سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سازمان حفاظت محيط زيست خواستار شد :

وزارت جهاد كشاورزي تخريب باغ گياه شناسي نوشهر را پيگيري كند

مدير كل دفتر موزه هاي تاريخ طبيعي خواستار پيگيري قطع درختان باغ گياه شناسي نوشهر که زير مجموعه سازمان تحقيقات جهاد كشاورزي است و براي ساخت راه و دسترسي بندر نوشهر به كمربندي در دست احداث است،شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران ؛ شهاب الدين منتظمي با بيان اينكه بطور قطع سازمان حفاظت محيط زيست موافق تخريب اين باغ با قدمت 80 سال و قطع درختان و گياهان با ارزش ژنتيكي و در مواردي با طول 200 سال عمر نيست، گفت: اين سازمان در كنار وظايف حاكميتي ، پيگير وضعيت باغ گياه شناسي نوشهر است .
وي با اشاره به اينكه كارشناسان معاونت محيط طبيعي و تنوع زيستي اين سازمان در تاريخ 25 خردادماه از نزديك وضعيت اين باغ را بررسي كردند، افزود: سازمان حفاظت محيط زيست شديداً مخالف هرگونه تغيير و دگرگوني در باغ گياه شناسي نوشهر بوده و از طريق مراجع ذيربط پيگير موضوع است.
مدير كل دفتر موزه هاي تاريخ طبيعي و ذخاير ژنتيكي سازمان حفاظت محيط زيست تاكيد كرد: بر اساس قوانين جاري كشور به ويژه قانون حفاظت و بهسازي  محيط زيست ، حفاظت ، بهبود و بهسازي محيط زيست و پيشگيري و ممانعت از هر گونه آلودگي و هر اقدام مخربي كه موجب بر هم خوردن تعادل و تناسب محيط زيست مي شود، از وظايف سازمان حفاظت محيط زيست است.
شهاب الدين منتظمي با اشاره به اينكه باغ گياه شناسي يك بانك ژن پويا و زنده است و به منظور حفظ و نگهداري تنوع گياهي و بررسي و تحقيق در زمينه هاي متنوع زيستي به ويژه گياه شناسي تاسيس و اداره مي شود، اظهار داشت: تخريب باغ گياه شناسي نوشهر،‌به معناي نابودي يكي از گنجينه هاي علمي و پژوهشي بي نظير در سطح ملي و منطقه است.
وي خاطر نشان كرد: هرگونه تغييري كه تاسيسات و مستحدثات مختلف در وضع فيزيكي ، شيمايي و بيولوژيك خاك ، آب و هوا ايجاد نمايد و اين تغييرات سبب دگرگوني وضع طبيعي شود از جمله تخريب جنگلها و مراتع ، توسط سازمان حفاظت محيط زيست ممانعت مي شود.
به گفته مدير كل دفتر موزه هاي تاريخ طبيعي و ذخاير ژنتيكي سازمان حفاظت محيط زيست ، باغ گياه شناسي نوشهر يك سرمايه ملي و يكي از ذخاير ژنتيكي ارزشمند و قديمي ترين باغ گياه شناسي كشور محسوب مي شود.
 
گفتني است، اين باغ گياه شناسي به مساحت 34.5 هكتار در سال 1333 و پيش از باغ گياه شناسي ملي در ايران در سال 1347 تاسيس شد و به دليل اهميت علمي ، پژوهشي و فرهنگي اين باغ ،‌در سال 1386 با نام اثر طبيعي و به شماره 17795 در سازمان ميراث فرهنگي به ثبت رسيده است. /ل
 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.