سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حج تمتع براي معتادان جايز نيست

در حالي كه همگان بر مضرات اعتياد آگاه هستند؛ ليكن به علت سفر به كشوري ديگر و بالا بودن سن برخي از حجاج، ضرورت آشنايي زائران خانه خدا و عتبات عاليات با اين پديده دوچندان است.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران به نقل بعثه مقام معظم رهبري، كنفرانس بين‌المللي مبارزه با اعتياد و قاچاق مواد مخدر از تاريخ ۱۷ تا ۲۶ ژوئن ۱۹۸۷ در شهر وين به منظور ابراز عزم سياسي ملت‌ها در امر مبارزه با پديده خانمان‌سوز و شوم مواد مخدر تشكيل شد و در آن سندي با عنوان C. M. O به تصويب كشورهاي شركت‌كننده رسيد.  
 
در اين كنفرانس سندي در ۴ فصل تنظيم شد كه بيش از ۳۵ مورد اقدام عملي را همچون ارزيابي ميزان مصرف، پيشگيري از طريق آموزش، نقش رسانه‌ها در بازگشت معتادان به دامن اجتماع و معالجه آنان، ريشه‌كني مزارع غيرمجاز خشخاش، نابودي شبكه‌هاي عمده قاچاق مواد مخدر، همكاري‌هاي حقوقي كشورها و غيره را در خود جاي داده است.  
 
اعتياد يك بيمارى اجتماعي است كه عوارض جسمى و روانى دارد و تا زمانى كه به علل گرايش بيمار توجه نشود، درمان جسمى و روانى فقط براى مدتى نتيجه‏ بخش خواهد بود و فرد معتاد دوباره گرفتار مواد اعتياد آور مي‌‌گردد.  
 
اعتياد به موادمخدر يكى از مهمترين مشكلات اجتماعي، اقتصادى و بهداشتى است كه عوارض ناشى از آن تهديدى جدى براى جامعه بشرى محسوب شده و موجب ركود اجتماعى در زمينه‌‏هاى مختلف مى‌گردد.  
 
عربستان درگير معظل اعتياد است
 
اعتياد در كشور عربستان نيز به يك پديده شوم و معظل اجتماعي تبديل شده است. عبدالله الشريف معاون مدير كل مبارزه با مواد مخدر در امور پيشگيرانه عربستان اعلام كرد: اعتياد به انواع مواد مخدر در عربستان در حال افزايش قابل ملاحظه اي است و دو هزار نفر در هر هفته در مناطق مختلف عربستان به تعداد معتادان اضافه مي‌شوند.  
 
رياض و جده در صدر شهرهايي قرار دارند كه معتادان در آنها بيشتر از شهرهاي ديگر هستند. هر روز يكصد معتاد در شهرهاي رياض و جده ثبت مي‌شوند.  
 
وي خاطر نشان كرد: اين آمار محدود به كساني است كه به بيمارستانهاي عربستان به اميد درمان مراجعه مي‌كنند و كساني كه اقدامي براي درمان و ترك اعتياد نمي‌كنند، بيشتر از اين آمار هستند.  
 
 
آموزش و قاطعيت در برخورد با حمل مواد مخدر به كشورهاي زيارتي
 
در حالي كه همگان بر مضرات اعتياد آگاه هستند؛ ليكن به علت سفر به كشوري ديگر و بالا بودن سن برخي از حجاج، ضرورت آشنايي زائران خانه خدا و عتبات عاليات با اين پديده دوچندان است.  
 
حجت الاسلام و المسلمين سيد علي علي قاضي عسكر نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني، دو سال قبل در مراسم تجليل از دست اندركاران مبارزه با مواد مخدر اظهار با بيان اينكه در حج و عمره چند سال گذشته هيچ يك از حجاج ايراني توسط مأموران عربستان به جرم حمل مواد مخدر دستگير نشده‌اند تصريح كرد: اين موضوع موفقيتي بزرگ است و اين تجربه نشان مي‌دهد در همه امور مربوط به كشور اگر با مديريت برنامه ريزي كنيم و قاطع باشيم حتما موفقيت حاصل مي‌شود.  
 
 
عدم وجوب «حج تمتع» براي معتادان مستطيع
 
حجت‌الاسلام سيد مرتضي موسوي شاهرودي در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج با بيان اينكه كه مسئولان سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري تأكيد بسيار جدي بر ممانعت از سفر حج زائران معتاد به مصرف مواد مخدر دارند، اظهار داشت: از نظر فقهي تمام فقها و مراجع عظام تقليد اتفاق نظر دارند كه برخلاف مقررات نظام جمهوري اسلامي ايران عمل كردن جايز نيست، همچنين خلاف مقررات كشور ميزبان يعني عربستان عمل كردن نيز جايز نيست.  
 
عضو كميته فقهي بعثه مقام معظم رهبري با تاكيد بر اين نكته كه زائراني كه معتاد به مصرف مواد مخدر هستند در هنگام انجام اعمال و مناسك خود گرفتار سختي‌ها و مشكلات زيادي مي‌شوند و كسي نمي‌تواند به آنها كمك كند، خاطرنشان كرد: به لحاظ فقهي جايز نيست كه اين دسته از زائران به حج بروند.  
 
وي تصريح كرد: آن دسته از زائراني كه معتاد هستند حتي اگر مستطيع نيز شده باشند براي اعزام به حج يا بايد اعتياد خود را ترك كنند تا بتوانند به حج مشرف شوند و اگر واقعا نمي‌توانند مصرف مواد مخدر را ترك كنند و به اين واسطه دچار مشكلات و يا احيانا بيماري خاصي مي‌شوند اصولا براي اين دسته از افراد حج، واجب و جايز نيست. /ز
 

برچسب ها: حج ، تمتع ، معتادان ، اعتیاد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.