سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست کشور خبر داد:

آلودگی آبی بیش از 90 درصد از واحد های صنعتی پایین تر از استاندارد است

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست کشور گفت: آزمایشات نشان می دهد آلودگی 90 درصد منابع بالقوه آلاینده از جمله واحد های صنعتی و کشاورزی کمتر از حد استاندارد است.

مهرداد کتال محسنی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: نزدیک به 60 هزار واحد صنعتی و کشاورزی در سطح کشور داریم که باید به طور لحظه ای و غیر لحظه ای پایش شوند که از این تعداد 20 درصد آن باید به صورت لحظه ای پایش شوند که نیاز به 12 هزار ایستگاه سنجش محیطی دارد که در حال حاضر از این تعداد تا کنون هزار و 100 ایستگاه سنجش محیطی راه اندازی شده و امیدواریم تا پایان سال به هزار و 500 ایستگاه برسد.

وی با اشاره به پایش غیر لحظه ای 80 درصد از واحد ها اظهار داشت: نزدیک به 50 هزار واحد باید به صورت غیر لحظه ای پایش شوند که از این تعداد در سال 91 نزدیک به 30 هزار واحد پایش شده و امیدواریم تا پایان سال این رقم به 35 هزار واحد برسد و همچنین در پایان برنامه پنجم به افق طرح برسیم.

وی پیشرفت در زمینه سنجش آلودگی های محیطی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در سطح کشور بیش از 70 آزمایشگاه استان داریم همچنین بیش از 350 آزمایشگاه محیطی هم خارج از حوزه مدیریت سازمان محیط زیست فعالیت می کنند که آلودگی های هوای محیط را از جمله ریزگردها ، آلودگی ناشی از احتراق سوخت، رودخانه و منابع ثابت و زیستی را پایش و اندازه گیری می کنند اگر چه تا افق طرح فاصله زیادی داریم اما نسبت به کشور های همسایه از شرایط خوبی برخوردار هستیم.

کتال محسنی ادامه داد: شهرهای صنعتی همچون اصفهان، مشهد، خوزستان، البرز و تهران و همچنین استان های شمالی به نسبت شرایط کاری و جغرافیایی از امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی بیشتری برخودارند چرا که مسلماً آلایندگی بیشتری پیدا می کنند .

مدیرکل  دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست کشور با بیان این مطلب که کیفیت هوا رو به بهبود است تصریح کرد: طبق آمار از 89 به بعد کیفیت هوا رو به افزایش است، در سال 90 چهل درصد مطلوب بوده و 60 درصد غیر مطلوب و همچنین در سال 91 کیفیت به 51 درصد رسیده و از ابتدای سال تا کنون نیز این رقم به 84 درصد افزایش پیدا کرده که می توان توزیع سوخت یورو 4 را هم در این کیفیت موثر دانست.

کتال محسنی با اشاره به پایش منابع آبی خاطر نشان کرد: 20 درصد منابع زیستی از جمله منابع آبی و زیرزمین که سال گذشته پایش شده بالاتر از حد استانداردهای زیست محیطی بوده همچنین ورود پسآب های خانگی و صنعتی به منابع آبی و نتایج آزمایشگاه ها حاکی از آن که 90 درصد از منابع بالقوه آلاینده ، آلودگی آن ها کمتر از حد استاندارد بوده و تنها 10 درصد توانسته اند استانداردهای محیطی را رعایت کنند./ز

برچسب ها: پایش ، محیط زیست ، منابع
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.