سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حمایت سلطنت های عربی و امپریالیسم غربی از بحران در سوریه

تصمیم دولت اوباما بر تامین مستقیم سلاح به مخالفان سوری احتمال حل و فصل سیاسی منازعات سوریه را از میان خواهد برد.و به قطع ناآرامی ها را گسترده تراز سه سال گدشته نموده و آنها را افزایش خواهد داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری _ تحلیلی "آسیا تایمز"؛ در حالیکه منطق کاخ سفید در گسیل سلاح و مهمات به مخالفان سوری ایجاد توازن در زمین مبارزه و آوردن "بشار اسد" به  پای میز مذاکره است، اما شواهد کاملا عکس این قضیه را نشان می دهد. آمریکا شرکت کننده اصلی جنگ برای کنار زدن دولت سوریه و سقوط بشار اسد بوده و هرگونه احتمالی  را برای اجرای نقش بی طرف و گردهم اوردن مخالفان و دولت سوریه را از میان برداشته است.

البته واشنگتن اغلب به نظارت بر جنگ داخلی سوریه علاقه مند بوده است. بیش از دو سال است که دولت آمریکا به تجهیز نیروهای قطری ، عربستانی، ترک و اماراتی و ارسال آنها از خاک اردن و ترکیه به مرزهای سوریه همت گماشته است. اما کاخ سفید همواره با تملق و به دروغ سخن از "راهکاری دیپلماتیک" حرف زده است .

 " کناره گیری بشار اسد"! این گفته و خواسته باراک اوباما در سخنان آگوست 2011 بود. پیش نیازی که مبدل به جنگی خونین گردید. همانطور که "رمزی مردینی"یکی از مقامات پیشین امور خاور نزدیک وزارت امور خارجه آمریکا اخیرا در روزنامه "نیویورک تایمز" نوشت:" هدف از مذاکرات حل وفصل سیاسی چیست زمانیکه تیجه آن از پیش تعیین شده است؟" 

سخنرانی مشهور اوباما را درباره "خطوط قرمز" وهشدار به اسد و استفاده دولت آن از سلاح شیمیایی را به یاد آورید. تنها نتیجه پیشنهادات وی نقشه راهی برای آغاز شورش وجنگ نبود؟ سلاح شمیایی و علائم استفاده از آن را در هیچ نقطه ای در سوریه نمی توانید بیابید .   

این اتهامات کاملا مورد سوال است چراکه نه انگلیس نه فرانسه و نه آمریکا هیچ مدارک و یافته ای را گواه بر این اقدام ارائه ننموده اند. "رالف ای کئوس" دانشمند سوئدی و رئیس "کمیته تفحص سلاح سازمان ملل" در عراق می گوید:" اگر شما هم جای مخالفان سوری باشید و درباره "خطوط قرمز" کاخ سفید در استفاده از سلاح شیمیایی شنیده باشید سعی خواهید کرد که به همگان القا کنید که دولت سوریه از سلاح شیمیایی علیه شما استفاده کرده است". "کارلا دل پونته| عضو "کمیسیون تحقیق سوریه" سازمان ملل معتقد است مخالفان از گاز شیمیایی استفاده کرده اند نه ارتش سورریه!

فرانسه و انگلیس نیز ناظرانی بی طرف نبوده اند! انها نیز سابقه ای طولانی در منطقه خاورمیانه دارند.  دولت های پاریس و لندن در سال 1916 و طبق معاهده "اسکایز-پیکات" پنهانی خاورمیانه را به شیعه و سنی و مسیحی تقسیم کردند تا هریک را به جان دیگری بیاندازند. هر دو کشور با موفقیت با سازمان ملل هماهنگ کردند تا ممنوعیت تحریم ارسال سلاح به مخالفان سوری را لغو کرده و انان را تسلیح نماید.

با وجود آماربالای کشته شدگان در سوریه –با توجه به گزارش سازمان ملل _ و بیش از یک میلیون و نیم اواره جنگی ، جنگ در مناطق دیگر به ویژه عراق و لبنان نیز کشیده خواهد شد. ترکیه و اردن نیز به این گرداب کشیده شده اند. 

در این حین افراطیان در عراق به بمب گذاری ها علیه  دولت مرکزی ادامه می دهند. با توجه به گزارشات سازمان ملل، هزار عراقی در ماه مه کشته شده اند. امار تلفات بمب گذاری ها رو به افزایش است. در بمب گذاری اخیر شهر مرزی در ترکیه  51 تن کشته شدند . ترکان محلی شورشیان و مخالفان سوری -نه دولت اسد(!) - را مسئول این حمله می دانند .

جنگ سوریه کشور اردن را که از لحاظ اقتصادی بسیار ضعیف وناتوان بوده، در خطوط  مقدم قرار داده است. با توجه به گزارش روزنامه انگلیسی "ایندیپندنت"، تمرین 12 روزه با هدف اماده سازی "جنگ احتمالی  در سوریه" طراحی شده است. آمریکا سرباز، موشک و بمب افکن های F-16 به اردن اعزام نموده است.

