سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گاردین ؛

نقش دولت اوباما در برنامه جاسوسی آمریکا از شهروندان

گاردین نوشت برنامه فوق سری نظارت و جمع آوری اطلاعات اینترنتی شهروندان آمریکایی تا دو سال پس از روی کار آمدن باراک اوباما رئیس جمهور ادامه داشته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، به گزارش پایگاه اینترنتی این روزنامه انگلیسی، در بیش از دو سال در دولت باراک اوباما به آژانس امنیت ملی این کشور اجازه داده است تا به جمع آوری اطلاعات بسیاری از طریق دسترسی به جزئیات تماس های تلفنی، کاربرهای اینترنتی و ئی میل های شهروندان ادامه دهد.
در اسنادی که روزنامه گاردین به دست آورده، آمده است بر اساس این برنامه فوق سری که از سال 2001 آغاز شده است، یک قاضی فدرال در پانل نظارت محرمانه حضور دارد و هر نود روز یک بار دستور جمع آوری اطلاعات را صادر می کند. یک مقام ارشد دولت نیز وجود این برنامه را که در سال 2011 پایان یافت، تایید کرد.
این برنامه جمع آوری اطلاعات در دوره ریاست جمهوری جورج بوش آغاز شد. بر اساس پیش نویس گزارش فوق سری بازرس کل سازمان امنیت ملی آمریکا که برای نخستین بار روز پنج شنبه در روزنامه گاردین چاپ شد، این برنامه نظارتی، جمع آوری اطلاعات درباره ارتباطات اینترنتی شهروندان آمریکایی
با خارج از کشور یا ارتباطاتی که یکی از طرف های ارتباط شهروند آمریکایی نبودند را شامل می شد. به تدریج آژانس امنیت ملی آمریکا اجازه یافت تا اطلاعات و ارتباطات اینترنتی شهروندان آمریکایی و اتباع خارجی در داخل آمریکا را نیز جمع آوری و تجزیه و تحلیل کند.
آژانس امنیت ملی آمریکا برای بیش از یک دهه، جزئیات اطلاعات مربوط به ئی میل های میلیون ها شهروند آمریکایی را که ارسال یا دریافت کرده بودند را جمع آوری و طبقه بندی کرده است. این سازمان همچنین آی پی شهروندان آمریکایی را که ایمیل ارسال کرده اند را نیز تجزیه و تحلیل کرده است. بر اساس این اطلاعات این سازمان می تواند به مکانی که ایمیل از ان ارسال شده است، پی ببرد.
بر اساس اسنادی که روزنامه گاردین منتشر کرده است با وجود پایان برنامه نظارت محرمانه، در برخی شرایط نظارت و دسترسی به تماس های تلفنی و ارتباطات اینترنتی شهروندان آمریکایی ادامه دارد. به عنوان مثال در دسامبر سال 2012 سازمان امنیت ملی امریکا برنامه جدیدی را آغاز کرد که به آن اجازه می داد ارتباطاتی را که یکی از طرف های آنها در آمریکا بودند را تجزیه و تحلیل کنند.
دولت آمریکا تاکید دارد این برنامه نظارتی سازمان امنیت ملی با توجه به حفظ حقوق حریم شخصی افراد اجرا شده است. باید یادآوری کرد این برنامه بیش از دو سال پس از روی کار آمدن باراک اوباما ادامه یافته است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.