سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در پی افشاگری های اسنودن ؛

نگرانی استرالیا از لطمه به روابط این کشور با همسایگان آسیایی

نهادهاي جاسوسي و اطلاعاتي استراليا در بحبوحه نگراني از امکان افشاي برخي اطلاعات از سوي ادوارد اسنودن افشاگر اطلاعات محرمانه دولت امريکا که ممکن است به روابط استراليا با همسايگان آسيايي اش لطمه وارد سازد ، دولت را از طرح نظارت بر اينترنت "پريسم " مطلع کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاري رويترز ، کانبرا که يکي از متحدان نزديک امريکا است ، به همراه کشورهاي نيوزيلند ، انگليس و کانادا يکي از اعضاي شبکه نظارتي و امنيتي جهاني موسوم به " پنج چشم " است.
روساي نهادهاي جاسوسي ، اطلاعاتي و امنيتي استراليا و نيز عمليات استراق سمع الکترونيکي ارتش ، کميته اطلاعاتي قدرتمند پارلمان را درباره نقض امنيتي و احتمال لطمه به روابط استراليا با همسايگان آسيايي خود مطلع کردند.
سخنگوي مارک درايفوس دادستان کل استراليا در مصاحبه با خبرنگاران خبر نشست رسمي روساي اين نهادها را درباره اين موضوع مهم و گفتگوي آنها را درباره نحوه رسيدگي هماهنگ به اين موضوع و مطلع کردن وزيران ، تاييد کرد.
  برخي مقامات اطلاعات دفاعي استراليا که خواستند نامشان فاش نشود اعلام کردند شکي نيست که اسنودن دسترسي بسيار زيادي به اطلاعات محرمانه از جمله دسترسي به جزييات دقيق همکاري اطلاعاتي بين امريکا و استراليا داشته است.
يکي از اين مقامات تاکيد کرد : افشاي اطلاعات مربوط به چندين عمليات بسيار حساس قطعا به قابليت هاي اطلاعاتي استراليا لطمه وارد خواهد کرد و همچنين خطر پيچيده شدن روابط ما با کشورهاي همسايه نيز وجود دارد.
اين مقام گفت امريکا ممکن است بتواند آثار ديپلماتيک ايجاد شده از افشاي اطلاعات اسنودن را از بين ببرد اما در مورد استراليا اوضاع متفاوت است. چين ، مالزي و ديگر کشورها ممکن است متفاوت از نحوه برخورد خود با واشنگتن ، به استراليا واکنش نشان دهند.








تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.