سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک کارشناس سیاست خارجی:

ناآرامی‌های مصر کنترل نشود آینده نامطلوبی برای این کشور رقم خواهد خورد

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: اگر جلوی تنش‌های مصر گرفته نشود قطعا آینده نامطلوبی برای این کشور رقم خواهد خورد و امیدواریم رایزنی‌های فرهنگی و مذهبی میان کشورهای جهان اسلام برای حل مسائل بیشتر شود.

"محمد بهاری" کارشناس سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، در رابطه با تنش بین شیعه و سنی در مصر گفت: آنچه که در ارتباط بین شیعه و سنی در جهان اسلام در حال شکل گرفتن است، فاجعه‌ای بزرگ بوده  که بزرگان این دو مذهب باید در حل این مسائل بکوشند.  
 
وی با بیان اینکه استکبار جهانی پشت این قضیه است، مطرح کرد: هر چه که اختلاف فرقه‌ای، گروهی و مذهبی در جهان اسلام بیشتر باشد شرایط  به نفع مداخله‌گران خارجی رقم خواهد خورد.

وی با بیان اینکه شیعه و سنی در تمام اصول دینی مشترکات واحدی دارند، تصریح کرد: دلیلی ندارد که در مسائل فرعی فضایی را ایجاد کنیم که دشمن بتواند از آن سوء‌استفاده کند بنابراین برای حل این مشکلات بزرگان شیعه و سنی باید کنار هم بنشینند و مذاكره كنند.
 
این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: در گذشته نیز مشابه این مسائل اتفاق افتاده بود که با تدابیر خوب بزرگان آن زمان کنترل شد.

وی افزود: مرحوم آیت‌الله بروجردی از شیعیان، مرحوم شیخ شلتوت مفتی اعظم و رئیس دانشگاه الازهر مصر از اهل سنت به این مسائل واقف بودند و در آن زمان برنامه تقریب بین مذاهب اسلامی را پایه‌گذاری کردند.  
 
بهاري خاطر‌نشان كرد: بعد از آن هم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره)  به صورت جدی در این مسائل وارد شدند و این مهم را تا مسیر بسیار خوبی پیش بردند.  
 
وی افزود: در سال‌های اخیر این مسائل آن‌طور که باید مورد توجه قرار نگرفته و همین منجر به خشونت‌های این چنینی در سوریه، افغانستان، پاکستان و عراق شده و اینگونه شیعه‌کشی‌ها را پیش‌آورده است.
 
بهاری تصریح کرد: مصر کشور بزرگی با سابقه تمدن و تاریخی چندصد ساله و دارای فرهنگ بالایی است بنابراین وقوع چنین اتفاقات وحشتناکی در این کشور فاجعه است.

وی افزود: برگزاری نشست‌ها بین بزرگان شیعه و سنی باعث فروکش شدن این مسائل خواهد شد چراکه اگر جلوی این تنش‌ها گرفته نشود آینده نامطلوبی برای این کشور رقم خواهد خورد و امیدواریم رایزنی‌های فرهنگی و مذهبی میان کشورهای جهان اسلام برای حل مسائل بیشتر شود. 
 
این کارشناس سیاست خارجی در پایان خاطرنشان کرد: استکبار جهانی و دست‌اندرکاران پشت پرده آن از این تفرقه‌افکنی‌ها سود می‌برند.

انتهای پیام/

برچسب ها: بهاری ، تنش ، شیعه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.