سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

معرفت افزایی، زمینه ساز جریان سازی دینی است

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی معرف افزایی را زمینه ساز و بستر جریان سازی دینی و اسلامی عنوان کرد.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد به نقل از روابط عمومی موسسه جوانان آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدجلال حسینی در نشست هم اندیشی و هماهنگی مجریان ششمین دوره جشن های مردمی و معنوی زیر سایه خورشید، بحث معرفت را به عنوان کلید واژه فرهنگ رضوی مطرح کرد و اظهار داشت: آگاهی و بینش از جمله مفاهیم اصولی است که موجب شکل گیری و ایجاد معرفت صحیح دینی می شود.

وی ادامه داد: در حوزه معرفت شناختی باید به دو مبحث مهم شامل علل و آفت هایی که می تواند منجر به آسیب رساندن به معرفت صحیح شود و همچنین بسترها و زمینه های معرفت آفرینی، توجه و اهتمام ویژه داشت.

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی در ارتباط با آفت ها و آسیب های حوزه معرفت گفت: علل و آفت های معرفت صحیح می تواند به صفات درونی انسان مربوط باشد و یا ناظر به اعمال و کارکردهای انسان که موجب از میان رفتن معرفت در فرد می شود، باشد.

وی افزود: چنانچه انسان رعایت حقوق و تقوای الهی را بر اساس آگاهی سرلوحه اعمال خود قرار دهد، موجبات تحقق معرفت را ایجاد کرده است چراکه آگاهی و بینش مفاهیمی هستند که زمینه های معرفت صحیح را فراهم می کنند.

حجت‌الاسلام حسینی بهترین شیوه تبلیغ دین را توصل و بهره گیری از راهبردها و روش های صاحبان دین عنوان کرد و اظهار داشت: برای برنامه ریزی و برگزاری مراسمی دینی و مذهبی با ابعادی وسیع در راستای رسیدن به هدف کلی که همان معرفت افزایی است، باید مسیر را منطبق بر اصول قرآنی و برگرفته از تعالیم اهل بیت(ع) معین کرد.

اثرگذاری و تعمیق باورهای دینی، هدف اصلی برنامه های فرهنگی

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی در ارتباط با هدف اصلی از برگزاری برنامه ها و جشن های مذهبی، معنوی و فرهنگی گفت: عمیق بودن، اثربخشی، فراگیری، مردمی بودن و برخورداری از اثرات تربیتی و فرهنگی برگرفته از مفاهمی ناب اسلامی از جمله اهم اهداف برگزاری چنین برنامه هایی است.

وی با بیان این مطلب که برنامه ای می تواند معرفت افزا باشد که زمینه تحقق تقوای الهی را در بین مخاطبان خود تأمین کند، خاطرنشان کرد: برنامه ای که تأمین باورهای دینی مخاطبان را در کنار ممانعت از غفلت، تعصب، کج روی و هوا و هوس در نظر بگیرد را می توان برنامه ای معرفت افزا نامید.

حجت‌الاسلام حسینی آستان مقدس حضرت رضا(ع) را پرچم دار مکتب بلند و نورانی خاندان عصمت و طهارت عنوان کرد و گفت: آستان قدس رضوی همواره تلاش دارد تا بر پایه تعالیم اهل بیت(ع) و آموزه های اسلامی، در جریان مهندسی و طراحی اصل معرفت افزایی به عنوان یک راهبرد اصولی بر مبنای منابع اصیل دینی و اسلامی گام بردارد.

وی با اشاره به جشن های مردمی و معنوی زیر سایه خورشید به عنوان یکی از جشن ها و برنامه های تبلیغی و ترویجی آستان قدس رضوی، افزود: به برکت نظام اسلامی و تدابیر رهبر معظم انقلاب و همچنین هدایت های تولیت عظمی، امروزه آستان قدس رضوی به عنوان یک کانون تأثیرگذار در حوزه های فرهنگی نه تنها در سطح کشور بلکه در جهان اسلام مطرح است.

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی ضمن تأکید بر برگزاری سالانه 42هزار برنامه فرهنگی تبلیغی در حرم مطهر رضوی، ادامه داد: یکی از برنامه های شاخص تبلیغی و ترویجی چند سال اخیر در مجموعه آستان قدس رضوی برنامه و جشن های معنوی و مردمی زیر سایه خورشید در داخل و خارج از کشور محسوب می شود.

وی با بیان نکاتی چند در خصوص جشن های میلاد امام رضا(ع) برگرفته از نگاه آستان قدس رضوی، گفت: باید در ارتباط با بحث محتوا که اصل راهبردی و درون مایه همه برنامه ها است، به جایگاهی برسیم که به لحاظ محتوایی توانمندی جریان سازی در کشور و جهان اسلام را داشته باشیم.

حجت‌الاسلام حسینی ادامه داد: با تشکیل اتاق های فکر، تولید و مدیریت پیام های فرهنگی می توانیم از این جشن ها به عنوان یک برنامه در راستای نشر فرهنگ رضوی و جریان سازی دینی بهره ببریم.

وی اظهار داشت: باید با نگاهی جامع منطبق بر سیاست های نظام و آستان قدس رضوی و همچنین بهره گیری از نخبگان، صاحب نظران و پشتوانه علمی کشور در راستای برگزاری چنین برنامه هایی اقدام کرد.

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی ضمن اظهار امیدواری از برگزاری با شکوه، پر نشاط و اثربخش جشن های زیر سایه خورشید در سال جاری، گفت: امید می رود با برنامه ریزی ها و اقدامات صورت گرفته، اهداف اصولی جشن های معنوی زیر سایه خوشید در سال جاری نیز همچون 5دوره گذشته تا حد ممکن، محقق شود.

شایان ذکر است که ششمین دوره جشن های مردمی و معنوی زیر سایه خورشید در سال جاری همزمان ایام سالروز ولادت امام رضا (ع) و دهه کرامت در بسیاری از شهرها و استان های کشور و همچنین در تعدادی از کشورهای جهان برگزار می شود.


برچسب ها: دبیر ، شورای ، عالی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.