سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صالحی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای تاجیکستانی عنوان کرد

اعلام تاریخ جدید مذاکرات ایران و 1+5 توسط حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی/ آثار خلأ قدرت در سوریه فاجعه‌بار خواهد بود

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: حجت‌الاسلام و‌المسلمین روحانی گروهی را تعیین کرده‌اند تا ادامه مذاکرات هسته‌ای را بررسی کنند و خود ایشان تصمیمات لازم را در این زمینه اعلام خواهند کرد.

 به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "علی اکبر صالحی" وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس مطبوعاتی با همتای تاجیکستانی خود که ظهر امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: حضور "خان ظریفی" وزیرخارجه تاجیسکتانی در وطن دوم خود(ایران) را خوش‌آمد می‌گویم.

وی ادامه داد: کمتر می‌توان دو کشور را یافت که تا این اندازه مشترکات با یکدیگر داشته باشند؛ ما با بسیاری از کشورها مشترکاتی داریم، اما با تاجیکستان اشتراک بسیار مهمی داریم و آن هم زبان و تاریخ‌مان است.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ما دو کشور از منظر مشترکات همچون شاخه‌های یک تنه درخت هستیم و روابط ما از زمان استقلال این کشور رو به گسترش بوده و اکنون در بهترین شرایط روابط سیاسی هستیم.

وی اظهار داشت: در ابعاد تجاری و اقتصادی، جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان در حد قابل قبولی هستند و روابط بسیاری خوبی را برقرار کرده‌اند، خصوصا در ایجاد زیر‌بناهایی همچون جاده، تونل، و راه آهن ... ؛ دو ملت همواره در تماس نزدیک با یکدیگر هستند.

صالحی ادامه داد: ما در تلاشیم تا تمهیدات لازم را برای گسترش رفت و آمدها و تسهیل در این امر به کار گیریم و در این مورد پروژه‌های بزرگی را همچون پروژه انتقال نفت و گاز از ایران و انتقال آب از تاجیکستان را مدنظر قرار دادیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: احداث راه آهن و جاده یکی از این پروژه‌هاست که به امضای سه رئیس‌جمهور ایران، افغانستان و تاجیکستان رسیده است؛ این مهم بعد از امکان‌سنجی و تأمین مالی عملیاتی می‌شود که اگر محقق شود تحول چشم‌گیری از حیث ترانزیت کالا در روابط دو کشور بوجود خواهد آمد.

صالحی اظهار داشت: در گفتگوها میان بنده و وزیر خارجه تاجیسکتان مسائل مختلفی پیرامون منطقه و بین‌الملل بیان شد.

وی تصریح کرد: بنده بیش از ده‌ها بار با وزیر خارجه تاجیکستان چه در ایران و چه در عرصه‌های بین‌الملل تماس داشتم و همواره در این دیدارها راجع به مسائل دوجانبه و بین‌المللی گفتگو کردیم.

صالحی تأکید کرد: ما از حمایت‌های ملت و کشور تاجیکستان از جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌الملل و همچنین پرونده هسته‌ای کشورمان تشکر می‌کنیم، چرا که آن‌ها حامی ما بودند و همواره از حمایت آن‌ها برخوردار بودیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تسهیلات انتخابات ریاست‌جمهوری کشورمان در عرصه بین‌الملل گفت: انتخابات پرشکوه جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌الملل آثار مثبتی داشته و یقینا در تعمیق و گسترش روابط با کشورهای مختلف منطقه و فرا منطقه تأثیرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: امیدواریم در سال جاری شاهد گشایش‌های جدی در امور مختلف باشیم که قطعا در تسریع انجام پروژه‌ها تأثیرگذار خواهد بود.

صالحی در پاسخ به سوالی در مورد تحولات اخیر در قطر گفت: نقل و انتقال‌های قدرت در قطر امری داخلی است. تبریکات جمهوری اسلامی ایران به این کشور ارسال شده و ما برای ملت و دولت قطر آرزوی شادکامی داریم.

وی ادامه داد: روابط ایان با قطر در بعد سیاسی در بهترین شرایط قرار دارد، هرچند اختلافاتی هست، اما اینها نمی‌تواند مانع روابط دو کشور شود.

صالحی تأکید کرد: امیدواریم در عهد جدید "شیخ امین" روابط میان دو کشور ادامه پیدا کند.

وزیر امورخارجه کشورمان اظهار داشت: ما بارها در سفر به قطر خدمت وی رسیدیم و در مورد توسعه و تعمیق روابط گفتگو کردیم که در نظرات شیخ امین پیشنهادات دلگرم کننده‌ای وجود داشت.

وی اظهار داشت: امیدواریم در عهد جدید در ارتباط با موضوعات محوری منطقه آرای‌مان به یکدیگر نزدیک شود، خصوصا در بحث سوریه که اگر به درستی با آن برخورد نشود می‌تواند آثار سنگینی در منطقه برجای بگذارد.

وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: امیدواریم شیخ امین نسبت به سیاست‌های گذشته این کشور تجدید نظری جدی داشته باشد تا بتوانیم با همکاری کشورهای مختلف بحران سوریه را حل کنیم و مردم این کشور هرچه زودتر از خونریزی و جنایت نجات یابند و کشتارها متوقف شده و صلح ثبات و امنیت به سوریه برگردد که اگر این مهم محقق شود منطقه هم متأثر خواهد شد.

وی افزود: اگر در سوریه خلأیی ایجاد شود آثار فاجعه آمیزی در منطقه برجای خواهد گذاشت و هیچ کشوری از این امر مصون نخواهد ماند.
صالحی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره از ابتدا اعلام کرده با هر راه حل سوری سوری به دور از شائبه تحمیل و نسخه پیچی خارجی همراه بوده و دست همکاری دراز می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: من معتقدم با توجه به انتقال قدرت در قطر این کشور وارد عهد جدیدی از تعاملات خود با کشورهای منطقه شده و امیدواریم روابط دوجانبه در زمان امیر جدید گسترش و تعمیق یابد.

وی اظهار داشت: آمادگی خود را برای همکاری با این کشور اعلام می‌کنیم و امیدوارم به زودی به این کشور سفر کنم تا مراتب تبریکات خود را اعلام کرده و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای یک تعامل جدی را به مقامات این کشور برسانم.

رئیس دستگاه دیپلماسی در مورد مذاکرات ایران و 1+5 تصریح کرد: بحث‌های مربوط به این مذاکره به عهده حجت‌الاسلام و‌المسلمین دکتر حسن روحانی و وی باید تصمیم بگیرد که در چه زمانی آمادگی برای نشست و ادامه گفتگوها وجود دارد، چرا که ما در دوره نقل و انتقال هستیم و این امر آسان نیست که این نشست برگزار شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حجت‌الاسلام و‌المسلمین روحانی گروهی را تعیین کرده‌اند که ادامه گفتگوها را بررسی کنند و وزارت خارجه هم در حال همکاری با این گروه است و خود ایشان تصمیمات لازم را اعلام خواهند کرد.

گفتنی است، وزیر امورخارجه کشورمان پس از این نشست برای گفتگو با احمدی‌نژاد به پاستور رفت.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.