سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بيرجند/

مدیریت 70 هزار هکتار از اراضی کشور به صورت ارگانیک

دبیر انجمن ارگانیک ایران با بیان اینکه خراسان‌جنوبی به عنوان ششمین استان در کشور از انجمن ارگانیک محصولات غذایی برخوردار می‌شود، گفت: در حال حاضر 70 هزار هکتار از اراضی کشور به صورت ارگانیک مدیریت می‌شود.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند؛ مهدی مهدی‌پور در نخستین جلسه مجمع عمومی مؤسسان کشاورزی ارگانیک خراسان جنوبی اظهار داشت: کشاورزی ارگانیک حرکت رو به عقب نیست بلکه به کشاورزی زیستی، بیولوژیکی و پایدار معروف است.

وی گفت: کشاورزی ارگانیک نوعی کشاورزی است که در تولید و فرآوری محصولات آن، از کودهای شیمیایی، سموم، هورمون‌ها و دستکاری‌های ژنتیکی استفاده نمی‌شود.

دبیر انجمن ارگانیک ایران تصریح کرد: در این نوع کشاورزی همه مراحل تقویت زمین، کاشت، داشت و برداشت با استفاده از موارد طبیعی مانند کود زیستی، کمپوست‌ها، حشرات سودمند و میکرو ارگانیسم‌های سودمند انجام می‌شود.

مهدی‌پور با بیان اینکه مفهوم کشاورزی ارگانیک اهمیت فزاینده‌ای در راستای توسعه کشاورزی پایدار و بوم سازگار در سرتاسر جهان پیدا کرده، افزود: انجمن توسعه و ترویج محصولات کشاورزی ارگانیک ایران با اهداف استانداردسازی محصولات کشاورزی در راستای افزایش سلامت غذایی، افزایش بهره‌وری با استفاده از شرایط بالقوه موجود در کشور برای تولید برخی از محصولات ارگانیک و پایداری در تولید راه‌اندازی شده است.

این مسئول عرضه و تجارت، زمینه‌سازی برای صدور گواهی ملی و بین‌المللی برای محصولات ارگانیک مطابق با استانداردهای بین‌المللی، ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان کشاورزی، ایجاد بازار داخلی محصولات کشاورزی ارگانیک و افزایش صادرات غیر نفتی را از دیگر اهداف تأسیس این انجمن عنوان کرد.

دبیر انجمن ارگانیک ایران با بیان اینکه محصولات ارگانیک دوستدار طبیعت هستند، گفت: این محصولات به تعادل موجود در طبیعت احترام می‌گذارند.

مهدی‌پور یادآور شد: از دیرباز دغدغه بشر در تولید محصولات کشاورزی برای تغذیه بوده که در آثار باستانی از جمله در پارک‌ها و جاهای مختلف شاهد آن هستیم.

وی در ارتباط با محصولات ارگانیک اذعان داشت: تولید مواد غذایی از دیرباز دارای اهمیت زیادی بوده و حدود 50 سال است که در نقاط مختلف دنیا توجه به سلامت محصولات خوراکی اهمیت پیدا کرده و اساس تولید محصولات ارگانیک بیش از 40 سال است که بر دنیا گذاشته شده است.

عضو هیئت مدیره انجمن ارگانیک ایران با بیان اینکه ارگانیک فقط مختص به نوع محصول خاص غذایی نیست اضافه کرد: گل، شمع، زغال، لباس، رستوران، هتل و لوازم آرایشی ارگانیک از مواردی هستند که خیلی راحت در فروشگاه‌ها به چشم می‌خورند و هر چیزی که فکرش را می‌کنید به صورت ارگانیک وجود دارد.

مهدی‌پور در ارتباط با کشاورزی ارگانیک و مصرف کود‌های کشاورزی، ابراز داشت:با توجه به افزایش مصرف کود و آفتکش‌هایی که پیامد آنها زوال باروری خاک، سلامتی و آلودگی هوا، آب و غذا است، نگرانی‌های روزافزونی درباره محیط زیست جهانی ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: کشاورزی ارگانیک بر پایه استفاده از نهاده‌های ارگانیک طبیعی و درون مزرعه‌ای چون کود دامی تازه، کمپوست، کود سبز، کنجاله و ضایعات فرآوری مواد غذایی و همچنین کنترل زیستی آفات همراه با کمترین استفاده از مواد معدنی طبیعی برای تقویت نظام زراعی - اقتصادی مزرعه و بهبود فعالیت‌های زیستی خاک استوار است.

دبیر انجمن ارگانیک ایران ادامه داد: یکی از تصورات اشتباه در مورد کشاورزی ارگانیک این است که این شیوه کشاورزی بی نیاز از کاربرد مواد شیمیایی است، چرا که ساختمان تمام موجودات زنده و غیر زنده از ترکیبات شیمیایی تشکیل شده بنابراین کاربرد آن دسته از مواد شیمیایی که به صورت طبیعی به دست آمده‌اند و یا به اصطلاح مصنوعی نیستند در کشاورزی ارگانیک بلامانع است.

مهدی‌پور اضافه کرد: نباید تصور کرد که کشاورزی ارگانیک صرفا بر جایگزینی نهاده‌های آلی با مواد شیمیایی بحث می‌کند چرا که کاربرد غلط مواد آلی نیز، چه به صورت مصرف بیش از حد و چه به صورت عدم کاربرد آنها در زمان مناسب و یا ترکیبی از هر دوی این موارد به نحو قابل ملاحظه‌ای سبب اختلال در عمل چرخه‌های زیستی یا طبیعی می‌شود.

وی در ارتباط با میزان فروش آخرین آمار به دست آمده از فروش محصولات ارگانیک در سال 2011 ادامه داد: حدود 50 میلیارد یورو محصولات ارگانیک در دنیا به فروش می‌رسد که 23 میلیارد یورو در آمریکای شمالی و حدود 20 میلیارد یورو در اروپا و در سایر قسمت‌ها فروش داشته است.

دبیر انجمن ارگانیک ایران اذعان داشت: فعالیت کشاورزی ارگانیک در ایران از سال 2006 با 15 هکتار در گزارش‌های بین‌المللی ثبت شده که در سال 2007 شامل 913 هکتار، سال 2009 بیش از 18 هزار هکتار و در حال حاضر بیش از 70 هزار هکتار به صورت ارگانیک مدیریت می‌شود.

این مسئول در پایان اذعان داشت: در کشور پنج استان تاکنون از کشاورزی ارگانیک استفاده می‌کنند و خراسان‌جنوبی هم به زودی به این استان‌ها افزوده می‌شود./س

برچسب ها: مدیریت ، اراضی ، ارگانیک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.