سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جنگ افروزی های آمریکا برای تقویت امپراطوری خود در زمینه "تجارت اسلحه"

شبکه تلویزیونی "سی ان ان" در گزارشی با اشاره به تشدید ارسال سلاح از سوی آمریکا برای تروریستها در سوریه نوشت : تلاش واشنگتن در ایجاد یا ادامه جنگ ها در نقاط مختلف دنیا تلاشی برای رونق "تجارت پرسود اسلحه" این کشور است .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه سی ان ان ؛ تجارت اسلحه در سراسر دنیا بخصوص در کشورهای اروپایی و آمریکایی یکی از پرسودترین تجارت ها در میان مقامات برجسته این کشورها محسوب می شود . 

بر اساس گزارش تحلیلی _ دفاعی اخیر که از سوی موسسات نظامی آمریکایی منتشر شده است از سال 2008 تاکنون سود شرکت های تولیدکننده سلاح در آمریکا تا بیش از 30 درصد افزایش یافته است . 

سود اعلام شده از سوی تولیدکنندگان این ابزار جنگی در ایالات متحده در سال 2012 ، 73 میلیارد دلار عنوان شده در حالی که این مبلغ در سال 2008 ، 57 میلیارد دلار بوده است . کارشناسان این عرصه پیش بینی می کنند سردمداران این تجارت که غالبا وابسته به دولت آمریکا هستند ، تلاش می کنند این روند افزایشی را تا سال 2021 ادامه دهند . 

کشورهایی نظیر برزیل ، چین ، هند و روسیه با پیشرفت هایی که در زمینه تولید تسلیحات پیشرفته داشته اند توانستند درآمدهای خودرا از این منبع افزایش دهند . اصلی ترین خریدار اسلحه از این کشورها نیز ایالات متحده بوده است . اما درگیری دراز مدت نیروهای نظامی و ارتش آمریکا در دو جنگ عراق و افغانستان گرچه موجب تضعیف اقتصاد عمومی این کشور شد ، موجب افزایش نیاز سایر کشورها به اسلحه و تسلیحات جنگی و در نتیجه افزایش خرید از واشنگتن گردید .

یکی از اصلی ترین و ثابت ترین مشتریان تسلیحات نظامی و ادوات جنگی ایالات متحده ، رژیم صهیونیستی است . این رژِم با اشغال بیش از 60 ساله فلسطین ، این منطقه را سالها با استفاده از جبر نظامی در کنترل خود نگه داشته است . سربازان و نظامیان صهیونیست بیش از 6 دهه برای انجام ماموریت خود _ اشغالگری سرزمین های متعلق به فلسطینیان _ به انواع تفنگ ها و تانک های پیشرفته نیاز دارند . 

سامانه دفاعی رژِیم صهیونیستی که با نام "گنبد آهنین" شهرت دارد بدون حمایت مالی و تسلیحاتی کاخ سفید غیرقابل ساخت و استفاده است . به گفته مقامات کابینه تل آویو تنها در چند ماه گذشته میلیاردها دلار از بودجه آمریکا بعنوان " کمک مالی به اسرائیل" در اختیار این رژِیم قرار گرفته که بخش اعظمی از آن صرف ترمیم "گنبد آهنین " شده است . 

"گای اندرسون" ، عضو ارشد یکی از موسسات تحقیقاتی و دفاعی آمریکا در گزارشی در این باره می نویسد : غرب از سالها پیش تقویت "تجارت اسلحه " را یکی از رویکردهای اساسی خود در درآمدزایی برگزیده است . اجرای چنین سیاستی مستلزم فراهم آوردن شرایطی است که مردم در سایر کشورها و قاره ها نیازمند سلاح و تجهیزات جنگی باشند . 

منطقه استراتژیک و ثروتمند خاورمیانه همواره نقطه هدف اجرای بسیاری از اسن دست سیاست ها بوده است . حمله ای که در 11 سپتامبر سال 2001 علیه ساختمانهای تجارت جهانی انجام گرفت تنها دست مایه ای بود تا سردمداران آمریکایی و با دستور لابی نفوذگر صهیونیست بتوانند بخش دیگری از سیاست اشغال و غارت خود را در این منطقه عملیاتی کنند . همان سال و بدون انجام تحقیقات دقیق "اسامه بن لادن" سرکرده تروریست های القاعده _ گروهک تروریستی ای که توسط لابی صهیونیستی ایجاد و سازماندهی می شود _ بعنوان متهم شماره یک این حادثه شناسایی و ارتش آمریکا حمله هماهنگ و تمام و کمال خود به افغانستان را آغاز کرد . 

پس از آن موتور جنگ افروزی های آمریکا به عراق رسید و این بار وجود سلاح هسته ای بهانه تجاوز به خاک این کشور قرار گرفت . پس از اشغال 8 ساله این کشور نه تنها سلاح هسته ای یا کشتار جمعی در عراق یافت نشد بلکه میلیاردها دلار خسارت و هزاران تن کشته و معلول از شهروندان این کشور باقی ماند . آنچه در لیبی ، تونس ، یمن و از همه مهمتر در سوریه رخ می دهد نیز ادامه همین سیاست واشنگتن در قبال خاورمیانه است .

علاوه بر این داشتن سلاح شاید بیش از هر پدیده‌ دیگری با تاریخ و فرهنگ مردم آمریکا گره خورده است و در جنگ‌های استقلال آمریکا، به عنوان نماد مبارزه و عامل بازدارنده استبداد حکومتی به صورت رسمی در فرهنگ آمریکایی نهادینه شده است. آمار رسمی حاکی از آن است که ۴۷‌درصد از خانوارهای آمریکایی صاحب حداقل یک اسلحه هستند. 

گردانندگان صنعت رسانه آمریکا از حامیان قدرتمند دسترسی آسان به اسلحه و مخالف سرسخت قوانین کنترل اسلحه در این کشور هستند. بعلاوه  موضع‌گیری اوباما در مقابل قوانین آزادی حمل و نگهداری اسلحه، سبب رونق چشمگیر فروش تسلیحات در آمریکا و رشد اقتصادی در این صنعت شده است. بگونه ای که ارزش سهام تولیدکنندگان اسلحه نیز پس از ریاست‌جمهوری اوباما از رشد قابل توجهی برخوردار شد . 

حال با توجه به این‌که با تلاش سردمداران دولتی و لابی صهیونیستی ، داشتن اسلحه در آمریکا یک عادت و فرهنگ شده و  قانون اساسی کشور نیز از آن حمایت می‌کند، و همچنین سیاست جنگ افروزی کاخ سفید در سایر کشورها بخصوص منطقه خاورمیانه با قدرت پیگیری می شود ، آیا هیچ سیاستمداری قادر است برای توقف یا کاهش تولید آن چه برای استفاده خارجی و چه مصرف داخل اقدام موثری انجام دهد؟!
برچسب ها: واشنگتن ، سلاح ، جنگ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.