برخی اعضای شورای همکاری خلیج فارس ، نقش بانکدار و تامین کننده مهمات مخالفان را دارد، تقریبا مشابه نقشی که در جنگ لیبی بازی کردند . قطر به امید سرنگونی اسد، بیش از 3 میلیارد دلار بودجه وارد این جنگ کرده است. و با کمک امریکا و عربستان رویکرد مصر را که یافتن راه حلی دیپلماتیک برای جنگ بود تغییر داده و این کشور را نیز به حامی جنگ نظامی و براندازی اسد ترغیب نمود.

مصر در بحبوحه بحران مالی عظیمی قرار دارد و قطر توافق کرده که میلیارد ها دلار در اقتصاد این کشور سرمایه گزاری خواهد کرد. چنین سرمایه گزاری از سوی کشورهای عربی خلیج فارس جدید نیست . آنها از سرمایه خود برای اهداف کشورهای غربی استفاده می کنند. پایگاه خبری  "اهرام" دلیل اصلی تغییر دیپلماسی مصر "امید به برآورده شدن نیاز مالی کشور و تزریق کمک " از سوی عربستان اعلام کرد.
به نوشته  "اهرام" رئیس جمهور مصر "محمد مرسی" نصایح هم پیمانش را را پذیرفت و تغییر موضع داد. مصر در تلاش است تا از "صندوق بین المللی پول" وام بگیرد که سازمانی امریکا در آن نفوذ بالایی دارد. همین می تواند دلیل تغییر موضع مصر باشد.

سال گذشته بحرین مجبور به استفاده از سربازان عربستانی برای سرکوب معترضین شیعه بحرینی که خواهان حقوق دموکراتیک بودند، شد. امارات 94 تن را به خاطر درخواست حق خود متهم به توطئه کرد و به 15 سال حبس محکوم نمود. قطر اخیرا شاعری را به دلیل سرودن شعری شورشی و سیاسی به 15 سال زندان محکوم کرد.

مخالفت سلطنت های عربی با هر گونه درخواست دموکراسی  و یا دولت منتخب نمایانگر سستی سلطنت آنهاست .عربستان بزرگترین صادر کننده نفت است، وجمعیتی در حال رشد دارد .در حدود 30 میلیون، بیشتر ازجمعیت کل اعضای شورای خلیج فارس  و بیکاری جوانان 20 تا 24 ساله در حدود 40% است. 

سلطنت عربستان از زمان رکود اقتصادی و برنامه کاهش بودجه 130 میلیارد دلاری شاهد مخالفت های مردمی است. اما همانطور که "کارن هوس" در کتاب اش به عربستان اشاره می کند "امار بالای زاد وولد، تحصیلات پایین... و ساختار انعطاف ناپذیر اقتصاد، همراه با فساد فراگیر، منجر به کاهش استاندارد های زندگی در این کشور گردیده...بسیاری از جوانان احساس می کنند که آینده ای در انتظارشان نیست".

دیگر سلطنت های خلیج فارس متمول هستند- البته اردن یک استثناست-  اما کمی جمعیت آنها را به کارگران مهاجر وابسته نموده است. چراکه اساسا اشتباه نه از مردم بلکه از حکومت هایی که به فساد دامن می زنند سرچشمه می گیرد. سلطنت عربستان از قریب به 7000 شاهزاده تشکیل شده که دسترسی فراوان و ویژه ای به ثروت کشورشان دارند. یک نسل پیش می شد فساد مالی را به راحتی لاپوشانی کرد اما امروزه اینترنت هیچ چیز را پنهان نمی گذارد."توییتر" و "یوتیوب" طرفداران بیشماری در عربستان دارند.  

"ملک عبدالله " پادشاه اردن اولین شخصی بود که درباره تهدید "هلال شیعه" –حزب الله، سوریه، عراق و ایران- در خاورمیانه اعلام هراس کرد . دبیر کل سازمان ملل "بان کی مون" اعلام کرد تسلیح مخالفان ازسوی آمریکا "کارآمد" نبوده و تصریح کرد " حتی اگر دولت سوریه و مخالفانش بر گزینه نظامی توافق داشته باشند هیچ گونه راه حل نظامی برای اتمام این جنگ وجود ندارد". دولت اوباما می تواند از این تذکرو نصیحت برای اعلام آتش بس، بازگرداندن نیروها و تمرکز بر برقراری کنفرانس صلح همراه با روسیه استفاده نماید.

این کنفرانس ممکن است تمام طرفین جنگ را از جمله کشورهای ناپایدار در جنگ کنونی سوریه شامل شود. امریکا نیز بهتر است از موضع "برکناری اسد" عقب نشینی نموده و در عوض راه حلی برای یکپارچگی انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 سوریه  بیابد.

برچسب ها: سلطنت ، سوریه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.