سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

يادداشت/

مصوّب كنندگان قوانين منع استفاده از سلاح‌هاي شيميايي فقط شعار مي‌دهند

در حالي که مصوبين قوانين بين‌المللي منع استفاده از سلاح شيميايي کشورهاي غربي هستند اما شاهد هستيم که اين کشورها خود ناقضان اصلي قوانين بين‌المللي و استفاده کنندگان اين سلاح‌ها در منطقه به شمار مي‌روند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران "جواد منصوري " سفير سابق ايران در چين طي يادداشتي در رابطه با روز جهاني "مبارزه با سلاح‌‌هاي شيميايي و ميکروبي" (برابر با 8 تيرماه)، گفت: سازمان‌هاي بين‌المللي پس از جنگ جهاني دوم براي جلوگيري از فجايعي که در جريان اين جنگ عليه نظاميان و حتي غير نظاميان رخ داده بود، موجب شد تا اين روز را به نام "روز مبارزه با سلاح‌هاي شيميايي و ميکروبي" نام‌گذاري کنند.

فجايعي که در جريان جنگ جهاني دوم به وقوع پيوست، جناياتي از قبيل بمب‌باران‌هاي بي‌هدف، به کارگيري سلاح‌هاي شيميايي يا گازهاي خفه‌کننده و در نهايت استفاده از بمب اتمي در ژاپن بود؛ پس از اين وقايع افکارعمومي جهان براي جلوگيري از کاربرد سلاح‌هاي کشتار جمعي در جريان جنگ‌ها، آنها را به اين فکر واداشت که قوانين و مقرارتي در مقابل آن وضع کنند.

قوانين و مقرارتي که براي مقابله با سلاح‌هاي شيميايي و ضد بشري وضع شده بود که تمامي سلاح‌هاي شيميايي، ميکروبي و همچنين سلاح‌هايي که حالت جنگي نداشته را در بر مي‌گرفت و تنها مختص نظاميان و گروه‌هاي چريکي نبود؛ در نهايت قوانين تدوين شده در خصوص مبارزه با سلاح‌هاي شيميايي به تصويب کنوانسيون‌هاي بين‌المللي رسيد.

با وجود تصويب قوانين بين‌المللي براي منع و مبارزه با سلاح‌هاي شيميايي در جهان اما همواره طي سه دهه گذشته شاهد بوده‌ايم که استکبار جهاني بدون توجه به اين قوانين و با فجيع‌ترين کشتارها توسط اين سلاح‌هاي ضدبشري عليه مسلمانان به ويژه کشورهاي خاورميانه به اشاعه جنايات خود در منطقه مي‌پردازد و اين درحالي است که سازمان‌ها و نهادهاي بين‌المللي در خصوص اين فجايع سکوت اختيار کرده‌اند.

در حالي که مصوبين قوانين بين‌المللي منع استفاده از سلاح شيميايي کشورهاي غربي هستند اما شاهد هستيم که اين کشورها خود ناقضان اصلي قوانين بين‌المللي و استفاده کنندگان اين سلاح‌ها در منطقه به شمار مي‌روند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: سلاح ، شیمیایی ، غرب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.