سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اردبیل/

اردبیل با جاذبه های طبیعی و یادمان های کهن ؛ آرامشگاهی برای مسافران تابستانی(64)

فلات مرتفع اردبیل در شرقی ترین قسمت شمال غرب ایران به عنوان قطعه ای از بهشت زمینی با بسیاری از ویژگی های طبیعی و تاریخی ؛ مقصد خیل عظیمی از مسافران و گردشگرانی است که از گرمای تابستانی در قسمت وسیعی از کشورمان به ستوه آمده اند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / نام اردبیل از گذشته های دور ؛ خنکای تابستان را در کوچه و پس کوچه های قدیمی ؛ بوستان ها و پارک های امروزی ؛ باغچه های پر درخت حیاط منازل کهن ؛ کرانه های سرسبز رودخانه پرآب بالخلو ؛ دریاچه ها و تالابهای پر گل و گیاه واقع در مرتفع ترین دامنه های کوههای سر به فلک کشیده ؛ آلاچیق های عشایر مهربان شاهسون در ییلاق های سبلان ؛ نسیم ناشی از ریزش آبشار سردابه از بلندای کوه ؛ هوای بخار آلود استخرهای آبگرم معدنی سرعین و دهها چشمه آب معدنی سرد و گرم دیگر ؛ سراشیبی کوهپایه ها و دره های رنگارنگ روستای آقچای علیا و منطقه یورتچی ؛ پهنه زمردین چمنزارهای ایردموسی ؛ سایه درختان باغ های پر میوه نمین ؛ نیر ؛ هیر ؛ خلخال ؛ کیوی ؛ بولقوار ؛ مشگین شهر ؛ فندقلو و صدها منطقه دیگر در اذهان شنوندگانی که دست کم یکبار یکی از این نقاط را دیده اند تداعی می كند.

نسیم ملایمی که از کرانه های جنوبی خزر به آرامی بر می خیزد لطافت و طراوت دریا را از پیچ و خم های گردنه حیران به سرزمین باستانی اردبیل در دامنه های کوه سحرانگیز سبلان می رساند.

در حالیکه فاصله هوایی شهر ساحلی آستارا در منتهی الیه کرانه های جنوب غربی دریای خزر با شهر اردبیل کمتر از 40 کیلومتر می باشد خنکی هوا جسم و روح مسافرانی را که با خودروهایشان از پیچ و خم های گردنه حیران به سوی فلات اردبیل بالا می آیند ؛ نوازش می دهد.

سرسبزی و زیبایی های مراتع و جنگل های انبوه واقع در کوه های بلند و دره های عمیق منطقه حیران هر نقاش و هنرمندی را در هنرنمایی آفریننده هستی حیران می کند.

اردبیل که به دیار سرما ، سبلان و شیخ صفی شهرت دارد و مرکز آن یعنی شهر اردبیل از گذشته های دور به دارالارشاد ، دارالامان ، دارالایمان و دارالعرفان شهرت یافته ، مجموعه ای از شگفتی های طبیعی و یادمان های تاریخی را به عنوان جاذبه های سیاحتی در خود جای داده است.

هر چند شهرت دیرینه ی اردبیل به داشتن هوای خنک عامل مهمی است که هزاران نفر از ساکنان ایران را در تابستان ها به این دیار روانه می کند ولی استان اردبیل به عنوان مجموعه ای از شگفتی های طبیعی و یادمان های تاریخی جاذبه های کمتر شناخته شده فراوانی را در زمینه گردشگری دارد.

در فصل گرما گردشگران فراوانی به اردبیل می آیند که شاید بیشتر آنان همانند برخی از ساکنان منطقه فقط با آب های معدنی شهر سیاحتی سرعین آشنا باشند.

از برف و سرمای یخچال های کناره های دریاچه کوه 4811 متری سبلان تا منطقه جنگلی فندقلو و مشه سوئی در نمین ، جالیزهای پارس آباد گرمسیر ، باغها و کوهسارهای خلخال ، آبگرم زیبای سردابه در اردبیل تفرجگاه آخارباخار در هیر ، دریاچه طبیعی نئور در کوه باغرو ، منطقه کوهستانی بابا داوود در روستای عنبران ، آبگرم قوتورسویی در مشگین شهر ، آبگرم برجلو در نیر و دهها جاذبه شگفت انگیز طبیعی ، این استان را به عنوان مجموعه ای از پدیده های گوناگون و متنوع طبیعی مطرح می کند.

