سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تعطیلات آخر هفته عربستان تغییر می‌کند

عربستان سعودي با هدف کارآمدتر کردن فعاليت هاي اقتصادي و بازار مالي خود، روزهاي تعطيل آخر هفته خود را از پنجشنبه و جمعه به جمعه و شنبه تغيير مي‌دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، به گزارش شبکه پنجم تلويزيون، عربستان سعودي براي آنکه روزهاي کاري خود را با روزهاي کاري کشورهاي غير مسلمان هماهنگ کند و در نتيجه از نظر اقتصادي بازدهي بهتري داشته باشد ،روزهاي تعطيل آخر هفته خود را تغيير مي دهد. 
تاکنون در اين کشور روزهاي پنجشنبه و جمعه تعطيل بود که روز جمعه در کشورهاي مسلمان روز برگزاري نماز جمعه است و بايد تعطيل باشد. در چنين حالتي شرکت هاي فعال در عربستان سعودي تنها  سه روز کاري مشترک با کشورهاي غربي غير مسلمان در هفته داشتند. بانک جهاني در گزارشي در همين باره اعلام کرده بود اينکه فعالان اقتصادي در عربستان فقط سه روز کاري مشترک با کشورهاي غربي دارند باعث از دست رفتن فرصت هاي  تجاري و بازرگاني زيادي براي فعالان اقتصادي و سرمايه داران عربستاني شده است.
از همين رو، مسئولان عربستان اکنون تصميم گرفته اند روزهاي تعطيل آخر هفته را به جمعه وشنبه تغيير دهند تا در اين حالت روزهاي کاري مشترک در اين کشور با کشورهاي غير مسلمان  به چهار روز برسد.
هدف اصلي اين تغيير تحول ؛ کمک به بازار مالي عربستان سعودي اعلام شده است زيرا 
سرمايه اوليه يا ارزش اسمي سهام شرکتهاي ثبت شده در بورس رياض بالغ بر 400 ميليارد دلار است.  مشکلي که اين بورس تاکنون داشت اين بود که سرمايه گذاران غير مقيم يعني سرمايه گذاراني  که در عربستان سعودي ساکن نبودند حق  سرمايه گذاري در آن را نداشتند. اما اکنون مسئولان عربستاني مي خواهند با ايجاد اصلاحاتي به سرمايه گذاران غير مقيم نيز اجازه سرمايه گذاري در بورس بدهند و تغيير روزهاي تعطيل آخر هفته نيز با همين هدف صورت گرفته است. 
عربستان يکي از آخرين کشورهاي حوزه خليج فارس بود که در هفته کاري خود  هيچ گونه تغييري تاکنون ايجاد نکرده بود.
امروز تنها دو کشور مسلمان يعني يمن و افغانستان روزهاي تعطيل آخر هفته در آنها همچنان پنجشنبه و جمعه است. کشور برونئي نيز دو روز جداگانه يعني جمعه و يکشنبه را روز تعطيل اعلام کرده است.






تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.