سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رودهن/

امامزادگان روستای ˈکمندˈ رو به ویرانی است

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فیروزکوه گفت: امامزادگان روستای کمند رو به ویرانی است و روز به روز بر دامنه تخریب آنها اضافه می شود.

ˈسیداحمد حسینیˈ در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهار کرد: روستای کمند در شش کیلومتری شرق فیروزکوه و در مسیر این شهر به سمنان قرار دارد.

وی گفت: در فاصله 300 متری جنوب روستای کمند، تپه طبیعی بزرگ و منفردی قرار دارد که حدود 200 متر ارتفاع آن است.

رئیس اداره میراث فرهنگی فیروزکوه افزود: سمت شرقی این تپه پس از ارتفاع حدود 160 متری، صخره ای بوده که صعود از آن ممکن نیست؛ اما سه جانب دیگر آن با شیب به نسبت تند، قابل صعود است.

وی ادامه داد: بر لبه صخره بالای این تپه دو برج مقبره ای در امتداد شمال - جنوب قرار دارد که در نزد اهالی به امامزاده ˈحسن رضاˈ و ˈحسین رضاˈ مشهور است.

حسینی بیان کرد: قبل از حدود 25 سال گذشته، اهالی کمند و دیگر روستاهای مجاور در ایام سوگواری به خصوص تاسوعا و عاشورا در آن محل تجمع کرده و با قربانی کردن و پخش نذری عزاداری می کردند.

وی اضافه کرد: از تاریخ یاد شده که محل مورد کاوش و حفاری غیرمجاز قرار گرفته و گفته شده که گنج خوبی را از آنجا برده اند، اعتقاد اهالی نسبت به محل سست شده و دیگر توجهی به آن نکردند؛ به گونه ای که امروز محل به طور رها شده و روز به روز بر دامنه تخریب آن افزوده می شود.

رئیس میراث فرهنگی فیروزکوه گفت: در بررسی انجام شده از محل چنین استنباط می شود که به علت صخره ای بودن بالای تپه جایی که دو برج بر بالای آن ساخته شده اند، امکان دفن افراد در آنجا وجود نداشته و بنابراین نمی توانست امامزاده باشد.

وی اظهار کرد: به نظر می رسد با توجه به موقعیت تپه و اشراف کامل آن بر دهانه تنگه ˈسرانزاˈ که در فاصله هزار و 200 متری شرق آن قرار دارد و همچنین مسیر فیروزکوه به سمنان و مازندران، محل یاد شده برج دیده بانی بوده است.

حسینی یادآور شد: مصالح به کار رفته در ساخت دو بنا سنگ لاشه، ملاط گچ و ساروج بوده و در حدفاصل آن دو که حدود 5/8 متر است توسط اهالی در سالهای اخیر بنای واسطی ساخته شده که مصالح آن خشت و چینه و سقف آن تیرپوش و مسطح است.

وی گفت: گنبد بنای شمالی در قسمت کریو مطبق و در بالا رک و از داخل به صورت عرقچین و دو پوشه بوده که پلان آن هشت ضلعی و در آن به سمت مشرق باز می شود.

رئیس میراث فرهنگی فیروزکوه افزود: گنبد بنای جنوبی از بیرون به صورت رک و از داخل عرقچین و دوپوشه و در آن به سمت شمال باز می شود که پلان آن مدور است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به سبک معماری و سفال های پراکنده در اطراف بنا، به نظر می رسد قدمت امامزاده به دوران تیموری تعلق داشته باشد.

حسینی افزود: بنای امامزاده حسن رضا و حسین رضا به شماره 4909 در تاریخ 19 اسفندماه سال 80 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است./س


برچسب ها: امامزاده ، روستا ، تخریب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.