سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

یکی ازآب نماهای منحصربه فردجهان دراهوازآماده بهره برداری است

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اهواز گفت: یکی از منحصر به فردترین آب نماهای جهان در این شهر آماده بهره برداری است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان،  ˈارسلان شهنیˈ با اشاره به مساحت 600متری این آب نما اظهار کرد: آب نمای ˈکارونˈ که در نوع خود یکی از آب نماهای بی نظیر جهان به حساب می آید در چارچوب ارتقای فضاهای عمومی برای حضور بهتر و بیشتر شهروندان در ابعاد 120 در پنج متر احداث شده و بزودی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

وی افزود: با توجه به عبور رودخانه کارون از اهواز که مزیت نسبی این شهر به حساب می آید و نیز موقعیت جغرافیایی آن، وجود این آب نما می تواند محیطی شاد و با نشاط را برای ساکنان شهر و گردشگرانی که به اهواز سفر می کنند ایجاد کند.

شهنی گفت: کارون و سواحل آن باید نماد و معرف شهر اهواز باشد بنابراین بسیاری از برنامه ها ضرورت دارد بر این فضا منطبق شود.

وی افزود: مرکز اهواز که محل گذر رودخانه کارون است باید نمایشگاهی از آب و نور باشد که در این چارچوب و در آب نمای مورد اشاره مرتفع ترین فواره کشور به طول یک صد متر ایجاد شده است.

شهنی توضیح داد: در کنار این فواره 20نازل دیجیتال هر کدام با توان پرتاب آب به میزان 20متر در اشکال مختلف و به صورت هوشمند و دو فواره دیگر با 28نازل با عنوان بال پرنده در دو شکل از بال پرنده با ارتفاع پرتاب آب تا 20متر استقرار دارد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اهواز اضافه کرد: در این آب نما 124دستگاه LED با توان 30وات و IP 68، همچنین چهار دستگاه الکتروپمپ شناور 130کیلووات و 24الکتروپمپ با توان 7.5 کیلوواتی استفاده شده است.

وی با اشاره به کاربرد شش کیلومتر کابل برق در ایجاد این آب نما گفت: یک دستگاه ترانس یک هزار و 250 کیلوولت آمپری برق آن را تامین می کند.

شهنی ادامه داد: در جهان افزون بر 10 فواره مستقر در حوضچه ها با توان پرتاب آب تا بیش از 150متر وجود دارد اما از آنجایی که برای نخستین بار آب نمای اهواز در وسط یک رودخانه جاری که در هر فصل از سال ارتفاع آن تا چهار متر قابل تغییر است ایجاد شده در نوع خود یکی از منحصر بفردترین آب نماهای جهان به شمار می رود.

وی گفت: چهار عدد شمع در عمیق ترین نقطه رودخانه کارون کوبیده شده و تمام سازه آب نما و ساختار آن را توسط زنجیرهایی روی آب شناور نگه می دارد که در زمان های افزایش و کاهش ارتفاع آب رودخانه تا شش متر هم این آب نما در جای خود ثابت می ماند.

شهنی اضافه کرد: در ساخت این آب نما با شرکت دزآب مشاوره شده و پیمانکار اجرای آن یک شرکت ایرانی با یک شرکت چینی است.

وی گفت: در چارچوب توزیع امکانات و خدمات در مناطق مختلف شهر این آب نما در حد فاصل پل پنجم و پل هشتم ایجاد شده و در مرحله بهره برداری قرار دارد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اهواز افزود: برنامه ایجاد این آب نما شش ماهه بود که به دلیل برخی مسایل از جمله تحریم ها بیش از هشت ماه به طول انجامید.

وی اضافه کرد: این فواره پس از راه اندازی تا یک محدوده زمانی خاص مابین ساعات 21 و 30 دقیقه تا 23 و 30 و یا تا یک بامداد همه روزه فعال خواهد بود سپس فعالیت آن تنها به روزهای خاص و تعطیل هفته و سال محدود می شود./س
برچسب ها: بهره برداری ، آب نما ، جهان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.