سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان/

کرمان جزو استان های پیشرو در پیوند اعضاست

تاکنون با انجام 30 پیوند کبد و 133 پیوند کلیه از بیماران مرگ مغزی در استان کرمان، این استان در فهرست استانهای موفق در پیوند اعضا شناخته شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان:

سالانه در کشورمان تعداد زیادی از هموطنان به خاطر بیماری های متعدد، بعضی از اعضای حیاتی بدن خود را از دست می دهند که این فقدان اعضا سبب مختل شدن زندگی روزمره و در نهایت جان باختن آنان می شود.

از سویی هرساله در موارد مختلف از جمله سوانح رانندگی ، مسمومیت های دارویی و ایست های مغزی جمع دیگری از هموطنان دچار مرگ مغزی می شوند که گرچه سایر اعضا بدنشان سالم است اما دیگر قادر به ادامه حیات نیستند که اعضای بدن آنان در صورت رضایت خانواده شان می تواند باعث نجات گروه اول شود.

دکترمسعود دهقانی ، فوق تخصص جراحی پیوند اعضا می گوید : پیوند اعضا در زمره یکی از جدیدترین و آخرین شیوه های درمانی است که برای بیماران درمان ناپذیر به کار برده می شود.

وی هدف عمده پیوند اعضا را نجات جان بیماران نیازمند از مرگ یا رهایی آنان از درد و رنج می داند و معتقد است: این کار برای بیمارانی که به واسطه ابتلا به بیماریهایی نظیر نارسایی شدید قلب ، کلیه ، کبد و....راه درمانی جز پیوند اعضای سالم فرد دیگری به جای عضو ناسالم خود ندارند ، صورت می گیرد.

دکتردهقانی می افزاید: گاهی اوقات بیماریها به مرحله ای می رسند که از دارو و درمان کاری ساخته نیست و تنها راه درمان بعضی از دستگاههای حیاتی مثل کبد ، کلیه و قلب پیوند است که باید جایگزین عضو از دست رفته شوند.

این فوق تخصص جراحی پیوند اعضا با اشاره به حادثه خیز بودن استان کرمان خاطرنشان کرد: در همین راستا بیماران مرگ مغزی زیادی در این استان وجود دارند که باعث شده از سال 85 که نخستین سال آغاز به کارپیوند در کرمان است تاکنون 30 پیوند کبد و 133 پیوند کلیه از بیماران مرگ مغزی با موفقیت انجام شود.

روند رو به رشد پیوند عضو در کرمان

دکتردهقانی اعلام کرد : خوشبختانه در خرداد امسال 10 پیوند کلیه و 4 پیوند کبد انجام شد که این نشان دهنده روند رو به رشد پیوند در کرمان است .

وی گفت : اهدای عضو بیماران مرگ مغزی بدون رضایت خانواده آنان غیر ممکن است.

بعد از مرگ مغزی احتمال بازگشت بیمار به زندگی وجود ندارد.

دکتر دهقانی خاطر نشان کرد: خانواده اهداکننده بیماران مرگ مغزی نیز باید مطلع باشند که هرگز با هیچ روش درمانی نمی توان کمکی به بهبود حال بیمار آنان کرد ، پس بهتر است با تصمیمی انسانی و اخلاقی زمینه نجات چند انسان دیگر را فراهم کرد.

آقای گیلانی ، هماهنگ کننده پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم در این زمینه می گوید: خوشبختانه در سه سال گذشته با فرهنگ سازی 100مورد رضایت گیری از خانواده های مرگ مغزی صورت گرفت که سبب شد نیاز بیمارانی که در لیست انتظار نیازمند پیوند عضو بودند، رفع شود.

وی افزود: خوشبختانه از زمان شروع کار با رضایت خانواده ها از 80 بیمار که در لسیت انتظار پیوند کبد بودند 50 مورد و از 200 بیمار در لیست انتظار پیوند کلیه 133 مورد با موفقیت انجام شده است .

گیلانی تصریح کرد : در حال حاضر هم بیش از 50 بیمار در لیست انتظار پیوند عضو قرار دارند.

فرهنگ اهدای عضو بیماران مرگ مغزی باید در کشور نهادینه شود.

همسر مرد 56 ساله کرمانی که اخیراً برای اهدای اعضاء یکی از عزیزانش رضایت داده است با تأکید بر اینکه فرهنگ اهدای عضو بیماران مرگ مغزی باید در کشور نهادینه شود ، گفت: خانواده هایی که عزیزی از آنان دچار مرگ مغزی می شود نباید از اقدام خداپسندانه اهدای عضو دریغ کنند چراکه این اهدا سبب می شود فکر کنیم عزیزمان هنوز زنده است .

و اکنون با موفقیت هایی که در زمینه پیوند اعضا در کرمان صورت گرفته است امیدواریم در آینده ای نزدیک بخش عمل پیوند قلب ، پانکراس و روده هم در کرمان راه اندازی شود تا اهدای عضو ، این عمل خداپسندانه ، زندگی را به بیماران بیشتری برگرداند./س

گزارش از : میترا میرزادی

برچسب ها: کرمان ، پیوند ، پیشرو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.