمکش کردها آغاز شده بود و هدف از آنها خلع سلاح جنگجويان شورشي کرد بود ، آتش بس اعلام کرد. 

در چارچوب اين آتش بس ، حزب اوجالان که ترکيه و متحدان غربي اين کشور آن را سازماني تروريستي مي دانند ، موافقت کرد دو هزار جنگجوي خود را از ترکيه به پايگاههاي آنان در شمال عراق انتقال دهد. اين روند بايستي تا قبل از زمستان به پايان برسد.

پ ک ک طي سال ها از تقاضاي اوليه خود براي جدايي کامل به درخواست براي خودمختاري و حقوق فرهنگي و زباني براي اقليت کرد ترکيه عقب نشيني کرده است.اوجالان نگفت پيشنهادهاي وي شامل چيست. وي فقط گفت: بحث ها براي مرحله دوم از حالا آغاز شده است. اميدوارم همه کساني که خواهان دموکراسي و حل و فصل کشمکش و صلح هستند به اين بحث ها کمک کنند.

حزب پ ک ک در ازاي صلح ، خواستار حقوق قانوني بيشتر براي کردهاي ترکيه است که 20 درصد از جمعيت 75 ميليون نفري ترکيه را تشکيل مي دهند و عمدتا در جنوب شرقي اين کشور زندگي مي کنند.حزب صلح و دموکراسي قرار است روز يکشنبه در دياربکر و غازي انتپ در جنوب شرقي ترکيه ، و نيز در آدنا و مرسين در جنوب اين کشور تظاهرات برگزار کند.

برچسب ها: ترکیه ، تظاهرات ، برگزاری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.