سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طرح ژاپن براي استقرار موشکهاي دوربرد براي محافظت از جزاير مورد مناقشه

يک روزنامه ژاپني نوشت وزارت دفاع ژاپن امکان استقرار موشکي هاي باليستيک با برد 400 يا 500 کيلومتر را براي مقابله با حمله احتمالي به جزاير مورد مناقشه سنکاکو بررسي مي کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري رانووستي ؛  ژاپن و چين بر سر مالکيت مجمع الجزاير سنکاکو که چيني ها به آن ديائويو مي گويند، اختلاف دارند.قرار است ژوييه آينده مقامات ژاپن طرح دقيقي را براي تامين امنيت جزاير سنکاکو در چارچوب بازبيني برنامه امنيت ملي کشورشان ارائه کنند. اگر اين طرح به تصويب برسد، استقرار موشک هاي دوربرد جديد به منظور مقابله با حمله احتمالي به جزاير سنکاکو از سال 2014 آغاز خواهد شد. اين موشک ها احتمالا در جزيره اوکيناوا که در جنوبي ترين نقطه ژاپن قرار گرفته است، مستقر خواهد شد.

کارشناسان وزارت دفاع ژاپن مي گويند ارتش ژاپن با استفاده از اين موشکهاي باليستيک جديد توان آن را خواهد داشت که در مدت تنها پنج دقيقه اهدافي را در فاصله پانصد کيلومتري منهدم کند. مسئولان وزارت دفاع ژاپن معتقدند استقرار اين موشک ها مانع از آن خواهد شد که دشمن در جزاير مورد مناقشه نيرو پياده کند.اگر اين طرح به اجرا گذاشته شود، نيروهاي دفاع از خود ژاپن براي اولين بار به سلاحهاي تهاجمي دوربرد مجهز خواهند شد.

جزاير غيرمسکوني سنکاکو ( ديائويو) از سال 1970 محور مناقشه ارضي ميان ژاپن و چين هستند. دولت ژاپن با تاکيد بر اين که از سال 1985 کنترل اين جزاير را در دست دارد، مدعي است  قبل از اين تاريخ، اين جزاير متعلق به هيچ کشور ديگري نبوده است. اما پکن نيز مدعي است اين جزاير مورد مناقشه شصت سال پيش بخشي از خاک چين بوده است. پس از جنگ جهاني دوم، آمريکا اداره اين جزاير را بر عهده داشت. در سال 1972 آمريکايي ها جزاير سنکاکو و جزيره مسکوني اوکيناوا را به دولت ژاپن برگرداندند.

تايوان و چين با مالکيت ژاپن بر جزاير سنکاکو مخالفت مي کنند. سپتامبر سال 2012 پس از آن که دولت ژاپن سه جزيره مجمع الجزاير سنکاکو را از مالک شخصي شان خريداري کرد، به يک باره تنش ها ميان چين و ژاپن تشديد شد و موجي از تظاهرات اعتراض آميز برضد ژاپن در چين به راه افتاد. دولت چين در آن زمان تاکيد کرد آماده است براي دفاع از تماميت ارضي و حاکميت خود بر جزاير مورد مناقشه از هر وسيله اي استفاده کند.

برچسب ها: استقرار ، موشک ، مناقشه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.