سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

تقويت مرزهاي دريايي خوزستان به منظور مبارزه با مواد مخدر

دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر خوزستان گفت: ميزان كشفيات مواد مخدر در سه ماهه نخست امسال در بخش ترياك سه درصد و شيشه 114 درصد افزايش داشته و همچنين با توجه به متلاشي شدن 2 باند حشيش در سال گذشته، با كاهش ميزان حشيش در كشور مواجه بوديم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان،  سردار محمدرضا اسحاقي اظهار كرد: يكي از ظرفيت‌هايي كه در اطلاع‌رساني و آگاه‌سازي در بحث مبارزه با موادمخدر نقش ويژه‌اي دارند، رسانه‌ها هستند و لازم است از اين ظرفيت به خوبي استفاده كرد.

 

وي ادامه داد: موادمخدر به عنوان يكي از چهار بحران كنوني جهان مطرح است. بيش از 170 كشور جهان با اين معضل درگير هستند و بر اساس آمار منتشر شده سازمان ملل، در جهان بين 200 تا 250 ميليون نفر وجود دارند كه حداقل يك بار نسبت به مصرف موادمخدر يا روان‌گردان‌ها اقدام كرده‌اند.

 

دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر خوزستان عنوان كرد: تقاضاي بالا در جهان موجب شد شبكه‌اي مافيايي در دنيا تشكيل شود و اكنون 10 ميليون نفر قاچاقچي به صورت حرفه‌اي در اين حوزه فعاليت مي‌كنند و 500 تا 600 ميليارد دلار، رقم سود خالصي است كه از 1500 تا 1600 ميليارد دلار گردش مالي در اين حوزه به جيب اين قاچاقچيان سرازير مي‌شود.

 

اسحاقي اظهار داشت: مواد مخدر هم در كنار اسلحه، نفت و تروريسم، به عنوان يك صنعت منفي جايگاه ويژه‌اي در اقتصاد مافيايي جهان دارد. نيروهاي غربي كه در حقيقت به بهانه مبارزه با تروريسم و موادمخدر به افغانستان آمده‌اند، يكي از سياست‌هايي كه در اين منطقه به اجرا درآورند، اين بود كه ظرفيت توليد موادمخدر سنتي در افغانستان را از طريق فناوري جديد به روزرساني كردند. اين در حالي است كه اكنون به طور متوسط 500 تن هرويين خالص با خلوص 97 درصد در اين منطقه توليد مي‌شود.

 

وي افزود: سازمان ملل گزارش داده است كه ميزان كشت خشخاش در افغانستان را در سال 2012 نسبت به سال قبل از آن 18 درصد افزايش يافت. در مقايسه ميزان كشت خشخاش در اين منطقه در سال 2012 نسبت به سال 2001 مشخص شد كه اين رقم، 190 برابر شده است كه يك فاجعه به شمار مي‌رود. غربي‌ها با برنامه شوم خود تحليل انرژي جوانان جهان به خصوص كشورهايي مانند جمهوري اسلامي را هدف گرفته‌اند و مافياي جهاني اين موضوع را دنبال مي‌كند.

 

فرمانده انتظامي خوزستان گفت: مصرف موادمخدر و روانگردان‌ها از لحاظ بهداشتي يكي از چهار عامل اصلي مرگ در كشورمان محسوب مي‌شود. متاسفانه روزانه حداقل 10 نفر در كشور ما جان خود را بر اثر مصرف موادمخدر از دست مي‌دهند.

 

اسحاقي اظهار كرد: از نظر اقتصادي نيز بر اساس شاخص‌هايي كه در سال 83 محاسبه شده‌اند؛ ساليانه 10 هزار ميليارد تومان هزينه و خسارت وارد مي‌كند. همچنين از نظر اجتماعي، مصرف‌كنندگان موادمخدر و روانگردان‌ها گاه مرتكب برخي شرارت‌هاي ناشي از داشتن توهم مانند جنايت، سرقت و ساير موارد مي‌شوند.

 

وي ادامه داد: يكي از خطرات و تهديدهايي كه به دليل مصرف موادمخدر و روانگردان‌ها متوجه حوزه فرهنگي است، تضعيف باورها و منش‌هاي اسلامي و انساني است.

 

دبير شوراي فرهنگي مبارزه با مواد مخدر خوزستان در خصوص دلايل گرايش به مواد مخدر گفت: در جمع‌بندي‌هاي ستاد مبارزه با موادمخدر آمده است كه يكي از موارد مؤثر در گرايش به موادمخدر و روانگردان‌ها تنوع‌طلبي و لذت‌طلبي افراطي از سوي برخي نوجوانان و جوانان كه متأثر از القاي رسانه‌هاي ماهواره‌اي غربي براي تغيير نگرش‌ها و ارزش‌هاست.

