سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چهارمحال و بختیاری/

وجود 23 هزار کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست در کشور

مدیرکل دفتر آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: 10موسسه غیردولتی در سطح کشور با سازمان بهزیستی همکاری دارند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران  ، ولی الله نصر صبح امروز در نشست تخصصی مراکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده که به صورت پایلوت در پنج استان کشور برگزار می‌شود، با بیان اینکه 23 هزار کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست در کشور وجود دارد، تصریح کرد: بیش از نیمی از کودکان در خانواده‌های جایگزین ساماندهی شده‌اند، 12 هزار نفر نیز در خانه‌های کودک و نوجوان که توسط موسسسه‌های خیریه اداره می‌شود، زندگی می‌کنند.

وی دفتر امور آسیب‌دیدگان کشور را مجری طرح اورژانس اجتماعی در سراسر کشور دانست و اظهار کرد: در این طرح خط تلفن 123 معروف به خط "کودک آزاری" است که همه هموطنان می‌توانند با این شماره تماس گرفته و موارد کودک‌آزاری، همسرآزاری، سالمندآزاری و خودکشی را گزارش دهند.

نصر با اشاره به اینکه مددکاران در این حوزه از دو روش خدمات مشاوره تلفنی و اعزام تیم‌های سیار استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: تیم‌های سیار با استفاده از خودروهای ون به همراه یک مددکار و روانشناس به محل مورد نظر مراجعه می‌کنند که برخی مشکلات با بررسی میدانی حل می‌شود و اگر این بررسی‌ها با مشاوره حل نشد، از طریق مراجع قضایی قابل پیگیری است.

وی ادامه داد: در حال حاضر 200 خودروی سیار در طرح اورژانس اجتماعی در سراسر کشور فعال هستند که از این تعداد، سه خودرو به استان چهار محال و بختیاری اختصاص داده شده است، از ماه آینده نیز با اضافه شدن 100 خودرو به این طرح، تعداد خودروهای سیار به 300 خودرو افزایش می‌یابد.

نصر در خصوص تحویل کودک به خانواده از طریق مراجع قضایی گفت: در برخی موارد پس از تحویل گرفتن کودک از خانواده، طفل به مراکز نگهداری ارجاع داده می‌شود و بعد از آموزش خانواده و مناسب‌سازی شرایط خانواده، کودک به خانواده بازگشت داده می‌شود.

وی با اشاره به بحث کودکان خیابانی و ساماندهی این کودکان اظهار کرد: کودکان خیابانی دو دسته هستند که بخشی از آنها ساکن خانه هستند، اما کار خیابانی انجام می‌دهند، دسته دیگر نیز خیابان محل زندگی آنهاست که این کودکان با مشکلات اجتماعی از قبیل اعتیاد، فساد، سوء استفاده‌های غیراخلاقی، ایدز، هپاتیت درگیر می‌شوند.

نصر، سیاست دفتر آسیب‌های اجتماعی بهزیستی را توانمندسازی خانواده و کودک دانست و خاطرنشان کرد: سیاست، جداسازی کودک از خانواده نیست بلکه هدف، توانمندسازی این کودکان از طریق حمایت اجتماعی، وام، مشاوره، ارجاع به مراکز فنی و حرفه‌ای، مهارت‌های پایه و قدرت "نه" گفتن است.

وی اظهار کرد: طرح حمایت خانواده در نیم سال دوم امسال در سراسر کشور با مشارکت بخش غیردولتی و دولتی اجرا می‌شود.

نصر با اشاره به ایجاد مراکز حمایت کودک و خانواده و تامین مراکز سرپایی به صورت آزمایشی در پنج استان کشور خاطرنشان کرد: این پنج استان شامل چهارمحال و بختیاری، تهران، البرز، همدان و خوزستان است و هر ماه جلساتی با حضور معاون اجتماعی استان‌ها تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد: در هر استان، مرکز ساماندهی کودکان خیابانی از قبیل نگهداری شبانه‌روزی، ارجاع به درون خانواده و سکونتگاه غیرمحلی تشکیل شده است.

منبع:خبرگزاری ایسنا
برچسب ها: بی سرپرست ، کودک ، بهزیستی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.