سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تلاش رژيم اسرائيل براي ماهي گرفتن از آب گل‌آلود مصر

اسرائیل از زمان انقلاب 25 ژانویه مصر تاکنون احساس خشنودی می کند و درگیری سیاسی ميان نظام حاکم و مخالفان و فضای غیرشفاف اين کشور باعث شده که اسرائیل پس از اینکه انقلاب مصر از زمان برپایی حالتی از اضطراب و ترس در داخل دستگاه های امنیتی و سیاسی اسرائیل به راه انداخته بود، اینک کاملا احساس راحتی کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، به ویژه آن زمانی که صندوق های رای در انتخابات مجلس ملت و شورای و حتی ریاست جمهوری دشمنان تاریخی اسرائیل در مصر و کشورهای همجوار، یعنی اخوانی ها را بر سر کار آورد، اسرائیل بسیار احساس خطر می کرد.

اسرائیلی  نقش اخوان را در جنگ با فلسطین در سال 1948 فراموش نکرده و نمی کنند، اخوانی هایی که دشمن حقیقی اسرائیلی ها دراین جنگ بودند و خسارت های حقیقی وارد شده به اسرائیلی ها از سوی اخوانی ها بود. اسرائیلی ها فراموش نمی کنند که دشمن اصلی آنان در فلسطین جنبش مقاومت اسلامی حماس داشت که آن نیز امتداد فکری و سیاسی و سازمانی جماعت اخوان المسلمین مصر است.

این سخن که در مصر باید نظامی باشد تا از حماس حمایت کند به این معناست که  اسرائیل از جهت استراتژیک و نظامی و دموکراسی در گرداب حقیقی افتاده و در معرض تهدید قرار دارد و اگر چه نظام مصری پایبندی خود را به معاهده کمپ دیوید اعلام کرده و حماس با آن سازش کرده است. 

به طور کل نمی توان اسرائیل را از هر آنچه در مصر اتفاق می افتد دور دانست و اسرائیل از همه بیشتر از این وضعیت استفاده می کند. کما اینکه اسرائیل بر جذب و به دست گرفتن منابع مصر نیز حریص است که در راس این منابع گاز مصر است که خود مصر از کمبود آن رنج می برد در حالی که اسرائیل بیشتر از مصر گاز دارد و چاه هایی که در دریای مدیترانه کشف کرده طبق تصریحات رئیس این رژیم تا 25 سال آینده نیز برایش کافی است. اما تنها فرق این است که گاز مصر با قيمت ارزانتری به اسرائیل صادر می شود در حالی که خود مصر گاز را با قیمت بسیار بالایی می خرد تا نیروگاه های برق را با اداره کند.

اسرائیل اینک از درگیری های سیاسی بین حاکم و مخالفان که تهدید به برکناری مرسی می کنند و می خواهند ارتش را نیز به اجبار با خود همراه کنند احساس راحتی می کند. همان ارتشی که با برگزاری مانورهای مختلف اسرائیل را تهدید می کرد.

این همان انقلاب مصر است که با وارد شدن به درگیری ها همه نیرهای امنیتی و سیاسی را از تفکرو پیدا کردن راه حلی بازداشته است. درگیری ای که می تواند برای اسرائیل این فرصت را فراهم کند که با مصر و دشمن تاریخی خود و ودافع اول از حقوق عرب ها روبه رو شود. مصر با چالش های اقتصادی و بحران های فراوانی روبروست اما اقدامات معارضین نیز کاملا به نفع اسرائیل و دست آوردهایی برایش داشته که حتی خیال آن برایش سخت بود و این منتظر است که این دست آوردها در سی ژوئن کاملا محقق شود.



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.