سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزايش 4 ميليارد دلاري معاملات ايران و عراق/گسترش همکاري‌ها با کردستان عراق

حجم معاملات تجاري ايران و عراق سال گذشته به 6.35 ميليارد دلار رسيد، به طوريکه به گفته یک مقام ایرانی افزایش معاملات مرزی با دولت منطقه کردستان عراق از اولویت‌های اقتصادی ایران است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از آذر نيوز، حجم معاملات تجاری بین ایران و عراق سال گذشته 6.35 ميليارد دلار بود كه از اين ميزان سهم صادرات ايران 98 درصد بوده است، عراق نیز 83 میلیون دلار كالا به ایران صادر كرده است.

بر اساس اين گزارش، بغداد سومین شریک تجاری ایران است، خدمات فنی و مهندسی صادر شده از ایران به عراق در سال گذشته به  3 میلیارد دلار رسیده است و همچنين حجم معاملات تجاري 2 کشور 2 سال پیش 9.7 میلیارد دلار بوده است.

همچنين بر اساس گزارش پرس‌تي‌وي، یک مقام ایرانی اعلام كرد كه افزایش معاملات مرزی با دولت منطقه نیمه خودمختار کردستان عراق از طریق عبور از مرز "پرویز خان" از اولویت‌های اقتصادی ایران است.

"یاور محمدی"، فرماندار "قصر شیرین" اظهار داشت که مرز پرویز خان  نقش مهمی در رونق اقتصاد ایران، به ويژه "استان کرمانشاه" ایفا می کند، بعلاوه نیمی از صادرات غیر نفتی از ایران به عراق از طریق این گذرگاه مرزی است.

در همین حال، "شیخ عبدالله انور" معاون فرماندار منطقه "گرميان" کردستان عراق، روابط خوب و دوستانه بین ایران و حکومت اقلیم کردستان را مورد تحسين قرار داد و اظهار داشت که  مرز پرویزخان نقش ارزشمندي در معاملات تجاری بین دو دولت ایفا می‌کند.

ایران بعد از ترکیه دومین شریک تجاری دولت منطقه‌ای کردستان است. مقامات حکومت اقلیم کردستان می‌گویند که تجارت با ایران در سال 2000 ،100 میلیون دلار بوده است و آنها انتظار دارند که حجم معاملات تجاری بین دو دولت به بیش از 4 میلیارد دلار در سال جاری برسد.

انتهاي پيام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.