سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در جلسه علني امروز مطرح شد؛

دلايل توجيهي موافقان و مخالفان افزايش سهام جمهوري اسلامي ايران در بانک توسعه

وکلاي ملت در حالي لايحه افزايش سهام ايران در بانک توسعه را تصويب کردند که تصويب اين لايحه موافقان و مخالفان جدي و مصممي داشت.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران نمايندگان در جلسه علني امروز (چهارشنبه 5 تيرماه) ماده واحده لايحه اجازه افزايش سهام جمهوري اسلامي ايران در بانک بين‌‌المللي ترميم و توسعه را تصويب کردند.
 

محمدرضا پورابراهيمي نماينده کرمان و راور در مخالفت با لايحه اجازه افزايش سهام جمهوري اسلامي ايران در بانک بين‌المللي ترميم و توسعه گفت: جمهوري اسلامي ايران از سال 1324 عضو اين بانک بوده و همواره حق عضويت خود را پرداخته است.
 
وي افزود: قطعا نمايندگان موافق افزايش نفوذ ايران در مجامع بين‌المللي هستند اما رويکرد اجرايي دولت قابل قبول نيست .
 
پورابراهيمي اظهار داشت: طي سال‌هاي 1324 تا 1391 ميزان سرمايه ايران در بانک جهاني 175 ميليون دلار بوده است در حالي که در حال حاضر  ايران 2 و نيم ميليارد دلار سرمايه دارد.
 
عضو کميسيون اقتصادي خاطر نشان کرد: دولت بايد پاسخ دهد چرا در هشت سال گذشته تعامل ضعيفي با بانک جهاني داشته است.
 
وي تصريح کرد: مگر وظيفه بانک جهاني حمايت از کشورهاي عضو نيست؟ پس چرا و به چه دليل بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران مورد تحريم قرار گرفت و اين بانک کاري نکرد؟
 
وي افزود: دولت بايد پاسخ دهد چرا عملکرد ايران در قبال جمهوري اسلامي ايران اين گونه بوده است؟
 
* افزايش سرمايه ايران در بانک جهاني هيچ بار مالي ندارد

در ادامه نوذر شفيعي به عنوان موافق اين لايحه گفت: به هر ميزان قدرت کشورها بيشتر باشد، نقش بيشتري در عرصه بين‌المللي خواهند داشت و قطعا کشوري که هزينه بيشتري کند، درآمد بيشتري خواهد داشت.
 
وي افزود: افزايش سرمايه ايران در بانک جهاني هيچ بار مالي ندارد و باعث افزايش اقتدار جمهوري اسلامي ايران خواهد بود.
 
* لايحه افزايش سرمايه ايران در بانک جهاني تحميل به قوه مقننه است

همچنين مهرداد بائوج لاهوتي نماينده لنگرود به عنوان مخالف اين لايحه تصريح کرد: اين که آقاي شفيعي گفتند بار مالي ندارد، جمله درستي  نيست چرا که براي افزايش سهام بايد مبالغي را پرداخت کنيم.
 
وي تصريح کرد: دولت پاسخ دهد چرا اين لايحه را در دقيقه نود و در روزهاي پاياني آورده و اعمال مي‌کند ؟ ما فقط دو روز فرصت داريم تا آن را تصويب کنيم. اين يک نوع تحميل به قوه مقننه بوده و قابل قبول نيست.
 
نماينده لنگرود تصريح کرد: دولت همچنين بايد شفاف کند تا چه ميزان از بانک سرمايه جهاني عايد کشورمان شده است.
 

* افزايش سهام ايران در بانک جهاني قدرت چانه زني را افزايش خواهد داد


در ادامه اين جلسه سيدمحمد مهدي موسوي‌نژاد نماينده دشتستان به عنوان موافق تصريح کرد: اين لايحه نه تنها يک بحث اقتصادي بلکه يک موضوع سياسي نيز هست چرا که باعث حضور مقتدرانه ايران در عرصه بين‌المللي است.
 
موسوي‌نژاد افزود: از سال 1324 تا 1391 ، 180 ميليون دلار سرمايه در اين بانک داريم که تاکنون سه و نيم ميليارد دلار از تسهيلات بانک جهاني استفاده کرده‌ايم.
 
وي افزود: حضور پرقدرت ايران در اين بانک باعث افزايش نفوذ ايران شده و قدرت چانه زني ايران را افزايش خواهد داد.
 
*  تاکنون سه و نيم ميليارد دلار از تسهيلات بانک جهاني استفاده کرده‌ايم

در پايان علي شيري به عنوان نماينده دولت در دفاع از اين لايحه گفت: ما اين لايحه را دو ماه قبل به صورت عادي تقديم هيئت‌رئيسه مجلس کرده بوديم و نمايندگان از آنجا که مشغول بررسي لايحه بودجه بودند، فرصت کافي براي بررسي آن نداشتند بنابراين مجبور شديم روز گذشته به صورت دو فوريت آن را مطرح کنيم.
 
وي افزود: اگر تاخيري در ارايه اين لايحه وجود دارد به عنوان نماينده دولت از شما نمايندگان معذرت مي‌خواهم.
 
شيري تصريح کرد: تاکنون 175 ميليون دلار سهام در بانک جهاني داريم و بيش از 3 و نيم ميليارد تومان تسهيلات استفاده کرده‌ايم.
 
وي تصريح کرد: اجازه بدهيد تا تکليف اين لايحه ميزان نفوذ ايران در بانک جهاني افزايش پيدا کرده و جايگاه ايران مستحکم شود.
 
در نهايت وکلاي ملت با 128 راي موافق، 3 راي مخالف و 6 راي ممتنع با تصويب لايحه اجازه افزايش سهام جمهوري اسلامي ايران در بانک بين‌المللي ترميم و توسعه موافقت کردند.
انتهاي پيام/

برچسب ها: مجلس ، لایحه ، بانک ، سرمایه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.