سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

علت كم‌رغبتي جوانان به آثار كلاسيك نبود نگاه معاصر است

يكي از علل كم‌رغبتي نسل جوان يا حتي غير‌جوان به ادبيات كلاسيك فارسي نبود نگاه معاصر و پژوهشگرانه به اين آثار است.

"علي بابا چاهي" شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران گفت: ابتدا بايد به بررسي توان ادبي فرد بازنويسي كننده اثر ادبي پرداخت يك مولف بايد خلاق و حداقل در زبان فارسي جريان‌ساز باشد بازنويسي يك اثر كلاسيك ادبي را جز در موارد استثنايي چون فراموش شدن يم اثر ادبي توصيه نمي‌كنم.
وي تاكيد كرد: بر اين اساس اگر فردي آن اثر را بازنويسي يا خلق اثر ادبي تازه بر مبناي آن بپردازد به اصطلاح بيشتر مورد قبول و پسند است سعي كنيم با ويرايش و پيرايش اين‌گونه آثار به شناخت دقيق‌تر اثر به نسل جوان پرداخته و غياب آن را به حضور ادبي تبديل كنيم.
وي افزود: يكي از علل كم‌رغبتي نسل جوان يا حتي غير‌جوان به ادبيات كلاسيك فارسي اين است كه اين كتابها به طور دقيق و با نگاه معاصر و پژوهشگرانه بررسي نمي شوند بهتر آن است كه پژوهشگر جدي در مواجهه با اين متون شاخه و برگهاي اضافي آن را كنار بگذارند.
وي بيان كرد: از لحاظ نگارشي حروف‌چيني و تايپ به طور شايسته و جذابي در معرض ديد خوانندگان قرار دهند و رسم‌الخط امروزي صفحه‌بندي درست و دقيق داشته باشد اين موارد تا حد زيادي اكراه مطالعه اين اثار را از بين مي‌برد.
وي عنوان كرد: بنابراين بازنويسي كتاب كلاسيك به خصوص از طرف افرادي ميان مايه آسيب فراواني به اين ماخذ معتبر وارد مي‌كند./ص

برچسب ها: کلاسیک ، فارسی ، ادبیات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.