در تابستان که ساکنان بیشتر نقاط سرزمین پهناور ایران از گرما کلافه شده اند هوای اردبیل خنک بوده و هر از چند گاهی حرکت ابرهای کم ارتفاع موسوم به مه در آسمان ، چهره دلپذیری به این منطقه می بخشد.

بسیار اتفاق می افتد که ساکنان اردبیل بوی شالیزارهای گیلان را که براثر حرکت جریان هوای پرفشار سرد سطح زمین با گذر از منطقه حاجی امیر در گردنه حیران به اردبیل می رسد در کوچه و پس کوچه های مه آلود این شهر استشمام می نمایند.

به غیر از شهرستانهای بیله سوار و پارس آباد که به لحاظ قرار داشتن در منطقه جلگه ای که زمینهای پست آن با شیب ملایمی به رودخانه مرزی ارس منتهی می شود بقیه نقاط استان به ویژه شهرستان های اردبیل ، نیر ، نمین و سرعین در روزهای تابستان از هوای خنک برخوردار هستند.

هواشناسان و اقلیم شناسان می گویند : نفوذ جریان های پرفشار جوی در این فصل از عرض های شمالی ، فعالیت توده هوای جنب حاره ای و کم فشار فصلی و گسترش آن را به استان اردبیل ناممکن می کند که اگر از عامل ارتفاع بگذریم این موضوع یکی از علل مهم خنکی هوای منطقه اردبیل محسوب می شود.

هوای اردبیل در گرمترین روزهای تابستان خیلی به ندرت از 30 درجه ی سانتیگراد بالای صفر فراتر می رود و حتی در بعضی نقاط کوهستانی و گردشگری استان بیشینه ی دمای هوا اغلب 19 درجه ی سلسیوس (سانتی گراد) بالای صفر است.

در حالی که در دهه اول تیر ماه ساکنان اکثر نقاط سرزمین پهناور ایران از گرمای هوا رنج می برند هوای خنک و دل انگیزی بر گستره استان اردبیل به خصوص شهرستانهای سردسیر آن از جمله اردبیل حاکم شده است.

در سکوت آرامش بخش تفرجگاه های بکر استان اردبیل فقط آواز پرندگان خوش الحان بر شاخه درختان و شرشر جویبارها در ژرفای دره ها است که روح تازه ای بر جسم انسان های خسته از زندگی پرهیاهوی شهری و ماشینی می دمد.

از خواص درمانی چشمه های آب معدنی گرم و سرد در استان اردبیل که صرف نظر کنیم ، برای افرادی که التیام دردهای جسمی و روحی را از طبیعت جستجو می کنند برای ساعاتی جدا شدن از زندگی روزمره و قرار گرفتن در محیط طبیعی این سرزمین شگفت انگیز بسیار موثر خواهد بود.

شهر سرعین که در 25 کیلومتری غرب شهر اردبیل و در دامنه ی کوه 4811 متری سبلان واقع است یکی از نقاط بسیار مهم سیاحتی این استان و نیز یکی از 10 مرکز مهم گردشگری در ایران محسوب می شود.

استخرهایی که گرمای آبهای پرخاصیت آنها در پوست و استخوان نفوذ کرده و با خروج از این استخرها هوای سرد و پاک حاکم بر محیط ، خستگی و ناراحتی ها را از جسم و روان انسان دور می کند.

کوه سبلان به عنوان دومین قله مرتفع ایران پس از دماوند به فاصله مستقیم هوایی در 40 کیلومتری غرب شهر اردبیل قرار دارد و از این شهر چون عقابی به نظر می رسد که بال های خود را به طرفین گسترانیده است و اصلی ترین قله ی کوه یعنی سلطان ساوالان به ارتفاع 4811 متر از سطح دریاهای آزاد ، مانند سر عقاب مشاهده می شود.

ده ها دره ی عمیق در سبلان وجود دارند که تماشای آن ها از ستیغ کوههای اطراف ، چشم ها را خیره می کند که از آن جمله می توان به شیروان ، داش ، ساری ، ایران و آلوارس اشاره کرد.

