سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همگامي رسانه‌هاي آمريکايي با ماجراي جاسوسي دولت آمريکا

تلويزيون دولتي روسيه رسانه هاي آمريکايي را به همراهي با ماجراي جاسوسي دولت آمريکا و کوتاهي در افشاي حقايق متهم کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني راشاتودي، "گايان چيچاکيان" خبرنگار شبکه گفت: مقامات آمريکايي به شدت بر روسيه فشار وارد مي کنند تا "ادواردز اسنودن" عامل افشاي جاسوسي سازمان امنيت ملي آمريکا را تحويل واشنگتن بدهند. 

"جان کري" وزير امورخارجه آمريکا نيز به صورت تلويحي از اين سخن گفته است که اگر روسيه اين کار را انجام ندهد با عواقب آن مواجه خواهد شد. اما مقامات روس مي گويند اسنودن در خاک اين کشور هيچ خلافي مرتکب نشده و حتي وارد خاک روسيه نشده است زيرا او مسافري است که در مسکو به صورت عبوري از فرودگاه اين شهر استفاده مي کند و درنتيجه مسکو نمي تواند براي دستگيري او اقدام کند. روسيه اعلام کرده است اصلا نمي خواهد در پرونده اسنودن درگير شود. اما مقامات آمريکايي اين مسئله را به صورت گسترده به روسيه مرتبط کرده اند. سناتور جان مک کين، عضو جمهوري خواه سناي آمريکا در اين خصوص گفته است بايد به وضع ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه و نزديکان او رسيدگي شود که در روياي امپراتوري گذشته روسيه هستند. مقامات آمريکايي در تلاش هستند با تبليغات گسترده، اسنودن را بي اعتبار کنند. آنها حاضر نيستند درباره اقدامات خود در اين حوزه هاي جاسوسي پاسخ بدهند.

وي در ادامه افزود: "در اين ميان بايد به عملکرد رسانه ها نيز توجه داشت. برخي از روزنامه نگاران معتقدند رسوايي جاسوسي دولت آمريکا، بزرگترين خبري است که ما مي توانيم در طول عمرمان بشنويم. واقعيت اين است که نگاههاي جاسوسي، با بي شرمي مردم را زير نظر دارند. اما رسانه هاي اصلي آمريکا حاضر نيستند به واقعيت ابعاد اين مسئله بپردازند و فقط بازي موش و گربه براي دستگيري اسنودن را مطرح مي کنند بدون آنکه به محتواي مطالب فاش شده بپردازند. به گفته داني شکتر، کارشناس رسانه اي، دولت آمريکا در همراهي با رسانه ها از شيوه اي قديمي  در اين زمينه بهره مي گيرد که عبارتست از تغيير موضوع به اين معني که اگر از موضوعي خوشمان نيايد آن را تغيير و ابعاد شخصي به آن مي دهيم بدون آنکه به محتواي ماجرا و اصل پيام پرداخته شود. به گفته داني شکتر ، دقيقا به همين علت است که رسوايي بزرگ جاسوسي دولت آمريکا فقط به يک ماجرا محدود شده که آيا اسنودن خيانت کرده است يا خير! همانطور که در داستان آليس در سرزمين عجايب خوانده ايم گويا درباره ماجراي اسنودن نيز ابتدا حکم صادر کرده اند و سپس به دنبال محاکمه متهم هستند! کار به جايي رسيده است که در برخي از رسانه هاي آمريکا گفته مي شود بايد منبع انتشار مطالب اسنودن نيز همانند خود او مجازات شود! رسانه هاي آمريکايي بجاي آنکه ماجراي اصلي را تحليل کنند انگشت اتهام را به سمت دولتهاي ديگر نشانه مي روند و همانطورکه کريستين امانپور تحليلگر شبکه تلويزيوني سي ان ان گفته است چرا دولتهاي چين و روسيه با فردي همانند اسنودن همکاري کرده اند و به او اجازه حضور در خاک کشورشان را داده اند! ظاهرا رسانه هاي اصلي آمريکا با اين کار مي خواهند به مسئله اصلي نپردازند. به گفته کريستين هرافنسون سخنگوي پايگاه اينترنتي ويکي ليکس، تعجب آور است که رسانه هاي آمريکايي مسئله اخير را به موضوعي شخصي با تمرکز بر وضع اسنودن تغيير داده اند و اينکه او کجاست و نه اينکه به محتواي افشاگري هاي بسيار مهم او بپردازند. به گفته دني شکتر پاسخ اين سوال کاملا روشن است و آن اينکه رسانه هاي اصلي آمريکا به وظيفه خود در اين زمينه ها عمل نمي کنند و واقعيت اقدامات دولت را فاش نمي کنند و حالا که فردي اين کار را انجام داده است ، رسانه هاي آمريکايي احساس مي کنند درموضع انفعال و نگاه منفي به آنها قرار گرفته اند. به هرحال، نوع پرداختن رسانه هاي آمريکايي به رسوايي سازمان امنيت ملي آمريکا، سنگ محکي است که نشان مي دهد رسانه هاي آمريکايي نگاه مغرضانه دارند و بجاي آنکه به صورت مستقيم در چهره مجرم واقعي نگاه کنند، مي کوشند مجرم را در جاي ديگري پيدا کنند! به گفته تد رال، فعال آمريکايي، بايد بخاطر داشت که ريچارد نيکسون،رئيس جمهور پيشين آمريکا در دهه هزار و نهصدو هفتاد، به علت افشاي ماجراي واترگيت و چند مکالمه تلفني مجبور به استعفا شد و مقايسه وضع کنوني با ماجراي نيکسون نشان مي دهد تغييرات اساسي در نگرش رسانه هاي آمريکايي بوجود آمده است. به هرحال، نوعي جنگي رسانه اي در آمريکا درباره اسنودن بوجود آمده است و اينکه آيا او بايد زنداني شود يا آزاد باشد. اين درحالي است که مسئله اصلي چيز ديگري است و رسانه هاي آمريکايي بجاي پرداختن به بزرگترين ماجراي جاسوسي قرن بر موضوع تلاش براي يافتن يک نفر متمرکز شده اند. درست بر اساس همين نگاه است که رسانه هاي آمريکايي بجاي پرداختن به اين موضوع اصلي، وقت برنامه هاي خود را با پخش برنامه هاي تفريحي و باغ وحش پر مي کنند!"


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.