 

اسحاقي افزود: كاهش كنترل و نظارت اجتماعي به خصوص از ناحيه والدين يكي ديگر از دلايل مؤثر در گرايش به مصرف موادمخدر و روانگردان‌ها به شمار مي‌رود. تأثيرپذيري اجتماعي از گروه همسالان، فشار دوستان و ناتواني در «نه» گفتن نيز از ديگر عوامل مؤثر است.

 

وي اظهار كرد: در حوزه پيشگيري از آسيب‌ها و مبارزه با موادمخدر، در ستاد مبارزه با موادمخدر در كشور و شوراهاي هماهنگي آن در استان‌ها شاهد تدوين برنامه‌هاي دقيق اجرايي هستيم. سند چشم‌انداز مربوط به اين حوزه در كشور و سندهاي استاني آن تنظيم شده‌اند و همه دستگاه‌هاي دولتي نيز راه‌كارهاي بومي شده اين حوزه را در متن برنامه‌هاي جاري خود قرار داده‌اند. بخش غيردولتي نيز در كنار همه بخش‌هاي دولتي در حال اجراي اين راه‌كارها هستند. البته اين بدان معنا نيست كه در مدت زمان كوتاهي به نتيجه دست پيدا كنيم.

 

دبير شوراي هماهنگي مبارزه با موادمخدر خوزستان گفت: آموزش يكي از موضوعات بسيار مهم و مورد تأكيد در حوزه‌هاي پيشگيري و درمان سوء مصرف موادمخدر و روانگردان‌هاست. در استان خوزستان در حوزه فرهنگي نيز با ارايه آموزش‌هاي مناسب توسط داستگاه‌هاي فرهنگي اقدامات خوبي در حال انجام است. همچنين در حوزه مبارزه با توجه به افزايش توليد موادمخدر در خارج از مرزهاي كشوري و رشد جمعيت معتادان نسبت به سال‌هاي قبل از انقلاب اسلامي كه حتي به دستور رژيم شاهنشاهي توليد موادمخدر در كشور انجام مي‌شد، متوقف شده و ثابت مانده است.

 

اسحاقي عنوان كرد: به دليل اين‌كه جامعه ما به خصوص استان خوزستان جامعه‌اي فرهنگي و عاطفي است، معتادي كه از خانواده طرد شود به ندرت پيدا مي‌شود، لذا فردي كه بعد از اعتياد، پاك مي‌شود بايد تلاش كند اعتماد را در وهله اول به خانواده و سپس به كل جامعه بازگرداند. لازم است در جامعه به افراد مبتلا به موادمخدر و روانگردان‌ها، فرصت دهد و زمينه براي تلاش فرد پاك شده براي بازگشت به جامعه فراهم شود.

 

وي درباره مراكز ترك اعتياد گفت: متقاضيان بسياري براي داير كردن اين مراكز داشتيم؛ روش‌هاي درماني و نحوه درمان براي هر فرد معتاد مشخص است ولي آن‌چه كه يك مركز مجاز را از غيرمجاز متمايز مي‌كند وجود استانداردهاي لازم در محل است. بسياري از مراكز غيرمجاز ترك اعتياد با رفع كمبودها و استانداردسازي محل، به يك مركز مجاز ترك اعتياد تبديل شده و تاييديه دريافت كردند.

 

دبير شوراي هماهنگي مبارزه با موادمخدر خوزستان به انجام اقدامات لازم در جهت انسداد مرزها براي مبارزه با موادمخدر و روانگردان‌ها اشاره كرد و گفت: انجام بيش از 70 درصد كشفيات در نقطه صفر مرزي نشان از وجود ابزار و امكانات لازم و استفاده از فناوري‌هاي جديد در اين زمينه و نيروي رزمي لازم در اين عمليات‌ها دارد. طي سال گذشته تعدادي پاسگاه درياباني در استان خوزستان داير شدند و از اين طريق، درياباني استان و جداره مرز به خوبي تقويت شد.

 

اسحاقي گفت: خوشبختانه در حوزه كشفيات نزديك به 73 درصد كشفيات مبتني بر عمليات اطلاعاتي است كه اين امر ناشي از هماهنگي بسيارخوب ميان دستگاه‌هاي امنيتي و اطلاعاتي است.

 

وي عنوان كرد: در حوزه دستگيري نيز، تعداد قاچاقچيان دستگير شده در سه ماهه امسال نسبت به سه ماهه اول سال گذشته افزايش يافت. با توجه به انجام عمليات پاك‌سازي در مناطق آلوده، 50 خانه در استان عمدتا در اهواز پاك‌سازي شده است. در تلاشيم با ارتقاي سطح آگاهي مردم و تلاش دستگاه‌هاي ذي‌ربط، نرخ معتادان را كاهش دهيم./س

 

 


برچسب ها: تقویت ، مرز ، دریایی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.