سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لاریجانی در همایش نکوداشت مرحوم آیت الله حسینی زنجانی:

آیت الله زنجانی درک علمی بالایی از برجستگان اندیشه اسلامی داشتند

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پایه اصلی فکر مرحوم آیت الله حسینی زنجانی را حلقه سه گانه پرتوفیق علمی عصر حاضر یعنی حضرت امام (ره)، مرحوم آیت الله بروجردی و علامه طباطبایی شکل داده بودند، گفت: در این حلقه شاگردان بزرگی تربیت شدند که یکی از آنها مرحوم آیت الله حسینی زنجانی است.

به گزارش حوزه مجلس باشگاه خبرنگاران؛ علی لاریجانی صبح امروز (پنجشنبه 6 تیر)در همایش نکوداشت آیت الله العظمی سیدعزالدین حسینی زنجانی که در سالن صبا در مشهد برگزار شد، گفت: جلسه بسیار ارزشمند و وزینی است در مورد بزرگداشت یک عالم ربانی، فیلسوف، عارف و فقیهی که با کمترین سر وصدا و هیاهو به تاملات ارزشمند علمی و قرآنی می پرداخت.

وي با اشاره به اینکه مرحوم آیت الله حسینی زنجانی از مراجع بزرگ بودند، افزود: مردم مشهد باید در تاریخ زندگی خود ببالند که یک چنین شخصیت بزرگی را سال ها در کنار خود داشته‌اند؛ به ویژه حوزه علمیه مشهد که مفتخر است به وجود چنین شخصیت عالم و فیلسوفی که از وارستگی ارزشمندی برخوردار بود.

رئيس قوه مقننه ادامه داد: یکی از ویژگی‌های ایشان ویژگی همه جانبه در مسائل مختلف بود. یعنی تک بعدی نبودند و فقط به فقه و اصول اشراف نداشتند. همچنین تحصیلات ایشان نشان می‌داد به ابعاد مختلف علمی اشراف و در رشته‌های مختلف نیز تدریس داشتند و یک شخصیت چند بعدی بودند و افرادی که در جلسات ایشان شرکت می کردند به خاطر تواضع و ارتباط صمیمانه ایشان این جلسات به ویژه برای دانشجویان ایران ارزشمند بود که تاثیرات شگرفی در بین آنها داشتند.


 لاریجانی با نقل از یک روایت از حضرت رسول خدا (ص) افزود: یک سخن از رسول خدا (ص) نقل است که فکر می کنم در قامت این مرد الهی سازگار است، نقل است که رسوال خدا می فرمایند: حواریون، به حضرت عیسی علیه السلام گفتند: ما با چه کسانی همنشین شویم؟ حضرت عیسی فرمودند: با آنکه دیدارش شما را به یاد خدا بیندازد، گفتارش در علم شما بیفزاید، و کردارش شما را به آخرت ترغیب کند.

این نماینده مردم در مجلس با اشاره به اینکه مرحوم آیت الله حسینی هر سه خصوصیت فوق را داشتند، گفت: هم جلسات ایشان در علم افراد می افزود و هم حقایقی که ایشان القا می کرد مردم را به خود جذب می کرد.

لاریجانی تصریح کرد: در حال حاضر در آثاری که از ایشان منتشر شده، که البته بسیاری از آثار ایشان نیز منتشر نشده است، ملاحظه می کنیم که همین خصوصیات در افکار ایشان موج می زند.

وی گفت: یکی از توفیقات این مرد الهی این بود که درک علمی و معنوی بالایی از برجستگان عالم فقه و اندیشه اسلامی داشتند.

لاریجانی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه حلقه اصلی که فکر ایشان را شکل داد حلقه سه گانه پرتوفیق علمی عصر حاضر در حوزه بود، گفت: مرحوم آیت الله بروجردی، حضرت امام (ره) و علامه طباطبایی یک حلقه بسیار پربرکت از نظر علمی و روشن بینی اسلامی بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی، افزود: از برکات این حلقه سه گانه شاگردان بزرگی تربیت شدند که یکی از آنها آیت  الله حسینی است، دیگری آیت الله شهید مطهری است که کاملا تحت تاثیر این حلقه سه گانه بود. شهید آیت الله بهشتی، مرحوم آیت الله منتظری، امام موسی صدر و بسیاری از مراجع دیگر متاثر از برکات این حلقه سه گانه بودند.

وی افزود: هر یک از این شخصیت های سه گانه یک بعد از ویژگی های شاگردان خود را کاملا اشراب کردند. آیت الله حسینی دغدغه حکومت اسلامی برایش جدی بود.


