سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اردبیل / حقیقت‌پور؛

وزارت‌خارجه پیگیر اخذغرامت از عاملان غربی حمله شیمیایی به سردشت باشد

عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس، با اشاره به نقش‌ کشورهای غربی در تجهیزکردن ارتش صدام به سلاح‌های شمیایی برای جنگ با ایران، گفت: دستگاه دیپلماسی برای اخذ غرامت از مسببان اصلی حادثه شیمیایی سردشت تلاش کتد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / منصور حقیقت‌پور با اشاره به فرا رسیدن روز جهانی مبارزه با سلاح‌های شیمیایی، گفت: خوشبختانه در چند دهه اخیر قوانین بازدارنده‌ مناسبی برای مبارزه با سلاح‌های شیمیایی در سطح جهان تدوین شده است.

نماینده مردم اردبیل، نیر ، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بر اساس کنوانسیون منع گسترش سلاح‌های شیمیایی، تمام کشورهای جهان باید در جهت مبارزه با تولید و توزیع این سلاح‌های تلاش کنند، افزود: هم‌اکنون مشکل اصلی جهان در بحث سلاح‌های شیمیایی، قانون‌گریزی کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا است، متأسفانه این کشورها خود را فراتر از قانون دانسته و به طور علنی اقدام به خرید و فروش سلاح‌های شیمیایی می‌کنند.

وی با اشاره به فرا رسیدن سالروز حمله شیمیاییارتش بعثیصدامبه سردشت، تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های بین‌المللی، نقش تمام کشورهای غربی به‌ویژه شرکت‌های آلمانی، فرانسوی و انگلیسی در بروز این حادثه بسیار پررنگی بوده، به‌گونه‌ای که این شرکت‌ها در تمام دوره هشت ساله جنگ تأمین ‌کننده سلاح‌های شیمیایی ارتش صدام برای حمله ایران بودند.

حقیقت‌پور با تأکید بر اینکه دستگاه دیپلماسی کشور باید برای دریافت‌ غرامت از شرکت‌های مرتبط با حادثه شیمیایی سردشت اقدامی انجام دهد، گفت: این موضوع در چند سال اخیر مورد غفلت قرار گرفته است، اما بر اساس کنوانسیون‌های منع گسترش سلاح‌های شیمیایی، شرکت‌ها و کشورهای متخلف در این امور، به پرداخت غرامت اجبار می‌شوند.

این نماینده مردم در مجلس، با انتقاد از نقش آمریکا و کشورهای غربی در استفاده معارضان سوری از سلاح‌های شیمیایی علیه مردم سوریه، یادآور شد: متأسفانه این کشورها سیاست‌های خود را درباره استفاده و خرید و فروش سلاح‌های شیمیایی در چند دهه اخیر تغییر نداده‌اند، از این رو شاهد هستیم که مردم سوریه با سلاح‌های شیمیایی غرب کشته می‌شوند.

حقیقت پور با بیان اینکه تنها راه جلوگیری از قانون‌گریزی آمریکا وهمپیمانانش در امور خرید و فروش سلاح‌های شیمیایی، اصلاح ساختار سازمان ملل و شورای امنیت است، افزود:‌ هم‌اکنون این نهاد‌ها تنها دارای جایگاه تشریفاتی بوده و هیچ تأثیری در معادلات جهانی ندارند، از این‌رو تمام کشورهای جهان باید برای اصلاح این سازمان‌ها برنامه‌ریزی کنند.

لازم به ذکر است که جمهوری اسلامی ایران با تصویب مجلس شورای اسلامی در سال۱۳۷۶ به کنوانسیون منع گسترش، تولید، انباشت و بکارگیری سلاحهای شیمیایی و انهدام آنها ملحق شده است./س

برچسب ها: اردبیل ، حمله ، شیمیایی ، به ، سردشت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.