گردنه هایی به نامهای هزار میخ ، صایین و ییلی در لابه لای این کوه به همراه بیشه زارها و رودهای پر آب مناظر وصف ناپذیری هستند که نقاش ماهر طبیعت به اذن خالق هستی در سبلان ترسیم کرده است.

بر روی دهانه ی آتشفشان خاموش سبلان دریاچه زیبایی به عمق تقریبی 50 متر و قطر 130 متر قرار دارد که شش یخچال دایمی اطراف آن را احاطه کرده اند و آب این دریاچه حتی در بسیاری از شب های تابستان یخ می بندد.

یخچال اصلی سبلان با یک هزار و 500 متر ارتفاع و 700 متر عرض از مهمترین یخچالهای این کوه است که شکاف هایی به عمق 60 متر در آن دیده می شود.

یخ و برف این یخچالها هیچگاه ذوب نشده است و قدمت آنها به قدمت خود کوه سبلان پس از خاموش شدن آتشفشان می رسد.

این کوه 65 کیلومتر طول و 45 کیلومتر عرض دارد و از شهرستانهای اردبیل ، نیر ، مشگین شهر ، نمین و سراب به خوبی دیده می شود.

ده ها قله ی فرعی با ارتفاع بین سه هزار تا چهار هزار و 700 متر قله ی اصلی سبلان موسوم به سلطان ساوالان را در بر گرفته اند که از مهمترین آنها می توان به کسری داغ ، یاپراق داغ ، قیزیل بره ، بابا مقصود ، گوی داغ و قوملی داغ اشاره کرد.

دهها بنا و اثر باستانی نیز باوجود تحمل قرن ها قهر طبیعت در کنار ساختمان های پر زرق و برق امروزی هنوز در برخی از نقاط این سرزمین تاریخی به عنوان تنها یادگارهایی از فرهنگ ، هنر و آیین اصیل منطقه پابرجا مانده اند.

مجموعه باستانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی ، مسجد تاریخی جمعه ، بقعه شیخ کلخوران و مجموعه بازار در اردبیل ، بقعه سلطان حیدر و قلعه های دیو و قهقهه در مشگین شهر ، کاروان سرای سنگی شاه عباسی و بقعه کورائیم در نیر و دهها پل ، منزل ، حمام و بنای دیگر در سرتاسر استان اردبیل از بناهای تاریخی هستند.

این بناها برای لحظاتی ذهن دیدارکنندگان را به زندگی پرآرامش و بی آلایش و نیز خلاقیت هنری پیشینیان منطقه مشغول می دارند.

کارشناسان می گویند : سالانه بیش از پنج میلیون نفر مسافر به استان اردبیل سفر می کنند که قسمت اعظمی از این مسافران در فصل گرما اردبیل را برای گردش و تفریح بر می گزینند.

به گفته آنان در چند سال گذشته باتوجه به برنامه ریزی و نیز ایجاد امکاناتی در زمینه تفریحات جنبی ازجمله اسکی روی برف و چمن ، ایجاد قهوه خانه های سنتی و مانند آن و اقامتگاهای مجهز و نیز فراهم کردن بعضی از زیرساخت ها مانند راههای مناسب و تلاش برای فراهم شدن امکان سفر گردشگران در فصول پاییز و زمستان به این استان
میزان ماندگاری گردشگران افزایش یافته است.

به لطف جاذبه های طبیعی و یادمان های تاریخی متعدد در اردبیل به ویژه هوای خنک و پاک کوهسارها ، فضاهای سر سبز و پر درخت اطراف آبهای گرم و سرد معدنی ، جویبارهای روان از میان چمنزارهای پر گل و حتی پارک ها ، بوستان ها و محوطه های پر درخت یادمان های تاریخی اردبیل این روزها از مسافران زیادی که از نقاط مختلف ایران به عنوان میهمان به اردبیل سفر کرده اند پذیرایی می کنند.

انتظار می رود که با توجه به در پیش بو.دن ماه مبارک رمضان در 10 روز آینده بر تعداد میهمانان و مسافران در نقاط گوناگون اردبیل افزوده شود/ب.




برچسب ها: اردبیل ، جاذبه ، های ، طبیعی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.