لاریجانی در ادامه سخنانش تصریح کرد : اگر زندگی آیت الله حسینی یا افرادی که در این مکتب سه گانه تربیت شدند را مشاهده کنید دغدغه حکومت اسلامی برایشان جدی بود و در زمانی که در حوزه علمیه شاید دل افراد با حکومت اسلامی بود اما نمی توانستند آن را ابراز کنند اما آیت الله حسینی در این شرایط اطلاعیه صادر و مردم را بیدار می کردند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: این حلقه سه گانه آیت الله بروجردی ، امام (ره) و آیت الله طباطبایی یک حلقه پربرکت در یکصد سال اخیر در تفکرات دینی بود که آیت الله حسینی یکی از شاگردان همین حلقه سه گانه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سایر ویژگی های آیت الله حسینی زنجانی ادامه داد: یکی از ویژگی هایی که در مرحوم آیت الله حسینی می بینید تحصیلات ایشان است.

وی افزود: آیت الله حسینی زنجانی فلسفه را خوب خوانده بودند و علاوه بر آن هم عرفان نظری و هم مکتب فقهی را تدریس می کردند.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: اما یک نکته که فکر می کنم خیلی مهم است، این است که مشرب ایشان به عنوان یک مشرب معتدل تعریف شده بود و دو نگاه افراطی و تفریطی از مشرب ایشان جدا شده بود.

لاریجانی با بیان اینکه من در آثار مرحوم آیت الله تفکیک این دو نگاه را مشاهده کردم، افزود: اگر کسی ادعا کند در همه حوزه های علمیه با یک منطق می توانیم ورود کنیم، این حرف گزاف است؛ ما نمی توانیم در علوم مختلف از یک منطق استفاده کنیم، مثلا در تاریخ نمی توان از همان عقلانیت و منطقی که در فلسفه استفاده می شود، استفاده کنیم و در هر یک از اینها باید از منطق خود استفاده شود که البته خیلی از مشاجرات ما هم در حال حاضر در جامعه به خاطر خلط مبحث در این حوزه ها است.

لاریجانی افزود: مدت ها است که ذهنم را مشغول کرده که چه عاملی است که در مکتب اسلامی ما افراد برجسته ای وجود دارند و چه خصوصیتی بوده که ما را به این مهم رسانده؛  از زمانی که ما در قرن هشتم میلادی در شکوفایی اسلامی بودیم غرب در ایستایی بود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: اگر سوال کنند در تمدن اسلامی به چه علمی بیشتر توجه شده، باید اقرار کنیم که علم و دانش دانشگاهی بود.

وی ادامه داد : پیامبر (ص) فرمودند: هر کسی بخشی از دانش را فراگیرد و برای خشنودی مردم آن را به دیگران آموزش دهد، خداوند پاداش هفتاد پیامبر را به آن می دهد.

لاریجانی در توضیح مطلب فوق افزود: مسلما کسانی که می خواستند در عصر آیت الله حسینی متحول شوند، با برخورداری از این احادیث متحول می شدند.


رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بنابراین یک نکته عجیبی است که توجه ویژه ای به علم و حکمت شده است؛ گاهی مشاهده کردید حضرت آیت الله خامنه ای بر روی موضوع اینکه باید در جامعه بر مرزهای دانش و دانش های پیشرفته کار شود و در حوزه های علمیه نیز در راستای مباحث مختلف علم اسلامی حرکت شود، تاکید داشتند که این موضوع نشان می دهد توجه به علم و حکمت نکته مهمی است.

وی با نقل روایت هایی از پیامبر (ص) و امیرالمومنین (ع)، گفت: بر اساس این روایات علم دل ها را زنده می کند و جامعه ای که پولدار باشد اما در آن علم نباشد، مرده است؛ همچنین بر اساس روایت دیگری عامل قرب الهی دانش داشتن و انتشار آن به جامعه است، در روایت سوم از امیر المومنین این است که علم و دانش قدرت است  و هر کسی به آن دست نیابد، زیر سلطه است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس نهم، افزود: عامل قدرت یک تمدن در علم و حکمت است و اگر کسی به آن دست پیدا نکند زیر سلطه قرار می گیرد.

وی افزود: بسیاری از کشورها نفت و گاز دارند اما بدون علم زیر سلطه هستند؛ به نظر می رسد با توجه به تاملاتی که در احادیث است، هم از نظر فردی و هم از نظر اجتماعی در یک جامعه علم، دانش و حکمت نکته برجسته آن جامعه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی، افزود: یکی از خصوصیات مرحوم آیت الله حسینی داشتن علم در بحث های فلسفی و همچنین داشتن تاملات در باب لغات الهی است که شرح عادی از نکات و لغات نداشتند بلکه ایشان بازگشت به ریشه معنایی لغات داشتند.

لاریجانی با بیان اینکه معمولا علما و دانشمندان حریمی برای خود قائل هستند، افزود: اما ایشان در جلساتی که دعوت می شدند فارغ از پرستیژی که الان در جامعه باب شده و صمیمیت ها را تحت تاثیر قرار داده حضور می یافتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: برای خانواده و فرزندان ایشان آرزوی توفیق می کنم و این ضایعه را مجددا به خانواده ایشان تسلیت عرض می نمایم.

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.